Projektil!Najlepšie Tarraco?e-tronQ3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUN
Úvod / Auto/Moto / Motorky / Ténéré TOUR 2019 – premiéra novej Yamahy 700 Ténéré

Ténéré TOUR 2019 – premiéra novej Yamahy 700 Ténéré

Na novú Tenerku sa čakalo dosť dlho. Mnohí sme dúfali, že ju uvidíme u nás v Bratislave na jar na výstave, nestalo sa tak. O to viac som sa potešil, keď sme dostali pozvánku na poldňový test na česko-slovenské pohraničie. Po Nemecku sme boli druhí, kto mal túto možnosť. Spolu s českými novinármi. Zišlo sa nás tam 15. Dostali sme možnosť prísť už deň vopred a prespať, niektorí to využili. Ja som, bohužial, nemohol a bol som aj rád, lebo by som sa iste večer nadrbkal (rozumej požil viac piva ako je moja ODD – odporúčaná denná dávka) a nejazdilo by sa mi ideálne.


Do Velkých Karlovic som dorazil pred deviatou ráno, akurát vtedy keď holandský šofér kamiónu vykladal naše Tenerky. Prvý dojem, resp. prvé slovo, ktoré musí z papule motorkára vyliezť po zočení Tenerky je: DAKAR. Predná maska s veľmi peknými štyrmi malými kruhovými LED svetlami, ktoré sú umiestnené za priehľadným plexisklom len umocňuje dakarský dojem. Vpredu sú smerovky s klasickými žiarovkami, čo podľa mňa na motorke z roku 2019 nemá čo robiť. Vzadu sú už ledkové. Plne nastaviteľná predná upside-down vidlica so zdvihom 210 mm je takmer to najlepšie, čo sa v tomto segmente ponúka. Vzadu je tiež možné nastaviť predpätie pružiny. Kolesá sú vypletané s priemermi 18/21, takže paráda. Môžete si na ňu obuť čokoľvek. Zadná časť je štíhla, pekná a účelná. Celkový vizuálny dojem je výborný. Pôsobí na mňa drsne a zároveň tvarovo uhladene. Tenerka sa dá objednať v troch farebných kombináciách: červeno-biela, čierno-modrá a čierno-šedá. Mne sa najviac zapáčila tá čierno-modrá, ktorú som si vybral aj na jazdenie.


Tak poďme na to! Štartujem dobre známy radový dvojvalec (z MT-07), po chvíľke trošku popridávam plyn na mieste a užívam si jeho „pľuvanie“ do výfuku. Super zvuk. Mrkám na zvislý digitálny prístrojový panel, ktorý opäť navádza na jazdenie po piesočných dunách. Je tam všetko potrebné a úhľadne viditeľné. Dolu je na ňom jedno „zázračné tlačidlo“, ktoré som po štarte používal často: OFFROAD ABS ON/OFF. Plne vypínateľné ABS-ko a to na oboch kolesách naraz. Paráda. Spolu s faktom, že nová Tenerka 700 nemá vôbec trakčnú kontrolu, je o zábavu postarané. Dajte si dohromady 1 a 2 spolu so suchou hmotnosťou pod 200 kg a ja sa tak teším na jazdu, že mám zimomriavky.




Vychádzame na asfalt a zoznamujeme sa. Kvaltujeme hore-dole a evidentne nás to baví. Ešte pred vstupom na šotolinu a kamene je dobré postaviť sa do stupačiek a zistiť, ako je nám na Tenerke v stave homo erectus. Ako? Výborne. A to aj pri mojej výške 190 cm. 16-litrová nádrž je pri sedadle úzka a dá sa krásne objímať kolenami. Riadidlá sú zvýšené tak akurát, ja osobne by som potreboval ešte také 2-3 cm. To je však už o individualizácii pre každého zvlášť. 54 kW a 68 Nm v motorke papierovo neohúri, ale pozor, na parametroch sa nejazdí! Tejto motorke to úplne stačí. Berme do úvahy, že ide o maloobjemové cestovné enduro.


Konečne sa dostávame na nespevnené cesty, šotolinu, kamene. Síce sa veľa fotí a sú tak aj časové prestoje, ale jazdí sa dosť. Ako prvý si dávame kopček hore s kameňmi, poblíž ktorého leží fotograf na zemi na bruchu. Hneď som si povedal: ten isto chytí šuter do hlavy! Veľa mu nechýbalo a po treťom jazdcovi sa presunul. Dobre urobil. Šutre totiž o chvílu lietali tak na 15-20 metrov od zadného kolesa. Jednotka, dvojka, postaviť sa do stupačiek, zákrutka, poriadne otočiť plynom, kontra riadidlami a bavíme sa ako malé deti. Sem-tam nejaký ten menší skok a pokračujeme. Noc predtým ešte pršalo, tak popri čakaní na presúvanie fotografa pár jednotlivcov našlo rozbahnený kus lúčky vedľa cesty s takým malým skokom. Nuž, áno. Ako malé deti. Po chvíli sme sa tam štyria rochnili ako žaby a blato striekalo!! A to napriek tomu, že Tenerky nemali úplne terénne gumy, ale skôr také 60/40 v prospech asfaltu. Dolu kopčekom na kameňoch s vypnutým ABS-kom čo budeš? No dáš plnú zadnú a koriguješ riadidlami šmýkajúce sa zablokované zadné koleso.




V teréne sme sa teda vybláznili a ideme skúsiť ešte taký malý, cca 50 km, asfaltový česko-slovenský trip. Po chvíli sa oddeluje rýchlejšia skupinka, v ktorej nemôžem chýbať. Dávame si ľavú pravú, stíhame aj sledovať krásne okolie, ale hlavne sa sústreďujeme na jazdu. Motorček je točivý, príjemný, treba viac kvaltovať – 3,4,5, ale to vôbec nevadí. Naopak, je to zábavné. Tenerka má dostatok výkonu na predchádzanie a tiež na slušne dynamickú jazdu. Aj vo väčších náklonoch je stabilná, nehúpe sa. Podvozok môžem teda aj na ceste len pochváliť. Spotreba sa mi pohybovala okolo 5,5 litra. Jasné, že sme motorku nešetrili, takže po upokojení sa bude dať jazdiť v pohode za 5 na sto.


Yamaha Ténéré 700 je skvelá a s cenou, ktorá začína na 9590 eurách by som ju odporučil každému ON/OFF jazdcovi, ktorý sa chce zabaviť. Prvé kusy noví majitelia, ktorí si ju predobjednali dostanú v júli a auguste, takže ak ju chcete, neváhajte a klikajte na predobjednávkový formulár. Obrubníkmi ju hodnotiť nemôžem, chcelo by to náš klasický týždňový test. Za mňa však veľký palec hore. Prvé dojmy výborné.

 

Autor: Hamlet, Foto: Yamaha

Advertisement