OsemIndian FTR 1200T5 Focus STX4 M40dProjektil!Najlepšie Tarraco?e-tronCB650R Neo Sports CaféAfrikaCupra Ateca
Úvod / Auto/Moto / Motoršport / Autoslide 2015 - Kráľ oblečený alebo vyzlečený?

Autoslide 2015 - Kráľ oblečený alebo vyzlečený?

Iste sú medzi vami, ktorí práve teraz čítate tieto moje riadky mnohí, ktorí sledujete nielen dianie okolo nových áut, ale takisto aj dianie v motoristickom športe. Či už u nás, alebo v zahraničí. Aj napriek tomu, že médiá nás zasa až tak nemasírujú reklamami na takéto podujatia, sme však po 11 rokov každoročne videli, počuli, či už v telke, rádiu alebo novinách reklamu na najväčšiu motoristickú show na Slovensku, ktorá každoročne pomyselne v prvý januárový víkend otvárala sezónu na plochodrážnom štadióne v Žarnovici. Tento rok však bolo akosi ticho. 

Zainteresovaní vedia, že žarnovickí mocipáni vyhlásili rázne nie pre akcie tohto rangu na svojom pieskovisku. Po tomto rozhodnutí sa vynorila otázka- čo bude s Autoslidom? Dlho, dlho sme na ňu nepoznali odpoveď, až nakoniec prišla pár mesiacov pred samotnou akciou. Organizátor tejto akcie sa rozhodol ju predať a vďačne sa jej chopili organizátori seriálu Autokros Grande Slovakia. Už počiatočné ohlásenie miesta konania vo mne vyvolávalo istú formu neistoty a nedôverčivosti, čo ďalej podporilo aj zverejnenie štartovej listiny niekoľko týždňov pred akciou nielen u mňa ale aj u hordy fanúšikov. V tej chvíli som si povedal, že to pôjde mimo mňa a nebudem sa o to zaujímať. Výnimočne, nakoľko aktívne sledujem dianie a zúčastňujem sa rôznych akcií. Proste, nechám to plávať. O pár dní však bolo ale všetko inak. Jemne podporený „domácou hruškou“ dvíham na nový rok telefón. Na druhej strane šéf najväčšieho portálu o motoristickom športe u nás. Vraj odchádzajú na Janner rally do Rakúska a Autoslide nemá kto fotiť...Ok, pôjdem tam, povedal som a v duchu som si hovoril „nesúď knihu podľa obalu“

Osliansky areál, seriál Autokros Grande Slovakia a takisto aj kvantum jeho jazdcov totižto poznám. A práve to ma znepokojovalo. Ono, samotné AGS je fajn, ale ako hobby závody. Problémom v mojich očiach bolo to, že drvivú väčšinu jazdcov figurujúcich v štartovke Autoslidu tvorili práve jazdci tohto seriálu. Napriek tomu som poslal akreditáciu, ktorá mi bola obratom potvrdená. Nadišla nedeľa 4.1.2015 a ja som po troch hodinách spánku vstával a mal namierené na akciu, ktorá rok čo rok bývala motoristickým sviatkom. Na Autoslide 2015, konajúci sa v Motoršport Aréne Beckert v Oslanoch. Prvý pozitívny vnem vo mne vyvolali organizátori už na hlavnej ceste, ktorý si pekne úhľadne sortírovali ľudí na jednotlivé parkoviská. A tak sme aj my prišli k ďalšej pani usporiadateľke. Bola veľmi milá a povedala nám aby sme ju počkali, vraj nám prinesie visačky...hold visačky. Po asi 10 minútach pani usporiadateľka dorazila s visačkami. Ako by ste si predstavovali visačku na motoristický sviatok sezóny? Asi na peknej kľúčenke, v tvrdom laminátovom obale. Namiesto toho sme dostali len kúsok papierika v mäkkom lamináte , ktorý nám na krku mal držať tenký umelý špagát. Navyše sa mi špagát počas dňa vplyvom vetra rozviazal a akreditáciu som takmer stratil Ok, malý čierny bodík, ale nič vážne. Vstupujeme do areálu...



Ihneď po vstupe ma oslovila pekne pripravená aréna. Ale skutočne! Trať rovná ako keby bola celá betónová, pritom vybetónované sú iba zákruty. V tomto smere patrí organizátorom môj rešpekt. Nasledovalo však ďalšie sklamanie - tribúny. Sorry, ale tribúnu si predstavujem trošku inak ako nahrnutú, rozblatenú kopu hliny, zvlášť pri tom vstupnom. Navyše nijak krytú, čiže vám ako divákovi neostáva nič iné ako Otče náš so Zdravasom za to, aby nepršalo. Počasie však našťastie bolo po celý deň prívetivé a čas od času spoza mrakov vykuklo aj slniečko. Ďalšie sklamanie, resp. zrealizovanie očakávaného ma však čakalo v depe. Depo ako na pretekoch seriálu AGS. Ono by na tom nebolo nič zlé, keby to nebol Autoslide. Pekné a vyleštené, prípadne nanovo postavené špeciály vystriedali obúchané hobby plechovky, vo viacerých prípadoch tesne pred smrťou. Prípadne sériové autá, na ktoré presne sedeli slová moderátorov: „Proste zoberieš služobnú Felíciu, nadrbeš do nej rám a prídeš pretekať.“ 



V štartovom poli nechýbali ani pre mnohých perly Autoslidu čo sa týka divízíí - Grandy buggy. Fajn, dieselová buggy s výkonom 50 koní je super pre víkendové pojazdenie, kedy ti tam nalejú za kanister nafty a vozíš sa celý deň. Ale na Autoslide mi to prišlo ako ležérnym tempom utekajúce detské preliezky. Pochopiteľne, s týmto hobby obsadením chýbali v poli zvučné mená, nehovoriac o zahraničnej účasti. Na Svobodovcov, Cima, Mira Pospíchala či Zsolta Simona ste mohli zabudnúť. Účasť vylepšili len dve mená. Béreš a Kužel. Prvé menované asi netreba obzvlášť predstavovať. Slovenská dvojica otca a syna Bérešovcov nikdy nesklame. U mňa však bolo obrovským sklamaním to, že starší zo spomínanej dvojice – Jozef Béreš st. nezasadol do ničoho atraktívneho, ale do Mazdy 323 v triede sériových áut, kde vďaka výkonovému deficitu a štrajkujúcemu vozidlu bol počas celého dňa len do počtu. Preboha, kde sú tie časy, keď v Žarnovici preháňal prekoňovanú Audinu a masívnymi powerslidami bavil tribúny? S Audinou (v štartovke uvedená ako Audy) bol prihlásený jeho syn, bývalý účastník WRC a niekoľkonásobný majster Slovenska v rally, prezývaný Ďoďi. Avšak aj tu museli diváci ostať sklamaní, nakoľko Ďoďi na poslednú chvíľu zasadol do zelenej Toyoty Corolla organizátora. 



V triede štvorkoliek ho doplnili ešte známejšie mená účastniace sa Autoslidu aj po minulé roky. Marcel Dlesk, Milan Greguška a český matador Luboš Kužel s asi najzaujímavejším autom celej súťaže. Ako som sa od neho po pretekoch dozvedel, jeho Audi A2 Sport Quattro disponuje výkonom až 510 koní a 645Nm. Bola na neho radosť pozerať. Ďalšou neodmysliteľnou súčasťou Autoslidu bývajú moderátori. V tomto ohľade organizátori nesklamali a ľuďom sa prihovárali notoricky známi Alex Štefuca a Maťo Čánik, ktorí svojimi trefnými hláškami dokázali zabaviť tribúny. Po slávnostnom defilé už nasledovali samotné preteky, ktoré prebiehali bez najmenších komplikácíí. Každý výjazd odťahovky k nepojazdným autám bol bleskový a bol ich dostatok. V tomto ohľade teda dávam palec hore. Takisto aj plneniu časového harmonogramu, málokedy sa na akcii stáva že by sa dodržiaval. V tomto ohľade by sa niektorí organizátori mohli od týmu organizátorov Autoslide naozaj učiť. V čom by si ale nemali brať príklad je poskytovanie predajných miest nenažraným bufetárom. Nech sa na mňa nikto nehnevá, ale langoš o veľkosti CD-čka za cenu 2 eurá, to mi príde trošku šibnuté. Nehovoriac o človeku, ktorému za 2 cigánske v maličkej žemli teta bufetárka zaspievala 12,80 eur bez príloh! Hold, teta mu tam asi dala horčicu so Swarovského kryštálmi. 



Čo sa týka účasti divákov, už pred akciou som neočakával hordy ľudí a aj samotný organizátor avizoval obmedzený počet divákov. Podľa môjho odhadu bolo v areáli tak do 3000 divákov, čo bolo ku kapacitám tribún primerané. A na záver bonus - vstupné. Čo myslíte, na koľko si organizátor cenil takúto akciu? Cena vstupenky bola 18 eur. Ako som už písal vyššie, nebyť toho že tam idem ako novinár plniť si svoje povinnosti, nikto nikdy ma tam neuvidí. Som človek, ktorému peniaze nerastú na stromoch a viem si ich vážiť. A zaplatiť 18 eur za trošku lepšie AGS-ko mi príde trochu veľa. 



Napriek tomu však tejto akcii nemožno uprieť – organizátori, ktorí akciu chystali vďaka okolnostiam len 3 mesiace pred samotným konaním si nezaslúžia nič iné, len uznanlivé kyvkanie hlavou. Zorganizovať akciu takéhoto razenia totižto nie je sranda. Je to obeta, ktorá stojí nielen veľa peňazí, ale aj neskutočné množstvo času. Koniec koncov, kto by akciu zorganizoval bez obrovskej snahy Motoršport arény? Asi nikto. Chyby sa diali, dejú aj sa budú diať. Verím, že z detailov, ktoré som tu popísal sa organizátori poučia, a ďalším organizovaním tejto akcie budú tradíciu pestovať, zdokonaľovať a napomáhať nášmu motoristickému športu . Podľa mojich informácií sa na trati v nasledujúcom roku budú konať daľšie úpravy, ktoré prispejú ku komfortu ako divákov, tak aj jazdcov. A to znie ako fér ponuka!


Text a foto: Michal Petreje
Advertisement