Projektil!Najlepšie Tarraco?e-tronQ3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUN
Úvod / Auto/Moto / Motorky / Honda Super Cub C125 – Návrat do r. 1960

Honda Super Cub C125 – Návrat do r. 1960

Nemôžem si pomôcť, Super Cub mi okamžite pri prvom pohľade pripomenul mopedy zo šesťdesiatych rokov. Áno, naše staré Jawy – Stadion, či 555ka alias Nulapäťka. Hovorili sme im tiež: Pekáč, Pinďúr, atď.


Veľmi sa mi páči, že Honda sa nebojí vypustiť do sériovej výroby takýto stroj. Verím, že bude mať pár zákazníkov aj na Slovensku. Chcete malý, ľahký, takmer bezúdržbový, krásny retro motocykel s modernými technológiami a neuspokojíte sa s novodobým skútrom? Cub bude niečo pre vás. A ako bonus tu máte manuálnu prevodovku. No, ono to tak celkom manuál nie je. Spojku totiž ručne neovládate. Na ľavej strane riadidiel nie je vôbec žiadna páčka! Čiže predná brzda na pravú ruku a zadná brzda na pravú nohu. Ako na každej normálnej veľkej, či menšej motorke s manuálom.


Pri ľavej stupačke nájdeme dvojitú ovládaciu páku prevodovky. Jedna jej časť smeruje dopredu, druhá dozadu. Tou prednou radíme nahor (N,1,2,3,4), zadnou časťou zase smerom nadol (4,3,2,1,N). Rozjazd z miesta zabezpečuje automatická rozbehová spojka a počas preraďovania spojku vytlačí samotná radiaca páka. Ak si myslíte, že to teraz niekto vymyslel, tak ste na veľkom omyle. Tento spôsob radenia používali už Jawy v 60. a 70. rokoch. Tzv. poloautomat. Je to skvelý systém v tom, že spojkou sa vôbec nemusíte zaoberať, ale na druhej strane, čo si tam zaradíte, to máte a nikam to samočinne nepreradí ako automat.


Na tento štýl jazdy si treba chvíľu zvykať. Priznám sa, o Super Cube som si pred samotným prevzatím neprečítal vôbec nič, akosi nezostal čas. Preto som si myslel, že buď to bude štandardný skútrový automat, alebo naopak štandardný manuál. Keď som Cub osedlal a čumím čo to má znamenať, dôkazom jednoduchosti celého systému radenia je fakt, že som to okamžite pochopil. No dobre, možno tam istú úlohu zohráva aj to, že som motorkár odmalička a videl som už všeličo.




Celý zjav a dizajn najlepšie sami posúdite na fotkách. Mrknime spolu ešte na kruhový budík, ktorý sa delí na dve časti: horný polkruh ponúka analógový rýchlomer, dolný kontrolky. V strede zostalo miesto na palivomer, ukazovateľ zaradeného rýchlostného stupňa a pár údajov o celkovom počítadle kilometrov, nulovateľný trip a hodinky. Prepína sa jediným chrómovým tlačidlom v hornej časti. Ak ho chvíľu podržíte, môžete nastaviť hodiny. Je to celé pekné a účelné. Nič zbytočné sa tam nenachádza a naopak, sú tam všetky základné údaje, ktoré potrebujete.


Tak poďme sa teda povoziť. Ešte predtým je tu však ďalšie príjemné prekvapenie: bezkľúčové štartovanie. Priblížite sa k motorke, otočíte na boku ovládač a môžete vyraziť. Skvelé.




Zobúdzam teda jednobuch s obsahom 125 ccm, radím za jedna bez spojky a vyrážam. Po pár metroch tam švácam dvojku, trojku, naspäť dvojku, zase trojku a neskôr štvorku. Sám sebe sa čudujem, ale začína ma to baviť. Len to podraďovanie nesmiete riešiť príliš skoro, lebo dostanete zadné koleso hneď do šmyku. Tenučké ráfiky a pneumatiky (vpredu šírka 70, vzadu 80) s veľkosťou 17 palcov len zdôrazňujú retroštýl. Ono to však vôbec neznamená, že do zákruty musíte ísť ako posero. V pohode to nakloníte až na stupačku a zahanbíte mnohých šoférov v plechovkách v tiahlej zákrute ako napríklad dvojpruhový nájazd na diaľničný obchvat, či výjazd z rýchlostnej cesty. Výkon 7,1 kW nie je extra oslnivý, ale na takejto mašine sa ani nebudete chcieť blázniť. Skôr si budete vychutnávať pohodovú jazdu, manuálne radenie a hlavne pohľady každého, kto vás uvidí. Verím tomu, že veľká väčšina ľudí si pomyslí, že ide o motorku z čias dávno minulých. Môžete si tak denne vychutnávať pocit veteránistu a pri tom sa nestarať vôbec o údržbu a na to, že by vás to niekde nechalo nemusíte ani pomyslieť. Celé je to také jednoduché, pevné a nenáročné, že sa na Cub môžete vždy spoľahnúť. So spotrebou pod 2 litre prejdete na 3,7 litrovú nádrž vždy takmer 200 km, čo mnohým po meste stačí na celý mesiac. Natankujete za 4 eurá a vozíte sa ďalej. Výmena oleja? No áno. Je tam až liter. To vás tiež nezruinuje.




Navonok krásne zvládnuté retro a vo vnútri to najmodernejšie, čo má Honda zbalené do kategórie 125 ccm. Komplet LED svetlá akosi „pokazia“ dojem, ale viete, vidieť a byť videný je určite lepšie ako používať tie vláknové žiarovky ako kedysi. To sme veru z tých motoriek v noci veľmi nevideli a ani nás skoro nikto nevidel. Svietilo to ako malá sviečka na cintoríne. Našťastie, tie časy sú preč.


Ak sa vám páči Cub, môžete ho mať za 3390 EUR. Držím mu palce, páči sa mi! Preto mu dávam rovné 4 obrubníky (z možných 5). 


Pozn. redakcie: inak úplne najviac sa na Super Cub hodí mladá štíhla japonka s leteckými okuliarmi a láskou k značke Honda - toto sme vyskúmali!

 

Autor: Hamlet, Foto: Filip Damé

 

Advertisement