"Hello"Seat Arona – TransshowT-Roc on the RockLand Rover DiscoveryTlačený časopis 2018Svartpilen 401N testMazda CX-3 testBaby M2Ford Mustang GT Convertible TestKTM 1090 Adventure TestMercedes-AMG GLC 43 Coupei8 Protonic test
Úvod / Auto/Moto / Motorky / Husqvarna Vitpilen a Svartpilen - Všetko inak, všetko dobre

Husqvarna Vitpilen a Svartpilen - Všetko inak, všetko dobre

Týmito slovami by som jednoducho charakterizoval medzinárodnú prezentáciu modelov Husqvarna Motocycles. Znovuzrodená značka, ktorá sa presťahovala do susedného Rakúska, zacielila svoju pozornosť na dynamicky sa rozrastajúci trh štýlových cestných motocyklov. 

VITPILEN a SVARTPILEN sa síce nevyslovujú našincovi práve najlepšie, podobne ako produkty nemenovaného švédskeho obchodného reťazca, vizuálny dojem vám však určite v pamäti ostane nadlho. Štyristo jednotky, teda modely so štvortaktným, vodou chladeným jednovalcom s objemom 375 cm3, výkonom 44 koní a 37 Nm na prvý pohľad vôbec nepôsobia ako „malorážky“. 

Husqvarna hovorí o jednoduchom dizajne, zbavenom všetkého nadbytočného a zredukovanom do svojej najjednoduchšej formy. Vidím to trošku inak. Tak na bielom (VITPILEN), ako aj na čiernom (SVARTPILEN) šípe je veľké množstvo detailov, ktoré sa vymykajú normám dnešných tuctoviek. Už celkový pohľad im dáva prívlastok extravagantné. Línie sú síce jednoduché, ale aj neokukané a tým pádom jedinečné. Zameniť si cestnú Husqvarnu s čímkoľvek iným je dnes jednoducho nemožné. 

VITPILEN je z tejto dvojice ten jemnejší, určený pre širšie masy. Nemusíte si každé ráno dávať tekvicové latte, aby ste sa na ňom cítili dobre. Nižšie uložené riadidlá, cestné pneumatiky a jazdná poloha, to všetko by malo vyhovovať bajkerom preferujúcim „cafe racer“ štýl. Tlmiče z takmer koncernovej fabriky WP, LED svetlá či brzdy ByBree, nešetrilo sa na ničom. A tak je to dobre. Otázkou je cena. Aj s nejakou výbavičkou nadizajnovanou priamo modelu, by ste účet nemali odľahčiť o viac ako 5 000 Eur



SVARTPILEN sa približuje viac „scramblerom“. Vyššie riadidlá, širšie stupačky a ochranný kryt motora, výfuku. Doplňte to o sériovo natiahnuté Pirelli Scorpion Rally STR pneumatiky a občasnému výletu na nespevnený povrch nestojí nič v ceste. Technika je identická, vizuálny rozdiel pridal 2 kg váhy oproti 148 kilogramom VITPILENu. 



Inak je na tom VITPILEN 701. Objem rovnako vodou chladeného jednovalca narástol na 692,7 cm3. Samozrejme, s objemom narástol aj výkon a krútiaci moment. Tieto hodnoty sa zastavili na 75 koní a 75 Nm. Celé srdce je uložené do trubkového chróm-molybdénového rámu, ktorý je rezaný laserom, tvarovaný tlakom vody a roboticky zváraný. Zaručuje to najvyššiu možnú presnosť. Rovnako sú použité tlmiče WP, pri brzdách sa však Husqvarna spoľahla na komponenty od firmy Brembo. Ako veľké plus stojí za zmienku, že ABS je možné úplne vypnúť. Technickú a jazdeckú vyspelosť podčiarkuje aj antihopingová spojka. Samozrejme, narástla aj váha. 157 kilogramov je však stále zárukou ľahkej ovládateľnosti. Ak som hodnotil dizajn menších súrodencov ako jedinečný, tak je tomu aj u „veľkého“ VITPILENU. 



V celej modelovej rade je cítiť, že Husqvarna nemá v dizajne zviazané ruky a žiadne záväzky z minulosti. Proste si môžu dovoliť takmer čokoľvek. A dovolili si relatívne dosť. Na druhej strane, zapadnúť do bežného stereotypu „štandardných“ motoriek, to by nebola tá pravá „Huska“.


Autor: Peter Baran, Zdroj: Husqvarna