Shooting BrakeMadam M.Raptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...
Úvod / Auto/Moto / Motorky / Kawasaki Ninja H2 SX SE vs. Kawasaki Z900RS CAFE

Kawasaki Ninja H2 SX SE vs. Kawasaki Z900RS CAFE

V mene japonskej zelenej, sme sa rozhodli porovnať a zistiť, či je lepšie šialene rýchlo alebo iba dynamicky obratne. Či démonicky alebo klasicky. A či efektívne alebo liberálne? Vzali sme dva stroje od jednej matky, ale každý z iného jazdeckého sveta a v spoločnom teste sa pokúsili zistiť, ktorý je viac súci a pre koho? Vitajte v sesterskej bitke popovej kráľovnej Kawasaki Ninja H2 SX SE a zúrivej gotičky  Kawasaki Z900RS CAFE.

 

 

1.     Prečo si vybrať tento druh motorky?

 

Marek CAFE: No možno aj pre istotu. Pretože pokiaľ netušíte, napríklad na začiatku, ktorú a prečo, Z900RS CAFE je strojom, ktorý je mocne cool a silne in! Jednak preto, že vizuálne ladí s aktuálnym retro štýlom a k tomu zdieľa modernú techniku. Teda je zmesou moderného trendu nemoderného dizajnu a súčasných užívateľských a jazdeckých potrieb. A k tomu všetkému sa naozaj veľmi príjemne, s dôrazom na príjemne, ovláda. Takže jediný dôvod, ktorý by mohol ovplyvniť vaše rozhodnutie si túto motorku nevziať je ten, že sa vám nepáči, pretože ste nemoderná konzerva.

 

Matej H2 SX: V tomto prípade pokiaľ netušíte, napríklad na začiatku, ktorú a prečo, H2 SX sa radšej vyhnite. Nie, nie je to potetovaný bitkár z miestnej krčmy, ktorý s Vami pri prvom „drzom“ pohľade prerazí najbližší stôl. Naopak, je to elegantná a šarmantná spoločníčka, s ktorou môžete celý večer tancovať alebo si len tak pozerať do očí pri pohári vína. Ak ju však začnete brať na ľahkú váhu a prestanete ju rešpektovať, jediným švihom zápästia Vám podreže krk a ani pri tom nesklopí zrak. 



 

2.     Aký je cieľ pri jazdení na takejto motorke? 

 

Marek CAFE: Pôžitok. Vďaka skvelej polohe na sedadle, samotnému pohodlnému sedadlu, sklonu riadidiel, prejavu, reakciám a nenormálne krásnemu zvuku sériového výfuku. Ako vraví klasik, „cieľ je cesta“ a pre túto motorku to platí dvojnásobne. Z900RS CAFE je skvelá v tom, že má v sebe aj to RS aj to CAFE. Pokiaľ je potrebné, resp. žiadané, vie sa krásne ponaháňať a vymetať kúty vo vysokých otáčkach s parádnym zvukom sania a motora. No a pokiaľ sa žiada len pohodová kochačka, je to mašina, ktorej priateľský podvozok vás nevybúcha ani na horších cestách.

 

Matej H2 SX: Vzdialený. Nieže by sa na nej nedalo jazdiť okolo komína, no už zaradenie medzi športovo-turistické motorky zo strany výrobcu spolu s bohatou výbavou, ktorú jej doprial, ju predurčuje skôr na dlhšie výlety. Centrálny stojan uľahčí bežnú údržbu reťaze na cestách, tempomat ocení najmä Vaša pravačka a vďaka náklonovým svetlám osvetľujúcim zákruty už nebudete mať obavy z neskorších večerných príjazdov.  Výkon 200 koní a maximálny krútiaci moment 137 Nm poskytujú dostatočnú dynamickú rezervu aj pre lepšie stavaný pár v stredných rokoch s polovicou domácnosti v kufroch. Poteší aj servisný interval 12 000 km



 

3.     Je to pekná motorka?

 

Marek CAFE: to je špecifická otázka so špecifickými variantami odpovedí. Krása je silne subjektívna záležitosť každého jedinca. Ja osobne považujem klasicky strihnuté naháče za pekné stroje, je tam totiž priamy odkaz na históriu, takto vyzerali motorky od počiatku. Z900RS CAFE je dizajnovo vyvážená motorka s veľmi uspokojivým profilom a nádherne infantilným predkom s obrovským LED svetlom. Známa bikiny kapotáž mi totiž pripomína slimáka z detského kresleného seriálu Kremienok a Chocholúšik. Ako celok vo mne vyvoláva pocit úcty a vlastníctva drahého predmetu. Klenutie nádrže, perfektne vykrojené sedadlo a pekne zaoblený „chvost“ s krásnym koncovým svetlom – ako odkaz na Z1. Všetko pôsobí tak útulne a kvalitne. K tomu analógové budíky s chrómovou obrubou ladiace s okrúhlymi späťákmi – výborné! 

 

Matej H2 SX: Dizajn H2 SX je veľmi moderný a nezameniteľný s čímkoľvek iným na dnešných cestách. Ostré línie prednej časti a kapotáže pripomínajú bojovú stíhačku. V strednej časti zaujme odhalený rám a kryt kompresora. Vzadu zas upúta voľne uložené zadné koleso a žiaľ aj o niečo menej pútavá koncovka výfuku. Použitie analógového otáčkomera popri farebnom TFT displeji môže na takejto mašine na niekoho pôsobiť trochu retro, poskytuje však všetky potrebné informácie. Pri cenovke okolo 21 tisíc eur (verzia SE) by som však ocenil aj bezkľúčové štartovanie. 



 

4.     Je to moderná motorka?

 

Marek CAFE: Áno je. Súčasná mechanika, súčasné systémy a súčasný vizuálny trend. RSo má moderný, kvapalinou chladený radový  4 valec s objemom 948 cm3. Klasické elektrické štartovanie, 6 rýchlostnú skriňu prevodovky, reťazový pohon, viackotúčovú spojku, dvojité plávajúce brzdové kotúče vpredu so 4 piestikovým brzdičom, obrátenú prednú vidlicu s nastaviteľnou kompresiou a predpätím a vzadu Horizontal Back-link s plynovým tlmičom a nastaviteľným predpätím. A doplním ešte dospelý rozmer pneumatík, 120/70/ZR17 vpredu a 180/55/ZR17 vzadu. Napriek tomu, že nepatrí medzi ľahkú váhu, jej 216 kg sa ovláda absolútne ľahko a tým ako príjemne pôsobí je vhodná aj pre začiatočníka.

 

Matej H2 SX: Jednoznačne. Za unikát považujem najmä motor s kompresorom, pri vývoji ktorého sa čerpalo z bohatých skúseností Kawasaki Heavy Industries. Na rozdiel od turbodúchadla nevyužíva výfukové plyny prúdiace z motora, no je poháňaný reťazou od kľukového hriadeľa cez medziprevod. Rotor kompresoru je vyrobený z jedného kusu materiálu a dosahuje rýchlosť až 130 tisíc otáčok za minútu (v prípade silnejšej sestry H2). Počuť ho najmä pri ubratí plynu, kedy vydáva typické pískanie. Výhoda tohto riešenia sa prejaví napríklad pri vysokohorskej turistike, kedy na rozdiel od atmosférických motorov nestráca na výkone. Bohatá je aj elektronická výbava – spomeniem IMU (jednotka merania zotrvačnosti), KCMF (monitoruje motor a podvozok počas jazdy v zákrute), KEBC (ovládanie motorovej brzdy), KTRC (3 režimová kontrola trakcie), elektronické jazdné režimy, KIBS (inteligentné ABS od Kawasaki), antihopingovú spojku, obojsmerný quickshifter a plne nastaviteľný podvozok (vo vyšších verziách aj elektronicky nastaviteľný).



 

5.     Zastavil sa niekto cudzí pri tejto motorke a pýtal sa na ňu?

 

Marek CAFE: dokonca viackrát a iba počas krátkeho 5 dňového testu. A neboli to len motorkári, ktorí vám zo slušnosti pochvália novú mašinu. Kawasaki sa tu podarilo presne a nevtieravo zladiť pekné s užitočným a celá motorka vyžarovala akúsi nevyslovenú hodnotu, ktorá zaujala ľudí ... aj ženy. Keď som pristupoval k motorke s tými širokými ramenami bundy vypchatej chráničmi, zachytával som letmé pohľady aj od tých, ktoré sedeli na terase reštaurácie so svojím partnerom. Napriek mnohým oblinám a detinskej kapotáži, toto je klasika a klasiky jazdia ostrieľaní chlapi, ktorí riešia veci od podstaty, hľadajú spriaznenosť duše a poskytujú životné istoty (to bolo pre baby, pre nás to znie podstatne jednoduchšie – jazdíme klasiky, pretože je to cool a my chceme tú babenku a nechceme týpka, čo pred ňou sedí lebo je to truľo na belasej Audine).

 

Matej H2 SX: Stretol som sa v podstate s dvomi druhmi reakcií – statickými a dynamickými. Statické spočívali prevažne v poklese sánky sprevádzanom slovami rešpektu a uznania. Dynamické sa vyznačovali otočením rukoväte, či dupnutím na plynový pedál v snahe H2 SX ujsť alebo sa jej aspoň vzdialiť. Keďže tieto snahy neboli úspešné (ani v prípade Ferrari California), na účely tejto odpovede to budem opäť vnímať ako (svojský) prejav rešpektu a uznania. 



 

6.     Absolútny výkon alebo obratnosť?

 

Marek CAFE: v prípade Z900RS CAFE to bude skôr o jazdnom zážitku v horských zákrutách alebo v uličkách a uliciach miest. Napriek serióznemu výkonu 82 kW (111 k) v 8500 ot./min. a schopnostiam nakláňať sa až na koleno, toto nie je stroj, s ktorým budete chcieť brúsiť stupačky. Nie je vylúčené, že to dobrý jazdec poľahky dokáže, RS CAFE na to technické možnosti má. Ale neposkytuje zbytočné dôvody to robiť. 

 

Matej H2 SX: V tomto prípade namiesto výpočtu technických parametrov skúsim popísať konkrétnu skúsenosť. S Marekom sme si dali výlet, časť ktorého viedla po diaľnici. Bol víkend a vozovka bola pomerne prázdna, takže sme v niektorých pasážach mohli ísť vedľa seba. Pri pohodovej jazde v rýchlosti cca. 130 km/h nám napadlo vyskúšať dynamické zrýchlenie a obaja sme naraz pridali. Z900 RS CAFE má skutočne seriózny výkon a okamžite zrýchlila na približne 130 km/h. H2 SX však doslova vystrelila a RSke sa prakticky stratila. Pri krátkom pohľade na tachometer som zazrel rýchlosť 130 km/h, takže som radšej ubral plyn a počkal na Mareka, ktorý sa ku mne po chvíli opäť pripojil.


 

 

7.     Adrenalín alebo endorfín?

 

Marek CAFE: adrenalín zvyšuje hladinu glukózy a mastných kyselín v krvi, zrýchľuje činnosť srdca, zvyšuje krvný tlak a rozširuje priedušky. Robí všetko preto, aby nás udržal v strehu, pretože hrozí bezprostredné ohrozenie organizmu ... drží nás v strese. V strese nepotrebujeme jesť a máme energie za dvoch. Ale keď nadobličky skončia šichtu a vypnú dodávku adrenalínu, ... Endorfín je peptid, ktorý je produkovaný mozgom a vyvoláva stavy pokoja a pocity šťastia – ako drogy. Z900RS CAFE je ľahká droga vyvolávajúca stav relaxačnej rovnováhy bez vedľajších škodlivých účinkov.

 

Matej H2 SX: Dopamín. Táto látka vznikajúca v mozgu je totiž často spájaná so systémom príjemných vnemov a s motiváciou k rôznym aktivitám. Uvoľňuje sa napríklad pri príjme potravy, sexe alebo fyzickej aktivite. Vyššie dávky H2 SX, najmä pri vyšších otáčkach, môžu podobne ako užívanie niektorých látok viesť k zvýšeniu hladiny dopamínu a k vzniku závislosti. 



 

8.     Pretekársky okruh alebo pokrútené okresky v horách?

 

Marek CAFE: hory, lesy a asfaltové pappardelle. Jednoznačne! Popri tom zastávky v každom bufete, či vysokohorskom stánku s nealko pivom a hotdogmi. Fotky na každej peknej zákrute, časté skladanie prilby, kochanie sa okolím a motorkou samotnou. Toto je jednoducho stroj, ktorým sa presúvate, mašina ktorá generuje príjemné pocity počas celej cesty, záleží len od vás ako ďaleko sa spolu vyberiete.

 

Matej H2 SX: Nezľakne sa ani jedného, najlepšie sa však bude cítiť na cestách prvej či druhej triedy, kde posádka najlepšie využije všetky jej prednosti. Na okruh je predsa len trochu ťažká a mäkká – s pohotovostnou hmotnosťou 256 kg pôsobí vedľa superšportu ako Dwayne the Rock Johnson pri Jasonovi Stathamovi. Rázvor kolies 1480 mm a 190ka na zadnom kolese z nej zas nerobia najobratnejšiu motorku do utiahnutých zatáčok. Dobrý jazdec na nej však vytrestá takmer kohokoľvek a takmer kdekoľvek. 



 

9.     Aký je dominantný pocit na tejto motorke?

 

Marek CAFE: fantastická kompatibilita jazdca stroja a krajiny. Ten pocit by som označil ako symbiotický (vo svete áut sa tomu vraví ... Volkswagen).

 

Matej H2 SX: Skôr by som hovoril o pocite z motorky. H2 SX je naozaj silný stroj, no viac ako jej výkon ma prekvapil spôsob, ktorým ho podáva – je zamatovo nelegálna.



 

10.  Je toto motorka, pri ktorej si siahneš na svoje limity?

 

Marek CAFE: toto nie je otázka na túto motorku. Môžeš si siahnuť na čo chceš. Ak to robíš počas jazdenia na miestach, kde sa táto mašina vyskytuje najradšej (opísané vyššie), si samovrah. Pokiaľ ju vezmeš na okruh a skúšaš píliť kolená, je to technicky v poriadku, ale vyzeráš starodávne.

 

Matej H2 SX: Možno na tie finančné, keď ťa niekde namerajú. 



 

11.  Má takáta motorka aj inú ako technickú hodnotu? (napr. zberateľskú, historickú, atď.)

 

Marek CAFE: ako pre koho. Skôr nie, nie je to veterán, ani technická nirvána systémov z budúcnosti. Je to obyčajný, funkčný a pekne ladený stroj, ktorým chcete jazdiť každý deň len preto, že je to veľmi príjemné. Sú tam malé marketingové odkazy na Kawasaki Z1, ale toto myslím nie je argument pre skutočného zberateľa. Ale existuje miesto na personálne vnímanie čohokoľvek. Pokiaľ by mala byť Kawasaki Z900RS CAFE niekoho motorka snov, tak ňou bude navždy a jej hodnota je nevyčísliteľná.

 

Matej H2 SX: Predovšetkým má svoju nezanedbateľnú cenu. Pre každého, kto túto cenu zaplatí, H2 SX svoju hodnotu určite mať bude. A čím viac ju bude používať, tým pre neho bude jej hodnota vyššia (ekonomický paradox, však?), pretože mu pri aspoň trochu rozumnom jazdení určite prinesie množstvo zážitkov. Neviem, či sa z tohto modelu po mnohých rokoch stane vyhľadávaný veterán (ak raz toto bude retro, čo potom bude moderné?), každopádne po technologickej stránke budú podľa mňa H2ky vďaka využitiu kompresoru aj v budúcnosti vnímané ako prelomové.



 

12.  Koľké miesto v poradí by mohla táto motorka zaujať v tvojej garáži snov?

 

Marek CAFE: osobne k tejto motorke necítim žiadnu vášeň. Považujem ju za perfektne vyvážený každodenný, nezničiteľný stroj, s ktorým sa budem len voziť. A či už pre účel alebo pre radosť je na každom z nás. Mne počas testu lahodila svojím pohodlím v zmysle celkového ovládania. A okrem toho sa mi páčila, rád som sa na ňu pozeral. Ale motorka do garáže snov ti musí odstreliť dekel – buď sa primitívne zamiluješ alebo si obchodník a šialene ťa svrbia prsty, pretože cítiš vysokú mieru kvalitnej investície. Z900RS CAFE nič také nemá, je to iba parádna motorka!

 

Matej H2 SX: Keďže túto odpoveď formulujem v deň, keď sa začala EICMA, neviem uviesť konkrétne poradové číslo. Viem si však predstaviť, že by figurovala v širšom výbere. Na univerzálnu turistiku by som si možno vybral niečo so vzpriamenejším posedom, pokiaľ by som si však mohol dopriať motorku určenú na naozaj dynamické presuny po kvalitných cestách vo dvojici, H2 SX by určite patrila medzi horúcich kandidátov.

 


Autori: Marek Varga, Matej Sedláček, Foto: Andrej Šuhaj (spayza.sk)

 

 

 

 

Advertisement