Ms. MercedesOsemIndian FTR 1200T5 Focus STX4 M40dProjektil!Najlepšie Tarraco?e-tronCB650R Neo Sports CaféAfrikaCupra Ateca
Úvod / Auto/Moto / Motorky / Yamaha MT-09 SP – Projektil

Yamaha MT-09 SP – Projektil

Toto má byť čo? Už prvý pohľad na emténuladevinu v mnohých vzbudzuje rešpekt, či dokonca strach. Už predchodca dostal zaradenie do kategórie roadster motard. Teda má ísť o viacúčelovú motorku, či už na cestovanie, výlety, ale hlavne na zábavu. Tak si ju dobre prezrite a verte mi, táto motorka jazdí presne tak, ako vyzerá. Takéto zladenie sa nepodarí každému. 

Namosúrená predná časť čumí dolu ako odbrzdený bizón, ktorý sa chystá rozraziť bránu stodoly, do ktorej ho niekto zatvoril. Široké riadidlá pôsobia tiež agresívne a sľubujú výbornú ovládateľnosť. Kryty rúk nie sú ani tak krytmi, ale skôr aerodynamickým prvkom, pretože vrch dlaní úplne nezakrývajú. 14-litrová nádrž je vpredu široká a medzi kolenami užšia, páči sa mi to a je to účelné najmä pre ochranu kolien pred vetrom. Pozdáva sa mi tiež menej tradičné umiestnenie predných smeroviek – dosť nízko. 

Zadok štíhly a úzky, na to už sme z nových naháčov zvyknutí. Yamaha používa vo viacerých modeloch toto nádherné zadné svetlo, ktoré mi pripomína metalového paroháča:-). Nenápadné umiestnenie výfuku dolu pod motorkou tiež parádne vyzerá a zrejme bude zreteľne posielať k jazdcovi aj požadované údaje o otáčkach motora. 

Už prvá jazda po meste predznamenáva, že budem musieť prehodnotiť, kedy a ako veľmi budem krútiť rukoväťou akcelerátora. Táto bláznivá ču*ka sa totiž chce vybrať vlastným smerom – a to preč odo mňa dopredu. Ok, zastavujem. Vypínam motor, rozdýcham to a idem na to znova a pomaly, dobre? Tak štart motora, jedna dolu, rozbeh so spojkou a ostatné rýchlosti už pod plynom a bez použitia spojky. SP má totiž quickshifter pre radenie nahor. Je výborne nastavený. Rozopína vstreky a zapaľovanie presne na ideálnu dobu. Ani veľa, ani málo. Krátke prerušenie, švác tam ďalší rýchlostný stupeň a ide sa ďalej. 



Radový trojvalec 850 ccm som už ospevoval pri Traceri GT, aj Nikene GT. Ide o veľmi dobre vyladený motor, ktorý si zobral to najlepšie z dvojvalca a tiež štvorvalca. Má 115 koní a 87 Nm. S motorkou, ktorá má hmotnosť 193 kg to pozametá tak, že sa musíte naozaj pevne držať. Na zadné koleso sa vám zodvihne bez použitia spojky na dvojke aj trojke – niekedy aj bez toho, že to máte priamo v úmysle:-). 

Na bokom umiestnený prístrojový panel (vyosený vpravo – čo je pre mňa zaujímavé a celkom originálne) je nutné pozerať viac ako na iných motorkách. Hlavne teda kvôli rýchlomeru. MT-09 zvádza skutočne k veľmi rýchlej a agresívnej jazde. Takže odporúčam aspoň vyjsť z mesta, kým jej začnete nakladať. Tak ja tiež padám mimo mesto, a pozriem sa podrobnejšie na to, čo dokážu motor, podvozok a brzdy. 



Najväčším príjemným prekvapením bolo to posledné spomenuté – brzdy. Nástup je ostrý, ale nie nepríjemný. Čiže na mierne dobrzďovanie, ale aj stredne rýchle spomalenie vám stačí jeden prst na pravej páčke. Po silnejšom zatlačení zasahuje ABS a je nutné sa poriadne zaprieť do riadidiel, aby ste nehodili duba do kanála. Aspoň som opäť trochu posilnil tricepsy... 

V zákrutách je MT devina stabilná a plne nastaviteľná obrátená predná vidlica robí svoju prácu dokonale. Podvozok je celkovo tvrdší, v meste, či aj mimo neho vás na priečnych nerovnostiach trochu vytrasie, ale ja to mám radšej, ako keby sa to malo húpať. Tým širokým riadidlám nie úplne svedčí veľký náklon. Môže to byť síce spôsobené aj mojimi dlhými paprčami, ale jednoducho, keď som začal v zákrutách vysadať a dočahovať kolenom asfalt, trochu som sa pri tom narobil. Radšej teda zostávam v sedle a zákruty si užívam „na turistu“ - bez vysadania nabok.

  

Riadiaca jednotka disponuje tromi stupňami nastavenia – od maximálneho výkonu až po ten umiernený. Reakcie na plyn sú v každom iné. Ten „najslabší“ je najvhodnejší do mesta, resp. pre menej skúseného jazdca. Nech ho to neoplieska o zem hneď za prvým rohom. Kontrola trakcie má dva stupne (+ dá sa úplne vypnúť) a aj keď mám rád motorky, ktoré túto fičúrinu nemajú, v MT devine je to vyslovene povinná výbava. Dá sa totiž z miesta použiť maximálny výkon bez toho, aby zadné koleso začalo preklzovať. Raz som to tak predviedol chalanom z kapely po skončení skúšky. Vyšli von, motorku sme spolu popozerali, ohodnotili a potom som naštartoval, že idem, čaute. Tak pol plynu, rýchlejšie pustenie spojky, dva, tri... a bol som preč. Reakcie do nášho spoločného chatu vystihuje jeden citát: „Čakal som, že to super zrýchľuje, ale ty si neodišiel, ty si zmizol ako projektil vystrelený z pištole! To čo bolo?“ Takže asi tak. MT-09 má nehorázny odpal z miesta a podobné je aj dynamické zrýchlenie v tých bežných rýchlostiach. No, bežné ako bežné rýchlosti... ja už neviem. Radšej som sa niekedy ani nepozeral. 



Na rovinu, pre dvoch táto mašina nie je. Áno, odveziete na nej kohokoľvek, ale ja to zadné sedadlo považujem za núdzové. Zadné stupačky sú veľmi vysoko a pri tej jazde, ktorú väčšinou na MT predvádzate, vám spolujazdec vylieza každú chvíľu pri brzdení na chrbát. Už som niekde raz písal, že som taká motoku*va. Ja by som chcel mať doma asi 5 motoriek. Možno aj 8. Jedna z nich by mohla byť aj naháč. A ak naháč, tak zrejme Yamaha MT-09 SP. Je to skvelá, zábavná, veľmi silná motorka so spotrebou okolo 6 litrov. Možno by si zaslúžila trošku väčšiu nádrž, nech je dojazd aspoň tých 250 km. Za tú obrovskú dávku zábavy jej to však rád odpustím. 

Hodnotenie: Dávam jej 4 a 3/4 obrubníka (z možných 5). Za dospelý, krásne agresívny vzhľad, za motor, brzdy a podvozok. 

Autor: Hamlet, Foto: Jakub Čajko
Advertisement