OsemIndian FTR 1200T5 Focus STX4 M40dProjektil!Najlepšie Tarraco?e-tronCB650R Neo Sports CaféAfrikaCupra Ateca
Úvod / Auto/Moto / Motorky / RL MOTO 4. časť – Motokurz

RL MOTO 4. časť – Motokurz

Jeden júlový týždeň bol celý v znamení jazdenia v jednej stope. V pondelok celodňový motokurz prvej úrovne alebo kurz bezpečnej jazdy ak chcete, deň voľna na vstrebanie nových informácií a spracovanie zistenia, že mám priveľkú prilbu a do konca týždňa roadtrip pod najvyšších vrch rakúskych Álp, samotný Grossglockner a jeho najpokrútenejšiu a najkrajšiu cestu zároveň – Grossglockner Hochalpenstrasse. Na začiatočníka toho bolo naozaj dosť!

 

Môj osobný názor, názor začínajúceho motorkára je, že jednému konkrétnemu pondelku vďačím za šťastné kilometre na ceste do Álp a rovnako pri návrate späť. Nebyť celodňového motokurzu v Centre bezpečnej jazdy (CBJ) na našom domácom Slovakia Ringu, samotný roadtrip by som si jednak neužil a jednak zbytočne zvyšoval riziko pádu len preto, že som nemal dostatočné informácie o riadení motorky. Ako človek jazdiaci na autách „100 rokov“, absolvujúci autokurzy bezpečnej jazdy, školy šmyku rôznych úrovní, či jazdu na pretekárskom okruhu som mal značne skreslenú predstavu o tom, že na motorke to bude to isté len na dvoch kolesách. Technicky, z pohľadu prevedenia samotného kurzu – áno, z pohľadu nových poznatkov a skúseností – neporovnateľné s autom!

 

Myslím, že som pochopil jednu vec – riadiť motorku je okrem nekonečnej frajeriny riadna alchýmia. Hmotnosť, rýchlosť, odstredivá sila, priľnavosť, vietor, voda, hmyz, práca s rukami aj nohami a to všetko v súlade a na podstatne citlivejšej úrovni ako za volantom auta. Všetko sa deje okamžite a každá malá chyba je odmeňovaná zaseknutým gluteus-om. Je až neuveriteľné, čo všetko je nutné na motorke riešiť a aké dôležité je maximalizovať mieru svojej prítomnosti. Stroj, ktorý má cca 200 kilogramov, 125 koní, mašinu na ktorej sedíte absolútne voľne, nepripútaní a „nahí“ by som pokojne označil ako Darwinov nástroj pre zachovanie čistého genofondu. Z pohľadu matky alebo ustráchaného otca je motorka vyslanec pekla a pokiaľ by bolo v rodičovskej moci odhovoriť svojich dospelých 30+ ročných synov od tejto vášne, obetovali by posledné euro aj strechu nad hlavou. Našťastie existuje aj iný pohľad na tento druh jazdenia a ja verím, že jeho rozvoj výrazne minimalizuje negatívne názory, prípadné nehody, či nebezpečné pády. Napríklad aj absolvovaním kurzu bezpečnej jazdy.



 

Úvodnú teoretickú časť kurzu inštruktori skrátili a ja sa stotožňujem s tým, že jazdiť a zažívať na vlastnej koži prináša viac zapamätateľných vnemov ako samotná rozprava, ktorej však ničím neuberám na jej vážnosti. Zazneli, pre mňa podstatné, informácie, ktoré mi spravili celý kurz zábavnejším. Napríklad vyjadrenie, že „o nič nejde, len sa vozíme“, znie na prvé počutie ako obyčajná veta, ale neverili by ste koľko má v sebe sily vytvoriť medzi účastníkmi nesúťažnú atmosféru. Pretože chlapi, na motorkách chceme byť všetci frajeri a ukázať to ostatným je predsa nutnosť, nie?! Nie, chalani z CBJ to podali perfektne a dokázali ľudí uvoľniť hneď na začiatku. A aj to smerovalo k tomu, že sme na mašinách nesedeli ako ochrnutí Ironmani, ale skôr ako roztopašné baletky, ktoré často „mávali“ lakťami, aby inštruktorovi ukázali, že sú naozaj uvoľnení. Áno vyzeralo to ako kačací tanec detí v škôlke s tým rozdielom, že každý z nás mal medzi nohami už riadny nástroj, vrátane zúčastnených žien.



 

„Seď uvoľnene, na stupačkách maj iba špičky a pozeraj sa tam, kam chceš ísť“! Moja základná Holy Trinity! Tieto tri momenty mi spôsobili, že som začal motorku viac počúvať, viac ju cítiť a pochopil podstatu navádzania pohľadom. Pokiaľ na mašine budete sedieť ako kulturista v sérii cvikov na Mr. Olympia – rozumej zaťaté má aj obličky a očné viečka, nespravíte s motorkou takmer nič. A to nevravím o riešení nejak krízovej situácie. Nohy na stupačkách na tzv. káčera, (päty alebo stredy chodidla na stupačkách) vám jednak vyrobia vizuálnu hanbu  - naozaj to vyzerá smiešne a jednak bránite tomu aby ste maximálne cítili, čo sa deje s motorkou pod vami. Je to niečo ako správny posed za volantom v aute. Akonáhle sedíte nesprávne, necítite presne, čo sa s autom deje. Na motorke si to vynásobte 10-timi a skúste si predstaviť čo sa udeje, pokiaľ si v náklone počas jazdy zavadíte vlastnou špičkou ... o asfalt? Au ... 



 

A pohľad? Podľa mňa kľúčová zásada pri vedení motorky a samotnej schopnosti zatočiť so strojom, ktorý nemá volant, iba akési riadidlá, ktoré ledva otočia predným kolesom o pár stupňov. Rovnako ako pri aute, aj pri motorke platí, že je dôležité pozerať sa tam, kam chceme ísť. V aute by to mohlo byť relatívne ľahké, sedíte, pozeráte ponad volant, niekam dopredu pred auto a očami vyberáte vhodnú stopu. Riešite prípadné prekážky na ceste, obchádzate alebo brzdíte a prechádzate pomalšie. Krútite volantom presne v tom smere, do ktorého chcete zatočiť, riešite polohu zadnej nápravy, prípadne korigujete šmyk cez pedál plynu a riadenie. Vo výsledku je to dosť vecí, ktoré však zvládate vcelku ľahko, bez paniky a stresu – bavíte sa. No, a na motorke si k tomuto všetkému predstavte, že horizont je v uhle 45 stupňov, nedá sa povedať, že vaše absolútne nechránené telo „sedí“ na stroji, ktorý riadi, skôr je niekde vedľa neho zopár cm nad asfaltom, ktorý sa pod vami míňa rýchlosťou 100 km/h. K tomu, vďaka rýchlosti a odstredivej sile nemožnosť zatočiť riadidlami a nutnosť neprirodzene sa nakláňať v takom pomere s rýchlosťou, aby ste zostali na ceste a necestovali pod zvodidlá. A ako dezert informácia o fatálnych pádoch, ktoré majú vlastné mená znejúce ako akční hrdinovia – highsider a lowsider. Byť trochu slabšej povahy, okamžite sa prehlásim na kurz bezdotykového rýchlovarenia. Načo je komu preboha motorka?



 

Motokurz, ktorý som absolvoval nemá ľudí odstrašiť, ale pripraviť. Pomenovať veci, ktoré sa vo svete jednej stopy dejú, pretože verte mi, je tam mnoho rozdielov. Ja asi najintenzívnejšie vnímam tieto body:

 

1. Zatiaľ stále badateľnú mieru intolerancie vodičov automobilov voči motorkárom, ktorí si neuvedomujú, že urazené ego nepomôže hustote dopravy. Pokiaľ motorkárovi spravíme priestor, prejde dopredu a zmizne skôr ako stačíme zaradiť rýchlosť, odľahčí tým, napríklad prehustené križovatky v mestách. Myslím si, že nie je v poriadku preferovať názor, že pokiaľ čakám ja v aute, budeš aj ty na motorke! Môžem však konštatovať, že sa to zlepšuje a my ako národ vodičsky rastieme.

 

2. Fyzickú zraniteľnosť človeka v súvislosti s rýchlosťou. Už 70 km/h má pri náraze na pevnú prekážku fatálne následky. V 90-ke doslova preletíte 25 metrov za jedinú sekundu, čo myslíte, aká dlhá bude brzdná dráha pri krízovke? A ešte jedna vec, kúpte si aspoň základné moto oblečenie – okrem toho, že to redukuje následky pádu, vyzerá to s tými širokými ramenami frajersky.



 

3. Výdatnú porciu duševnej slobody, pretože pokiaľ sa naozaj plne sústredíte na riadenie motorky, nemáte priestor na riešenie žiadnej inej veci, problému, konfliktu, nešťastia, ... viac napíšem reporte z mojej 1. cesty na  Grossglockner. Odľačenie vedomia je ozdravujúce a dodá vám novú energiu, pokojne na ďalší pracovný deň. Nesadajte na motorku nahnevaní v predstave, že si vyvetráte hlavu, pretože sa môže stať, že si vyvetráte mozog - doslova. Nasranosť si utekajte vybiť do boxerského mechu do telocvične, vetrať na motorke sa choďte pre radosť.

 

4. Yamaha MT-07 2019 je absolútne skvelá mašina pre začínajúceho motorkára. Na motokurze bola ako ryba vo vode, pretože jej ovládanie a schopnosť riešiť cviky zručnosti, ktoré sú v princípe základom pre ovládanie motorky v premávke, boli vynikajúce. Svedčí o tom aj fakt, že ja ako absolútny nováčik som si, chtiac-nechtiac, dovolil postaviť ju, počas nácviku núdzového brzdenia, na predné koleso! Trochu kaskadérskych kúskov predsa nezaškodí – teda pokiaľ po nich nemáte plné ústa asfaltu!

 

5. Základ sú pneumatiky – miera náklonu, teda schopnosť zatočenia je definíciou udržateľnosti fyzikálnych síl v rovnováhe – rýchlosť, odstredivá sila, trenie (priľnavosť). Pneumatiky sú jediným bodom, ktorý vás spája s podkladom, po ktorom jazdíte. A máte iba dve! A popri tom ako si zdravé pneu vykonávajú svoju prácu v zákrute mi ide hlavou iba jedno – „konštantný plyn, konštantný plyn!“

 

6. Chcem ísť na ďalšie kurzy, pretože tam je možnosť v maximálnom možnom bezpečí skúšať a trénovať veci, ktoré si v bežnej premávke nedovolíte. Je tu priestor byť rýchlejšie lepším jazdcom a vedieť s motorkou pracovať. Som presvedčený, že každá jedna zažitá skúsenosť je veľmi užitočná a napomáha k tomu, aby sme si jazdu na motorkách užívali a sadali na ne s radosťou.



 

 

Na záver zopakujem hrozivú otázku z textu – „načo je komu preboha motorka?“ Pýtajú sa manželky, rodičia, zodpovední priatelia, ktorí zväčša ešte doplnia „chceš sa zabiť?“ Nie, nechcem sa zabiť, práve naopak, chcem žiť. Chcem byť tu a teraz, prítomný, ostražitý, nadšený, radostný a milý k vám všetkým, ktorých mám rád. Jazdenie na motorke nemá byť o strachu z toho, že raz padnem a ublížim si, či ublížim vám. Jazdenie na motorke, aspoň u mňa, zvyšuje mieru osobnej slobody a chcem veriť, že motorky neberú, ale práve naopak, dávajú život!

 

 

Autor: Marek Varga, Spolupracovali: Centrum bezpečnej jazdy, Slovakia Ring, Yamaha Motor Slovakia

 

 

Advertisement