Temný prízrakAgent Myší kožuštekŽihadloObrubník Poker a ZlatovláskaZlaté KrídloFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute CoutureBMW X4 30i xDriveSurové železo!Tlačený časopis 2018
Úvod / Auto/Moto / Motorky / Doktor Jekyll a pán Hyde... ZX 10R SE

Doktor Jekyll a pán Hyde... ZX 10R SE

Triedu litrových superšportov beriem ako ukážku toho najlepšieho, čo daný výrobca ponúka, a to v celom spektre svojej modelovej rady. Veď predsa kde inde narvať najnovšie vyvíjané prvky, kde bude lepšie predviesť vrcholovú techniku, ak nie práve tu. V motorkách, ktorých výkon nezriedka prekročí magickú hranicu 200 koní pri váhe atakujúcej rovnaké číslo. 

Moje myslenie kopíruje aj ideológiu japonského výrobcu motocyklov Kawasaki. Do redakčného testu sme dostali Ninju ZX 10R SE. Ak by som Ninju označil ako jedného z tvorcov motocyklovej histórie, určite by mi väčšina ľudí dala za pravdu. História je ale história, v tomto prípade je dôležitejšia súčasnosť. A v nej si svoje miesto chce obhájiť nová Kawasaki Ninja so starým, ale za to overeným názvom, ZX 10R. Aj tá má viac derivátov. Jedným z najlepších je SE, Special Edition

Tá špeciálna edícia nespočíva iba vo vymakanej technike, ale aj v upravenej farebnej kombinácii. ZX 10-na je na prvý pohľad dravec. Súmerne rozdelená, široká, agresívna predná kapotáž môže vyvolať v spätnom zrkadle vodiča akéhokoľvek automobilu paniku. Hlavnou dominantou, okrem dvojice predných svetiel, je nasávací otvor vzduchu. Tým, že SE-čko dostalo špeciálnu kombináciu šedej a čiernej farby, ostal priestor na použitie tradičnej „kawasaki zelenej“. Tá sa uplatnila na viacerých otvoroch krycích plastov. Na tých, ktoré by pri jednej farbe trošku zanikli a jedným z nich je spomínaný usmerňovač prúdenia vzduchu. Bočné línie kopírujú agresivitu prednej časti. Všetko sa ale sústreďuje na to, aby bol jazdec v optimálnej polohe pre hmmm, nazvime to „zrýchlené presuny“. Titánová koncovka výfuku, napojená na titánové zvody, nepôsobí iba na zrakové a sluchové vnemy. Použitím ušľachtilého materiálu sa znížila hmotnosť a hlavne o to aj šlo. Punc exkluzivity dopĺňajú 17 palcové kované kolesá od firmy Marchesini. 

Klasikou by som nazval informačný displej. Síce som očakával dnes už všade prítomné TFT-čko, ale táto „Kawaklasika“ rozhodne nesklame. Farebné znázornenie poľa otáčok je výborné vnímateľné aj bez toho, aby tam jazdec musel zablúdiť zrakom. Keď sa už rozsvietila polovica spektra otáčok, rýchlosť som radšej nechcel vedieť. Nie kvôli strachu, ale kvôli výčitkám svedomia smerujúcim k PZ SR. 



Prvé metre na Kawe boli veľkým prekvapením a to hneď z viacerých dôvodov. Tým hlavným je ergonómia posedu. Aj napriek mojím rozmerom, 185 centimetrov a 98 kilogramov, som sa na nej cítil úplne komfortne. Rozumej tak komfortne, ako to len na super šport ide. Dovolím si povedať, že je to jeden z mála motocyklov tejto triedy, s ktorým si viem predstaviť aj výletík. Určite nie trepať sa niekde na úplný juh, ale k moru by som sa dostal relatívne v pohode aj bez toho, aby som mal masochistické sklony. Ďalším prekvapením bol motor a jeho reakcie. Pri jazde mestom sa správal ako baránok napriek nastaveniu elektroniky na plný výkon. Doktor Jekyll. 998 kubíkový motor má 200 koní (s náporom až 210) pri 13 000 otáčkach a 113,5 Nm pri 11 500 otáčkach. Dala by sa mu vyčítať reakčná ľahostajnosť na pretočenie pravačkou. Tu sú dve veci. Tá jeho lenivosť končí niekde okolo 8 000, tam sa prebúdza pán Hyde. Ak budete mať potrebu zobudiť ho skôr, existuje jednoduché riešenie. Výmena ozubených hnacích koliesok. PROBLEM SOLVED. Tou druhou je, že pri týchto „ospalejších“ reakciách je ZX 10R SE bezpečnou motorkou aj pre menej skúseného motorkára. Berme do úvahy to, že si ju kúpi niekto, kto presadá zo „šestky“ alebo nejakého „naháča“. V oboch prípadoch budú noví majitelia vďační za tento charakter výkonovej krivky. 



Zoznamovačka prebehla úspešne a ja som sa vybral prebudiť pána Hyda. O tom, že sa jedná o takmer pretekársky stroj, presvedčujú konštrukčné riešenia a použitá technika. Kazetová prevodovka má trochu dlhšie prevody, ale v spojení s quick shifterom funguje výborne. Radenie oboma smermi je presné a jednoduché. Čo by som určite privítal aj v iných modeloch je podvozok SHOWA. Vynikajúco fungujúce predné tlmiče s elektronickým systémom KECS v spojení s centrálnym, vodorovne uloženým tlmičom s rovnakým systémom a predlženým zadným kyvným ramenom dávajú Ninji obrovskú stabilitu tak v krátkych, ako aj v dlhých zákrutách. Často som mal pocit, ako keby sledovala cestu so mnou, ako keby vedela, čo nasleduje a sama si do tej zákruty ľahla. Slová ovládateľnosť a agilita naberajú v tomto spojení nový význam. A pritom je v ROAD nastavení ako žehlička. Nerovnosti rovná lepšie ako niektoré „naháče“.  

Nemal som možnosť vyskúšať ju na okruhu, ale po skúsenostiach z cesty si trúfam povedať, že môj osobák zo Slovakia Ringu by bol v ohrození. Je fakt rýchla, presná a hlavne dáva pocit, že všetko je úplne pod kontrolou, že sa všetko dá robiť ešte rýchlejšie. A keď sme už pri rýchlosti, tú treba aj krotiť. Dvojica štvorpiestových Brembo monoblokov M50 na dvojici 330 milimetrových kotúčov je viac ako dosť. Predná brzda je presne dávkovateľná. Jej sila sa nestráca ani po viacerých ozaj tvrdých brzdeniach, ktoré je možné robiť aj dvoma prstami. Aj s nimi viete poslať zadné koleso do vzduchu. Na zadnom kolese funguje 220 milimetrový kotúč a na ňom jednopiest. Na skrotenie pána Hyda to chce ozaj viac, ako iba krčmové reči pri sledovaní WSBK. Boli sme spolu iba pár dní, ale dokázala mi ukázať obe svoje tváre. 



Doktor Jekyll je v prípade Kawasaki ZX 10R SE do 8 000 otáčok. V celku všestranná, kultivovaná a svojím spôsobom aj užívateľsky jemná. Pán Hyde je všetko nad osmičkou. Vtedy sa v nej prebudí niečo, čo na základe predchádzajúcich skúseností  ani len nepredpokladáte, že môže mať. Je ostrá, presná, ultimatívna. Proste motorka, pripravená prekonávať vaše doterajšie časy, pripravená vyzvať čokoľvek a kohokoľvek a je jedno, či je to okruh, kľukatá okreska alebo šprint. Stroj s chuťou vyhrávať. Cenovka pod 23 000 EUR je v tomto prípade zaujímavá. Zaujímavá za náročnejšieho cestovateľa, v pohode každodenného parťáka ale hlavne, hlavne zábavného superšportovca.


Autor: Peter Baran, Foto: Pavol Gemeiner