Projektil!Najlepšie Tarraco?e-tronQ3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUN
Úvod / Auto/Moto / Motorky / RL MOTO 2. časť - praktické leto 2019

RL MOTO 2. časť - praktické leto 2019

Jednostopý projekt RL MOTO 2019, ktorý začal mojím nástupom na kurz pre vodičák skupiny A, sa posunul do ďalšej fázy. Autoškole M patrí vďaka za zásluhy, že úspešne vyprevadili do premávky ďalšieho absolventa a rád by som zvýraznil ich prirodzený prístup k výuke a samotnému životu motorkára. Možnosti vyskúšať si, postupne, jednotlivé stroje, kubatúry a silu týchto motorov, vedú k zdravému nárastu sebadôvery a istoty za riadidlami.

 

Dekády skúseností inštruktorov ma vedeli zaujať aj na, naoko nudných, hodinách teórie. Robiť si vodičák na motorku po 23 rokoch aktívneho jazdenia autom, je prekvapivo pútavé aj v teoretickej rovine. Hlavne momenty kedy ste schopní porovnávať – viete čo sa deje v uliciach miest aj na cestách mimo nich. A počúvate ako by to malo byť. A následne v premávke žasnete nad tým, ako niektorí vodiči tvrdo ignorujú základné pravidlá a ohrozujú tak okolie. Akonáhle si k tomu dokážete uvedomiť, že ste motorkár, nechránený element v motoristickej džungli plnej predátorov a k tomu sedíte na pekelnom stroji, mala by vaša ostražitosť narásť na úroveň 100%. Možno to neznie lákavo ani bezpečne, ale zatiaľ na našich cestách platí tvrdé motorkárske heslo, ktoré vždy keď obkročíte svoju mašinu a otočíte kľúčom v spínačke, nahlas vyslovte. „Nikdy nemáš prednosť a všetci ťa chcú zabiť!“ 

 

Dnes, po ukončení kurzu s ešte teplým vodičákom (inak je dosť ružový, tak mi to samému vyznieva ako dvojzmysel) sa mi potvrdilo jedno - dobrá autoškola vám dá dobrý základ, ale jedine prax vám prinesie skutočné poznanie. Jazdite čo najviac, aby ste získali zručnosť a z toho plynúcu odvahu vedieť riešiť aj menej komfortné situácie bez paniky. Žiadna teória vás nenaučí okamžite reagovať. A vedieť si, so zlomenou nohou a rebrami, v nemocnici recitovať, čo všetko som mal spraviť inak, ... je minimálne ... zbytočné!



 

Ale nie iba o tom je motorka, nie o tom je jazdenie v jednej stope vydaný napospas počasiu a útočnému hmyzu. Je tam jeden, podľa mňa primárny faktor. Mám za sebou cca 2000 km a miera slobody prameniaca s užívania motorky stále narastá. Zatiaľ nemôžem povedať, že pokiaľ by mi to dnes niekto zakázal, utrápil by som sa v slzách. Nie, ale pociťujem zvláštny druh chcenia, pri každej príležitosti sadnúť na voľačo s dvoma kolesami a len tak si vybehnúť pojazdiť do večerného mesta. Napríklad. Argument pre naše ženy, že motorka je skvelý dopravný prostriedok do práce je síce pravdivý, ale u mňa nie je založený na skutočnom chcení. Ja osobne nechcem prísť do práce spotený a strapatý (potom ako si dám dole prilbu, kuklu, mohutné oblečenie s chráničmi a vysoké topánky), ani obsypaný okrídleným hmyzím kamikadze. Motorka je pre mňa sloboda a sloboda je šťastie. Pokiaľ ste v práci štastní a slobodní, gratulujem, presne tak to prajem všetkým. A potom si jazdite kamkoľvek len tak pre radosť – pokojne aj do práce!



 

Projekt RL MOTO pokračuje a v druhej časti sa budem zaoberať intenzívnym naberaním nových skúseností. Čaká ma pár kurzov, napríklad  v Centre bezpečnej jazdy, osobné tréningy s profesionálnymi inštruktormi, pokiaľ sa nevytrepem už tam, možno ma vezmú na kurz športovej jazdy na naozajstný pretekársky okruh (Slovakia Ring, Automotodrom Brno) a ak všetko pôjde naozaj dobre v závere sezóny sa budem učiť jazdiť po zadnom na kaskadérskom kurze. Okrem toho sú v pláne mototripy v klasickej premávke a zlatým klincom prvej sezóny je výjazd na najkrajšiu európsku cestu do rakúskych Álp. Okrem toho, že už vyzerám ako miešanec Robocopa a Troopera zo Star Wars (rozumej, mám oblečko s chráničmi a prilbu), v spolupráci so značkami Yamaha BMW budeme počas sezóny 2019 osedlávať najnovšie modely MT-07 F750 GS. Mašiny, ktoré sa so mnou budú zúčastňovať všetkých aktivít a ktoré ma budú učiť byť stále lepším začiatočníkom (striehnuť na mňa budú skúsený kolegovia Hamlet a Matej a družstvo inštruktorov na kurzoch). 



 

Teším sa. Bude to zrejme vcelku náročné, ale ženie ma vpred skutočné chcenie niečo sa naučiť a nebyť na motorke dopravnou prekážkou. A budem sa tešiť, pokiaľ to aspoň jedného z vás, budúcich, pokojne aj súčasných a skúsených motorkárov navedie k podobným potrebám sa jazdecky vzdelávať. A ak mám tento výchovný odsek zhrnúť, osobne považujem za lepšie, vedieť sa uhnúť ako jazdiť rovno s maximálne vytočeným pravým zápästím.

 

 

Autor: Marek Varga

Spolupracujú: Autoškola M, Slovakia Ring, Yamaha Motor Slovakia, BMW Motorrad

Advertisement