AfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUNBlack is backSport TurismoTechnokratLord of the RingHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrak
Úvod / Auto/Moto / Motorky / Yamaha Niken GT – Toto ešte nemám!

Yamaha Niken GT – Toto ešte nemám!

Pozor, votrelec! Napadol ma na ceste a spadol mi rovno pod riť. Sánky padajú, pohľady okoloidúcich, či okolostojacich sa nedajú nevnímať.

Už nejaký čas testujem jednostopé i dvojstopé vozidlá, ale toto je moje prvé trojstopé. Preberám ho za dažďa, ale, ako kolega Miro spomínal, ja sa dažďa nebojím. Stačí mať kvalitný nepremokavý odev. Dokonca, v tomto prípade sa aj teším, pretože Alien by mal byt na vode stabilnejší. Aspoň na predok. Zadok by mala chytať kontrola trakcie, takže čo... ide sa na to.

Keď v tomto našom hlavnom meste zaprší, všetci sedia v autách. Inými slovami, hneď počas prvej jazdy som chytil kolóny a zápchy. Tu som konfrontovaný nielen so šírkou Nikena, ale aj s psychologickou stránkou vozidla, ktoré má vpredu dve kolesá. Ono to nie je širšie ako taká bežná široká cestovná motorka, ale keď vodiči protiidúcich vozidiel vidia, ako sa stredom rúti niečo takéto, nevedia, ktorá planéta nás to napadla a pre istotu trúbia.

Nakoniec sa mi darí dostať sa zo zápchy a konečne sa trochu viac rozbehnúť. Po rovine sa Niken GT správa ako bežná motorka. Trojvalec s objemom 850 ccm má skvelý výkon (115 koní) a naozaj výborne naladenú krivku krútiaceho momentu (maximum 87,5 Nm). Niečo medzi dvojvalcom a štvorvalcom. Z každého si akoby zobral to najlepšie. Krútiak v nízkych otáčkach takmer ako dvojval, hladký a príjemný chod bez trasenia ako štvorval. Skvelé!



A je tu zjazd z diaľničného obchvatu a cesta predo mnou voľná. Tak to pomaly nakloním, viac, ešte viac a stále dobre! Na vode by som si toto na bežnej jednostopej motorke preventívne nedovolil, obzvlášť na bežných športovo-turistických pneumatikách. Je to teda jasné hneď v prvý deň testu: Niken má na vode veľmi slušnú stabilitu a dá sa s ním dovoliť si viac ako v jednej stope.

Vedel som, že tiež iné bude brzdenie. Vieme, že hmota sa pri brzdení ženie dopredu, a teda najviac brzdí predok. Pred jedným zo semaforov, kde nikto nestojí a za mnou tiež široko-ďaleko nikto, zdrapnem teda páčku prednej brzdy a zatlačím ako sa dá. Nech to „chytí“ ABS. Stalo sa. A skutočne. Priľnavosť dvoch pneumatík vpredu je pri brzdení výrazne lepšia, ako jednej. V praxi to znamená, že ABS zasiahlo neskôr a teda, brzdná dráha sa o niečo skrátila.



Voda mi nevadí, ale zase, čo je veľa, to je moc... Tak som na druhý deň zastavil dážď a pokračoval v testovaní nasucho. GéTéčko má super výbavu. Kufre slušného objemu, aj keď nie celkom tvrdé, ale látkové (tvar však držia, čiže je to spevnené vlákno), zapínateľné v strede zipsom. Zipsy sa zamykajú mini-zámkom na trojčíselný kód. Vo vnútri nachádzam nepremokavé poťahy, na veci, ktoré do kufrov dáte, pretože inak vám to v daždi premokne.

Čo je však z výbavy zaujímavejšie sú vyhrievané rukoväte, tempomat a up quickshifter. Funkciu a účel toho prvého snáď nemusím popisovať, super v chladnom počasí. Tempomat je zaujímavý nie len pre súvislú jazdu po diaľnici, ale prakticky hocikde, kde nie je taká hustá premávka a odbremeňuje to vodiča od neustáleho mrkania na rýchlomer kvôli dodržiavaniu maximálnej povolenej rýchlosti. Obzvlášť u motoriek, ktoré reagujú na plyn tak ako Niken – veľmi rýchlo a ostro. Rýchloradenie smerom hore (funguje pod plynom od 4500 ot./min.) zase pomôže zrýchleniu, ako aj oddychu pre prsty ľavej ruky.



Prichádzam na okresky a užívam si jazdu a stále spadnuté sánky okolia. Prudké preklopenie (ostré esíčko) Nikenu veľmi nesvedčí. Ten predok predsa len obsahuje mechanizmus nakláňania a je relatívne ťažký. To platí napr. aj pre rýchlejší prejazd kruhovým objazdom. Zákruty samotné sú celkom v pohode, príjemné. Maximálny náklon nedosiahnete taký, ako na bežnej motorke, ale je dostatočný na to, aby ste išli v zákrutách naozaj slušne rýchlo. V podstate, jazdec, ktorý nevyužíva úplne potenciál stroja (ostrá jazda na hranici možností motorky aj jazdca) si vo väčšine situácií ani nevšimne, že sedí na trojstopom vozidle. Do tých najviac, najbežnejšie používaných náklonov to ide krásne.

Našiel som tiež zákruty, ktoré majú zhruba v polovici priečnu nerovnosť, či viac nerovností. Musím skonštatovať, že pre mňa to bolo nepríjemnejšie ako na bežnej motorke. Chytil som nerovnosť na jednom z dvoch predných kolies a dosť to motorku rozhádzalo. Možno to je však len subjektívny pocit, ktorý som ako dlhoročný motorkár nevedel spracovať. Nikenu totiž neodskočil predok, ale „iba“ to rozhádzalo riadenie a spôsobilo drobné zavlnenie celého rámu odpredu až dozadu.



Tento stroj bude pre ľudí, ktorí sa chcú odlíšiť. Chcú mať niečo výnimočné, so skvelou technikou a japonskou kvalitou. Nie každému však sadne tento skutočne výnimočný zjav. Nechám to na vás.

Hodnotenie: Nikenu dávam 3 a 1/2 obrubníka (z možných 5).

Autor: Hamlet, Foto: Pavol Gemeiner
Advertisement