Ford Mustang GT Convertible TestČasopis RoadLife - predplatnéHonda Civic Sport Plus 1,5 VTEC TurboKTM 1090 Adventure TestDragon SkinÁno prosím!Volvo V90 CCMedveď zabil chodcaŠkoda Kodiaq TestBaby M2Mercedes-AMG GLC 43 CoupeAudi Q2 - untaggableEbajk TestVaše Portfolio
Úvod / Auto/Moto / Motorky / KTM 1090 Adventure – Enduro na kožu

KTM 1090 Adventure – Enduro na kožu

Neverím na príslovia, aj keď z času na čas v nich nájdem 100%-nú pravdu. Ako napríklad „na dobré sa oplatí počkať“. Lebo presne tak to bolo aj s bikeom od našich susedov. Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen, čo je jeden z názvov viac krát transformovanej firmy, lepšie známej pod skratkou KTM, známej výrobou strojov najmä pre terén. Čo však neznamená, že sa na asfalte stratia. Práve naopak. Cestovné endurá, či naháče z rakúskych dielní už majú svoju neotrasiteľnú pozíciu vybudovanú. Stačí si len zvoliť správne “papučky” a hor sa vymetať zákruty. 

KTM 1090 Adventure sa vyrába v dvoch verziách. Tú asfaltovú som si prevzal na skrátený test a priznám sa, nemal som ani len predstavu o tom, čo ma čaká. Oranžovo-čierna, taká musí byť každá KTM-ka. Malo by to byť povinné, tak veľmi jej to sedí. Aj keď 1090 nahradila 1050 a vychádzala z 1190, dizajnovo ostala ťahať takmer rovnaký smer. Teda nič prevratné, nič čo by vyrazilo dych sa nestalo. Ale malo sa? Nie, nemyslím si to. Predná maska s “diamantovo” dizajnovaným svetlom, vlastne rovnako aj všetky ostatné línie presne definujú príslušnosť k značke. Dominantná je stále nádrž a pod ňou uložený motor. V elementárnej podstate je jazdec doplnkom motorky. Nie, hanbiť sa na nej určite nebudem. Dokonca vo mne vyvoláva rovnaké pocity ako u “HDčkárov”. Som hrdý jazdec KTM. 

Rýchle zoznámenie a už ma víta. “KTM READY TO RACE”. No uvidíme. 1050 kubíkový dvojvalec s označením LC8 bude tlačiť vpred 205 kilogramovú motorku plus mojich 95 kg so silou 125 koní. Bezpečnosť mi pomôže strážiť dvojica štvorpiestových Brembáčov na 320 mm kotúčoch s ABS, nastaviteľná trakčná kontrola, antihopingová spojka a možnosť výberu výkonových máp. Ako inak, hneď som skúsil tú najostrejšiu. Ak ma má prekvapiť, nech je to hneď teraz. Štartovacie tlačidlo prebralo motor k životu. Keď som ju začul, na um mi prišla včielka Maja. Netuším prečo, možno tým jemným poklepkávaním. Niečo medzi hrkotom taliana a uhladenosťou japonca. Ideme teda na “obrubník” (debata niekde pri nealko pivku). Asi po kilometri sme prvý krát stáli na križovatke. A čo sa mi ešte nikdy nestalo – otočím sa a kolegovi za mnou v aute dvíham palec. Fakt je to tak dobré!

 

Nevedel som, že ten zdvihnutý prst je pramálo. Teším sa na Pezinskú Babu a verím, že celý test bude prebiehať v tom najlepšom duchu. Cesta bola o meraní spotreby. Viem, spotreba sa u motorky nerieši. Ale 1090 má svojím pohodlím obrovský potenciál nabehať tisícky kilometrov a tam to už nemusí byť zanedbateľný faktor. Krásne a s prehľadom sa jazdí niekde okolo 5,5 litra. Pri 23 litrovej nádrži a citlivom zápästí to je na doraz 400 km. Ale ideme jazdiť, nie prepravovať sa. 

Prvý vracák opatrne a s citom. Metzeler Tourance Next predsa len nie sú pneu primárne určené na šúchanie stupačiek. Ale v spojení s fenomenálne odladeným podvozkom od WP? City bokom a rozum takmer tiež. Bude to sex s nymfomankou. Zle som sa obliekol. Textil si táto dokonalosť nezaslúži, aj keď sa snaží všemocne tváriť, že jednodielna kožená kombinéza je už za hranou. Všetko funguje tak exaktne, presvedčivo a pritom nie sterilne, že sa mi z nej nechce zosadať. Istota, ktorú každým výjazdom naberám je až desivá. Musí mať hranice a aj preto skúšam poslať kolesá na nerovnosti v strednej časti Baby. Adventurka mi dala jemne vedieť, že sú tam. A tým to celé skončilo, nič viac, nič menej. Môžete sa mi smiať, ale to všetko začína byť mimo môjho chápania. Nechce sa mi to veriť. A že si musím trošku pridvihnúť nohu zo stupačky pri radení dole, to je pri tom všetkom tak zanedbateľná vec, ako presolený obed vášho suseda. Viem, že sa sem môžem vrátiť aj zajtra, ale aj tak sa mi nechce odchádzať. Musím. Ak by som neskúsil aspoň ľahký terén, mal by som výčitku z neúplnej práce. Pardón. Zábavy.



A našiel som to, čo som hľadal. Udržiavaná lesno-poľná cesta kdesi na Záhorí. 1090 funguje aj tu. Aj keď je o čosi tvrdšia, nerovnosti plynulo prenáša do mojich kolien. Myšlienkami som však stále na okreskách. Nie, nechce sa mi tu viac brázdiť a trápiť svoje vedomie a podvedomie. S tým najčistejším vedomím a svedomím verejne prehlasujem, že KTM 1090 ADVENTURE je do dnešného dňa najlepšia motorka svojej triedy, akú som jazdil. A nie iba jazdným prejavom. Ergonómia uloženia končatín, spotreba, ovládateľnosť. To všetko sa bude ťažko prekonávať. A ak by sa to aj niekomu podarilo, ostane jej u mňa navždy čestné miesto. Garantujem vám, že ak máte pripravených 12 790 Eur, ktoré ste ochotní vraziť do motorky, kúpite si stroj na nekonečné zážitky a emócie.


Autor: Peter Baran, Foto: Pavol Gemeiner