Audi Q3Final CountdownRWD = FUNBlack is backSport TurismoTechnokratLord of the RingStinger GTKonzultantHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrak
Úvod / Auto/Moto / Motorky / RL MOTO - Teória a prvé hodiny praktickej jazdy

RL MOTO - Teória a prvé hodiny praktickej jazdy

5 sedení na hodinách zákonov, motoristickej legislatívy a na prvý pohľad nudnej teórie mám za sebou. Neviem, či je to vekom alebo skutočným záujmom (podporeným vekom), ale sedenie v školských laviciach (prenesene, autoškola má svoju zasadačku) som si teraz naozaj užíval. Jednak preto, že som mal chuť konfrontovať zákon s poznatkami z praxe a argumentovať si s najstarším a najskúsenejším inštruktorom a jednak preto, že práve spmínaný pán, ktorý 54 rokov pracuje v oblasti vzdelávania v motorizme to proste dával na výbornú.  Zaujímavý prednes problematiky pretkaný vlastnými príhodami zo života, dával teórii potrebnú šťavu a zároveň nevtieravo odkrýval riziká, ktoré každý deň, úplne dobrovoľne, podstupujeme. Miera záujmu aj medzi mojimi adolescentnými spoluškolákmi bola tak vysoká, že počas celej teoretickej časti, nám na hodine zaspal iba jedenkrát jeden človek. Dobrá bilancia!

 

Napriek tomu, že vodičák na B-čko mám už 23 rokov a odjazdených státisíce kilometrov na stovkách áut, aj dnes ma zaujalo prastaré názvoslovie, ktoré musel tvoriť sám kapitán Danko. Nečudujem sa, že mladí ľudia letia zo skúšok hlavne kvôli písomným testom, pretože niektoré otázky a odpovede sú formulované tak, že by zmotali aj prednostu Jazykovedného Ústavu. Práve v momente kedy sa hovorilo odborne a fixovali sme pojmy ako „zastaviť“ alebo „zastaviť vozidlo“, objavilo sa nostalgické uvedomenie, že napriek mnohým rokom sa stále nemenia základné štruktúry. Netvrdím, že je všetko zlé, naopak, mnohé veci fungujú, ale v celom procese výučby, či motoristickej osvety globálne, by som v dnešnom svete technologického hypertresku, kde ti appka v telefóne ponúkne hladkú alebo drsnú stranu toaletného papiera, očakával oveľa viac pokroku.

 

Na druhej strane však vždy stojí človek a okrem toho, že máme postaršiu administratívu, motoristická spoločnosť neustále bojuje s nezáujmom idúcim ruka v ruke s neznalosťou základných princípov, ktoré na cestách vytvárajú stres, zvyšujú mieru agresie a rizika všeobecného nehmotného, či hmotného neprospechu. Verím, že postupne, ako sa životne vzdelávame a uvedomujeme, bude stále viac rásť ohľaduplnosť a pochopenie na cestách. Autoškoly by na tom mohli mať patričný prínos, ale ľudia tam musia chcieť chodiť, zaujímať sa a počúvať. 



 

Môj celkový dojem z teórie bol výborný, ale čas posedávania za stolom a sledovania náučných videí vypršal, takže som musel obliecť bundu s chráničmi, zničiť si účes kuklou v prilbe, vypnúť oblačno s prehánkami a posadiť sa za riadidlá. Za tie dvojité riadidlá, ktorými sú vybavené motorky  každej autoškoly. Obe riadidlá sú pred vami, vy držíte predné a ... úvaha, že si za mňa sadá inštruktor a „objíma ma“ držaním tých svojich zadných riadidiel, vo mne vyvoláva xenofobický záchvat a všade vidím, osve či spolu, písmena LGBTI. Tá extrémna blízkosť druhého chlapa pri mojom zadku v tak nebezpečnom garde, je pre mňa jednoducho nesmierne ... zásadná. Aj Patrick Swayze vo filme Dirty Dancing predsa vravel partnerke, „toto je môj tanečný priestor a toto je tvoj priestor", tak prečo? A predstava, že budem musieť prudko brzdiť a kinetika ma oprie o nádrž ... a čo zastaví inštruktora? Verejná penetrácia?


 

Prvá hodina prvej praktickej jazdy začala chytákom v podobe otázky „Čo kontrolujeme na motorke pred každou jazdou, ako káže zákon?“.Osobne by som využil podmieňovací spôsob, čo by sme mali kontrolovať, pretože neverím, že toto niekto sleduje zakaždým, keď si natiahne prilbu a bzučí na nákup. Je to však bezpečnostný prvok a je vždy lepšie to preskúmať a minúť trochu času ako sa niekde vyhulákať do kríkov len preto, že páčka brzdy nezafungovala alebo mi strelila pneumatika. Takže pred každým štartom by sa malo diať toto: kontrola brzdovej kvapaliny, spojkovej kvapaliny (ak je), motorového oleja, chladiacej kvapaliny (ak je) a paliva. Nasleduje kontrola pneumatík – nahustenie, hĺbka dezénu (min. 1,6 mm, kategória L1 min. 1 mm) a poškodenia. A posledné je osvetlenie – stretávacie, parkovacie, diaľkové, smerové svetlá, osvetlenie EČV a hlavne brzdové svetlo. 


 

Cvičisko je super, jazdite koľko sa len dá! Na prvý pohľad nudný slalom, či osmička (sú inak súčasťou záverečnej praktickej skúšky), perfektne otestujú zmysel pre rovnováhu, cibria stabilitu a schopnosť ovládať motorku aj v pomalých rýchlostiach. Manévrovanie je základ, ktorý sa nedá nacvičiť jazdou pod plynom na zadnom kolese. Napriek mojej váhe juniorského sumistu, sa výučbová malorážka (125 ccm) pohla aj bez plynu a po hodine tréningu rozbiehania sa iba cez spojku, dostali slušne zabrať aj prsty ľavej ruky. Crossfiťáci by mali zaradiť rozbiehanie sa na motorke do svojich workout-ov. Na ďalšej hodine by som už mal ťahať za plyn, takže ide to pomaly, ale som na ceste! Na ceste pochopiť slobodu v jednej stope. 

 

 

Autor: Marek Varga, Foto: autor, Spolupracovali: Autoškola M

 

 

 

 

Advertisement