Q3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUNBlack is backSport TurismoTechnokratLord of the RingHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrak
Úvod / Auto/Moto / Motorky / Honda PCX 125 vs Honda Forza 125 (2019)

Honda PCX 125 vs Honda Forza 125 (2019)

Keď sa na ulici stretnú dvaja vyznavači jednej motoristickej značky, môže sa stať, že sa pristavia na kus reči. A pokiaľ sa stretnú na skútroch jednej značky a rôznych modeloch, diskusia sa môže natiahnuť aj cez 10000 znakov, teda ako my píšuci vravíme, cez 5 a pol normostrany. 

 

A to je dosť na to, aby zazneli nejaké fakty a boli opísané nejaké pocity. Tak sme si v jeden deň testovacieho týždňa dohodli s Hamletom rande v jednej stope a šli pokecať o tom, ktorý skúter je aký a prečo? Verbálny súboj 125-tiek otvoril Hamlet rajdujúci PCX, pichľavou otázkou na Marekovu Forzu, na tému obezita. No a ďalej si už môžete prečítať sami:

 

Hamlet: Nie je tá Forza trochu veľká, na to že je to len 125-ka?

Marek: Bolo by lepšie si položiť otázku, nie je objem motora 125 cm3 príliš málo do tak robustného, až cestovne vyzerajúceho skútru (2135mm x 750mm x 1455mm)? Fakt je ten, že Honda myslí na všetkých, takže 125 je aj pre tých, ktorí chcú solídny skúter na jazdenie po meste a nemajú vodičské oprávnenie skupiny A. A tí, ktorí ho majú a chýba im objem, si môžu model Forza kúpiť aj s 300 kubíkmi. Vyzerajú ako jednovaječné dvojčatá. 


 

Marek: Si skúsený motorkár, kúpil by si dnes skúter? Prečo? 

Hamlet: Jednoznačne! Mám rád veľké motorky, silu motorov, cestovanie. Na to treba pre veľkého chlapa veľkú motorku. Skúter ako sú tieto 125ky asi nemajú konkurenciu v meste. Veľkým mašinám chýba ich ľahkosť a obratnosť. A v neposlednom rade spotreba paliva.

 

Hamlet: Prečo by si dal za ňu takmer o dve tisícky viac ako za PCX? Akože sorry, ale dynamika je takmer rovnaká (2890 vs. 4790 eúr)

Marek: Nejde vždy primárne o efektivitu kúpy a zhodnotenia produktu v čase. A myslím si, že práve pri motorkách, či skútroch je to ešte umocnené. Niekto jednoducho môže a chce. A rovnako nemusí ísť len o dynamické parametre. Ale pokiaľ už chceš tie pragmatické argumenty, tak čítaj: 

a/ dizajn – ľuďom sa páči serióznosť väčšieho skútru s decentnými športovými krivkami, ktoré nepôsobia infantilne. Netreba sa každému hrať na „veľkú motorku“ a pokojne si dospelo priznajú, že majú skúter,

b/ pohodlie – dlhší skúter (rázvor je o 177 mm väčší) je plavnejší a komfortnejší, opäť moment, ktorí budú preferovať tí ľudia, ktorí hľadajú aj potešenie a už nenosia šiltovku nakrivo ani prilby s účesmi,

c/ širšie pneumatiky majú viac priľnavosti a sú stabilnejšie (Forza 120/70-15 a 140/70-14 oproti PCX 100/80-14 a 120/70-14),

d/ väčšie predné 15“ koleso sa ľahšie prehupne cez jamu ako 14“ pri PCX – teda opäť sme pri bezpečnosti aj pohodlí,




e/ väčšie a lepšie brzdy avizujú bezpečnejšie a stabilnejšie spomaľovanie aj pri krízovej situácii,

f/ má vyšší výkon 11kW aj krútiaci moment  12,5Nm (PCX 9kW a 11,8Nm)), ale treba priznať aj vyššiu hmotnosť 159kg (PCX 130kg). Z hľadiska živej dynamiky je rozdiel naozaj zanedbateľný, mierny nárast výkonu Forzy kompenzuje jej vyššiu hmotnosť. Ale, ... vyššia hmotnosť má opäť bližšie k vyššej miere komfortu, napríklad na nerovnej ceste, kde skúter nijak extra nenadskakuje,

g/ má o 3,5 litra väčšiu nádrž, čo je pri takmer zhodnej spotrebe oboch skútrov (2,1-2,3l) rozdiel v dojazde aj 150 km, čo pokojne môže znamenať týždeň jazdenia naviac, pokiaľ je môj denný nájazd (práca, stretká, malý nákup v neďalekej večierke a pod.) bežných 25-30 km,

h/ svetlú výšku má o 13 mm viac, teda je mierne priechodnejšia ako PCX.

  

Marek: Je PCX v niečom výnimočné? Alebo je to len pragmatický krok? 

Hamlet: Pre mňa je PCX výnimočné hlavne dizajnom. Je to moderný, športový skúter a spredu vyzerá skoro ako veľká športová motorka. Vyniká tiež modernými full LED svetlami a nehorázne dobrým štartérom/generátorom. Žiadne to: „ti ti ti ti brrrm“ Iba sa to zrazu roztočí a ide.


 


Hamlet: OK, Forza má trošku dospelejšie kolieska. Pneumatiky širšie a vpredu 15-ka. Je to taký rozdiel v jazdných vlastnostiach oproti PCX?

Marek: Zodpovedne prehlasujem, že neviem, pretože nejazdím so skútrami na limite ich jazdných, či adhéznych vlastností a som si istý, že patrím k majorite. Teória však vraví, áno, je to rozdiel! A ja, človek dospelý, ktorý si to môže dovoliť, to jednoducho  chcem, aj pokiaľ nikdy nevyskúšam, či je to pravda. Stačí mi jazdiť s pocitom, že mám lepší a bezpečnejší skúter.

 

Marek: Dajú sa na skútri nejak extra hodnotiť jazdné vlastnosti, či je to len presúvadlo? 

Hamlet: Na každom vozidle sa dajú hodnotiť jazdné vlastnosti. Skútre majú veľa plusov, ale jedno najväčšie mínus – malé kolesá a tvrdé podvozky. Napr. tu u nás v Bratislave je to rátanie stavcov.

 



Hamlet: Forza má o 2 kW viac, ale tiež o 30 kg vyššiu hmotnosť. Vieme, že výkon ide ruka v ruke s hmotnosťou. Čo si o tom myslíš? 

Marek: A o 0,7 Nm vyšší krútiaci moment. Absolútne súhlasím. Dynamika je takmer identická. Vďaka nižšej hmotnosti sa bude s PCX lepšie manévrovať v extrémoch, napríklad keď s ním vbehneš do potravín na nákup, medzi regálmi budeš rýchlejší. Forze stačí, keď ju pokojne zaparkuješ vonku, tesne vedľa vchodu, zavadzať nebude.

  

Marek: Na stupnici od 1-10 najlepších skútrov, na ktoré miesto dáš PCX?

Hamlet: Ide o to, či mám hodnotiť iba 125ky. Ak áno, tak PCX-ku dám pokojne prvé miesto.

 

Hamlet: Objem palivovej nádrže má Forza 11,5 litra, PCX má 8. Pri približne rovnakej spotrebe bude mať teda Forza väčší dojazd. Má to zmysel u skútra, ktorý je aj tak primárne určený do mesta? Keď natankuješ plnú nádrž, opäť to zvýši celkovú hmotnosť a zníži teda dynamiku. 

Marek: Myslím, že sa na celok pozeráš cez príliš športový a výkonnostný filter. Sám tvrdíš, že ide o vec do mesta – načo sa tam naháňať za kilowatmi? Ako som písal v odpovedi na otázku vyššie. Je to 150 km dojazdu naviac. Áno, je to sakra rozdiel a práve pri jazdení po meste to oceňujem. 



  

Marek: Na stupnici od 1-10 najkrajších skútrov, na ktoré miesto dáš PCX?

Hamlet: Tu by som dal PCX-ku také piate miesto. Je veľa pekných skútrikov.

  

Hamlet: Všimol si si rozdiely v prednej vidlici? PCX má tzv. monovidlu a Forza klasiku motorkovú. Polomer otáčania má teda PCX oveľa menší. V pohode? 

Marek: Nevšimol. V pohode!

  

Marek: Existuje na skútri, pokojne konkrétne na PCX, nejaký fun factor?

Hamlet: Určite áno. Ja sa na ňom bavím vždy, aj keď presadnem z veľmi silnej motorky. Otočím sa na tom na metri a pol, švacnem to na stojan hocikam ľahúčko a rýchlo. Predieram sa medzi autami v meste ako na ničom inom.

 

Hamlet: Myslím, že Forza vyzerá akosi dospelejšie. Domnievaš sa, že bude určená skôr pre vyzretejších/starších ľudí? Nemyslím dôchodcov, ale skôr tak tridsiatnikov, štyridsiatnikov bez A oprávnenia. 

Marek: Myslíš správne. Mentálne vyzretejších áno, vek si netrúfam odhadovať, pretože si nemyslím, že je podmienkou. Predsalen to nie je Porsche za 100 litrov, na ktoré treba naozaj dozrieť vekom, skúsenosťami aj financiami. Forzu si kúpi každý, kto chce pekný, seriózny a kvalitný skúter okorenený správnou dávkou imidžu. A pokojne to môže byť aj dôchodca.



 

Marek: Čo vravíš na funkcie a technológie používané na malých skútroch? Sú dostatočne kvalitné a bezpečné? Alebo chce výrobca iba doplniť lacný variant jazdenia v jednej stope a zarobiť na tom? Niečo konkrétne na PCX?

Hamlet: Ako v úplne všetkých autách aj motorkách, aj v skútroch sa používajú stále modernejšie a novšie technológie. PCX má úplne všetko, čo môžem od skútra očakávať. PCX urobil veľký skok v oblasti LED svietenia, prístrojového panelu a práve štartéra, ktorý som už spomínal.

 

Hamlet: Spätné zrkadlá na kapotáži vs. na riadidlách. Vnímaš počas jazdy rozdiely? 

Marek: Nie, pretože nejazdím na PCX a teoreticky neviem túto otázku zodpovedať. Zrkadlá na Forze mi však veľmi vyhovujú, pretože sú dosť ďaleko na to, aby som si netienil lakťami a zároveň umiestnené fixne, takže sa viem spoľahnúť na uhol, v ktorom zachytávajú dianie za mnou. Nemám voči nim žiadne výhrady.

 

Marek: Ktorá značka je najväčším predajcom skútrov u nás? Kúpil by si ich produkt? Ktorý presne a prečo?

Hamlet: Honda PCX 125 je najpredávanejším skútrom vo svojej kategórii na Slovensku. Áno, kúpil by som si ho. Prečo? Lebo poznám veľmi dobre kvalitu značky Honda a mám s nimi bohaté skúsenosti. Skúter ako je PCX takmer nepotrebuje údržbu a povozí vás niekoľko rokov bez problémov. Robí veľkú radosť širokej verejnosti s B vodičákom a teší všetkých najmä veľmi prijateľnou cenou.



 

Hamlet: Ochrana pred vetrom – Forza ju má v sérii lepšiu a ešte aj výškovo nastaviteľný štít. Môže byť, alebo skôr zbytočne väčší odpor vzduchu? 

Marek: Vlastne si si odpovedal sám. Je to oveľa lepšie a pokiaľ by ti bolo ľúto za vetrom, za muchami v zuboch alebo iným kontaktom s prírodou, mierne posunieš ľavý palec a výšku ochranného plexi znížiš elektricky, tlačítkom na riadidlách. 

  

Marek: Si za to, aby skútristov pribúdalo? Prečo?

Hamlet: Jasné, že som za to! Čím viac bude skútristov, tým viac sa uvoľnia cesty. A tým viac bude vysmiatych ľudí, ktorí idú do práce. Všimnite si, že jazdci skútrov a motoriek vyzerajú šťastne aj keď idú do práce. Naopak, vodiči v autách (aj vo veľmi drahých), pôsobia naštvane a nervózne. Česť výnimkám. Nikoho však nebaví trčať v zápche. To so skútrom vôbec nehrozí.

  

Hamlet: Riadidlá sú veľmi blízko pri jazdcovi. U PCX ešte viac. Ja mám na tom lakte v uhle takmer 90 stupňov. Myslíš, že je Forza, či PCX aj pre veľkých chlapov? 

Marek: Podľa toho, čím sa meria „veľkosť chlapa“. Fyzicky veľká môže byť predsa aj žena. Riadidlá sú tak, ako majú byť, pre pohodlné jazdenie a vhodnú a bezpečnú mieru nanévrovateľnosti. Skúter podľa mňa nie je superšport, ani hyper naháč s jazdnými vlastnosťami pre kaskadérov alebo Rosiho alebo pre teba. Je to príjemné jednostopé vozidlo, ktoré šetrí čas, peniaze, znižuje stres a možno aj hladinu cholesterolu. A keďže žijeme v trhovej ekonomike, máme tú skvelú možnosť si vybrať ten, ktorý je pre nás, z akéhokoľvek hľadiska, najlepší. 



  

Marek: Tvoja rada, odkaz, prosba skútristom?

Hamlet: Skútristi by si mali uvedomiť najmä jednu vec – a to tú istú ako všetci motorkári. Sme veľmi zraniteľní a často málo viditeľní. Treba si dávať veľký pozor a zbytočne neriskovať. Aj menší skúter totiž zvádza k agresívnej jazde dopredu. Vždy si treba byť absolútne istý, že nás vidia vodiči áut, autobusov a pod. Ak sa vyrútim spoza autobusu rýchlou kľučkou, ktorá trvá zlomok sekundy, šofér autobusu nemá šancu ma zaregistrovať, pretože nečumí stále non-stop do zrkadla. Ukážme sa, zasvieťme do späťáku a potom môžeme ísť smelo dopredu. Treba si užívať, ale hlavne s rozumom.


Autori: Marek Varga a Hamlet, Foto: Filip Damé

Advertisement