OsemIndian FTR 1200T5 Focus STX4 M40dProjektil!Najlepšie Tarraco?e-tronCB650R Neo Sports CaféAfrikaCupra Ateca
Úvod / Auto/Moto / Motorky / Honda X-ADV – Drsňák

Honda X-ADV – Drsňák

V podstate, Honda týmto strojom chcela vytvoriť vlastnú kategóriu: Enduro skúter. Nie je to tak dávno, čo sa maxiskútrami nazývali skútre s objemom 125 ccm, neskôr 300ky až 600ky. Tie bežné, obyčajnejšie, boli 50ky. Tu máme pred sebou mašinu s objemom 750 ccm. Toto by som už nazval nie maxiskútrom, ale megaskútrom. A ešte aj s nejakými terénnymi schopnosťami! To vážne? Ešte že som si to mohol celé poriadne preveriť počas týždňového testu. 

Počasie mi prialo a tak som, okrem všemožných asfaltových ciest, pobrázdil aj more nespevnených komunikácií. Našťastie, stále sa u nás dá nájsť kopec krásnych miest, kde si zajazdíte ľahký offroad bez toho, aby vás buzeroval nejaký lesník, či poľovník, traktorista-kozmonaut :-).

Vzhľad (alebo skôr zjav) by som mohol opísať jedným slovom takto: Drsný. Vlastne, len dve veci vám povedia, že sa jedná o skúter. Nádrž je v stredovom tuneli dolu a nie pred jazdcom a menšie zadné koleso (15tka). Vpredu máme 17tku a obe kolesá sú vypletané nerezovými špicmi. Vyzerá to ppči dobre. 

Predný veterný štít je mechanicky nastaviteľný. Keď ho dáte úplne dolu, stroj pôsobí športovejšie, ale zároveň dostanete do ksichtu celý nápor vetra. Niekto to má rád, cíti sa tak asi viac ako motorkár. Ja som ho mal takmer stále v tej najvyššej polohe, čo mi hlavu z väčšej časti ochránilo. Ono viete, nejde len o ten nápor vzduchu počas rýchlejšej jazdy, ale tiež tú háveď z ríše hmyzu, ktorá sa ľahšie odstraňuje z plexištítu motorky, ako z prilby a hlavne, nemusíte to robiť tak často.



Vlastne toho, čím sa líši od klasických skútrov, je viac. V prvom rade je to absencia variátoru. X-ADV má plnohodnotnú dvojspojkovú šesťstupňovú prevodovku, ktorú Honda upravila špeciálne pre tento model. Má tiež sekundárny pohon reťazou ako väčšina motoriek. Motor samotný je radový dvojvalec 750-tka, ktorý už poznáme pár rokov z modelov NC700, resp. NC750. Plný výkon má 55 koní pri 6250 ot./min. Môžete ho však mať aj s priškrtením na 48 koní pre kategóriu vodičáku A2 od 18 rokov. Keď príde ten správny čas, dáte si ho otvoriť na plný výkon. Či už 48, alebo 55 koní, to nie sú extra zaujímavé údaje. To, čo pri jazde pocítite oveľa viac, je krútiaci moment 68 Nm (už pri 4750 ot.). 

Môžete mi veriť, že táto sila vás z miesta vystrelí vpred riadne, napriek vyššej pohotovostnej hmotnosti (238 kg). Žiadny iný skúter s menším objemom sa na toto nechytá, overil som to v praxi niekoľkokrát, keď sa vedľa mňa na semafore postavili kolegovia so všemožnými skútrami. Vždy som ich nechal za sebou. Dokonca, ponaháňal som aj motorky s vyšším objemom. V rýchlosti nad 100 km/h už samozrejme v porovnaní s veľkými motorkami neobstojí, to však on ani nemusí a nechce.



Vrátim sa ešte k ovládacím prvkom a prístrojovke. Ovládačov na rukovätiach je samozrejme trošku viac kvôli DCT automatu. Vpravo máme združené kolískové tlačidlo pre „D“, opätovným stlačením je z neho „S“ a na pravú stranu je to „N“. Priznám sa, že rozdiel medzi D a S som takmer nepocítil. Snáď to S-ko drží trošku vyššie otáčky a neskôr preraďuje, tak ako sme zvyknutí aj z dvojspojkových plechoviek. Na tej istej strane vpredu na ukazovák nájdeme ešte prepínanie „A/M“ - automat/manuál. Pri M-ku používame šikovne umiestnené „+“ a „-“ na ľavej rukoväti. Podraďuje sa  palcom, hore sa radí ukazovákom. Je to fakt vymakane ergonomicky zvládnuté. Po chvíli zvykania si na automat v motorke zistíte aké je to celé rýchle a pohodlné. Ostatné ovládače sú už štandard. Smerovky, diaľkové svetlo, atď. Navyše tu máme vľavo trochu vyššie umiestnené tlačidlo pre kontrolu trakcie, ktorým môžeme voliť z dvoch stupňov, alebo podržaním ju úplne deaktivovať. Po každom naštartovaní motora je zapnutý 2. stupeň, teda najväčší zásah do trakcie. Ja som to vždy okamžite dával na 1-ku, aby som si užil jemné prekĺznutie kolesa, po ktorom vás už jednotka podrží a viac zadné koleso neprekĺzne. V šotoline, v lese, na lúkach som kontrolu trakcie vypínal úplne, o tom však neskôr. 

Prístrojový panel je krásne viditeľný a ponúka veľké množstvo údajov. Hodiny, spotreby, tripy A/B, ukazovateľ zaradeného prevodového stupňa, vonkajšia teplota, palivomer, rýchlomer, otáčky... úplne všetko, čo potrebujete. Jediné, čo mi tam trošku chýba je dojazd. Keď je málo benzínu, vpravo dolu začne výrazne blikať – FUEL – , čo vás intenzívne ženie na benzínku. Príliš veľký stres však z toho mať nemusíte. Máte k dispozícii v pohode ešte 30-40 km. Nádrž má objem 13,1 litra, čo vám vo väčšine prípadov zaručí dojazd približne 300 km. Z toho už viete aj spotrebu. Pohybuje sa okolo 4 litrov. Ak sa posnažíte, nie je problém jazdiť za 3,6, aj menej.

Na asfaltových cestách s dobrým povrchom je X-ADV ako doma. Jazdí krásne. Skvelo sa nakláňa do zákrut, netreba ho extra prehovárať. Výkon a krútiak je dostatočný na predchádzanie čohokoľvek, čo sa vám pripletie do cesty. Pred predbiehacím manévrom vo vyššej rýchlosti je však dobré prepnúť prevodovku do manuálu a podradiť si o 2-3 stupne. Podradenie môžete urobiť aj v štandardnom režime „D“, to však dlho nevydrží a prevodovka opäť po krátkej chvíli zaradí vyšší a vyšší stupeň. To nie je najlepšie, lebo niekedy neviete úplne presne, kedy začnete predchádzať (napr. v protismere sa objaví ďalšie a ďalšie auto).



Sedadlo je veľmi pohodlné a to ako pre vodiča, tak aj pre spolujazdca. Veľmi mi vyhovuje, že môžem mať nohy viac vpredu a kolená teda zovierajú väčší uhol, ako keď máte nohy štandardne na motorke na stupačkách. Veľmi komfortné! Riadidlá a poloha rúk na nich je super. Aspoň pre mňa. Lakte mierne pokrčené a ruky úplne uvoľnené. S motorkou tak nemusíte absolútne „bojovať“. Šoféruje sa s ľahkosťou až zamatovou ležérnosťou. Ozaj, X-ADV je bezkľúčová, stačí teda prísť k motorke, sadnúť, otočiť ovládačom a štartujete. Dojem málinko pokazí iba to, že ak máte príplatkový zadný kufor (ako na tejto testovačke), dostanete tiež štandardný, dosť veľký, kľúč od kufra, ktorý u iných motoriek je zároveň od zapaľovania. Tu však iný význam ako na zámok kufra nemá. S týmto kufrom je objem batožinového priestoru nadštandardný. Kufor má 45 litrov a ak k tomu pridáte veľký priestor pod sedadlom, zbalíte sa v pohodičke dvaja na dovolenku.

Prejdime teraz k terénnym schopnostiam. V prvom rade spomeniem prídavné príplatkové ľahko zliatinové offroad stupačky, ktoré sú zaklápacie a využijete ich na postavenie sa počas jazdy v teréne. Nie je však terén ako terén. Všetko začína a končí pneumatikami a rozmermi kolies. Dobre, aj zdvihy tam robia svoje, ale narovinu: Toto je motorka skutočne do veľmi ľahkého terénu. Nerobia jej problém poľné cesty, šotolina, lesné cestičky a tiež na tráve sa nestratí, ale pozor – iba kým je sucho. V rannej rose na tráve na týchto gumách zažívate okamžite stiahnutý zvierač, že by sa vám do zadku ani zastrúhaný vlas nezmestil :-). 



Šmýka sa to riadne a okamžite. Pokiaľ si trúfnete do stredného terénu ako ja (rozumej trošku hlbšie jamy a priečne nerovnosti), vytrasie a vyklepe vás riadne. Jednoducho, fyziku neo*ebete. Malé kolesá a podvozok naladený dosť do tvrda na toto nie je stavaný. Čiže v skratke: asfalt 85%, offroad 15%. Vybehnúť do poľa, do lesa, na lúky – kde nie sú väčšie jamy – úplne v pohodičke. Inak radšej ten asfalt. 

Príjemnou (v podstate nutnou) súčasťou je tiež ručná brzda, ktorej mechanické ovládanie nájdeme vpravo v kapotáži. Zaradený kvalt po vypnutí motora nie je možný.Tento kúsok má pre mňa veľmi atraktívnu maskáčovú farbu, spomínaný príplatkový zadný kufor a tiež koncovku Akrapovič, ktorá je špeciálne vyvinutá pre tento model. Zvuk je krásne jemne agresívny a skvelo dotvára dojem Drsňáka. 



Honda X-ADV je pre mňa veľmi pekný stroj so skvelým motorom aj premakanou prevodovkou. Skutočnou spotrebou okolo 4 litrov rovnako vyhráva (nezabúdajme na objem 750 ccm). Okrem slabších terénnych schopností nepoteší ešte cenovkou, ktorá začína na 11.290 eurách. S kufrom a Akrapom, ktoré vidíte na fotkách je to 12.495. A to som nerátal spomínané offroad stupačky, ktoré som v konfigurátore Hondy zatiaľ nenašiel.



Hodnotenie: X-ADV drsňák je skvelý stroj, ktorému chýba najmä lepšia cena, ktorá by mohla byť štvormiestna. Dávam mu 4 a štvrť obrubníka.

Autor: Hamlet, Foto: Filip Damé
Advertisement