Nové Volvo ...Škoda KodiaqČasopis RoadLife - predplatnéV90 CCMercedes-AMG GLC 43 CoupeChlapi majú radi beštie!Európsky Mustang ...Ebajk TestUrban lumberjackCaravelle Family Test
Úvod / Auto/Moto / Motoršport / SOP v Brne – skúška nervov počasím

SOP v Brne – skúška nervov počasím

„Dám si prestávku a potom uvidíme.“ Už vtedy som presne vedel, čo znamená to „uvidíme“. Hlavne, ak to povie pretekár telom aj dušou. Trvalo to presne rok, čo sa Peťo Žaček vrátil do víru súbojov na trati. Už pred sezónou sa začali prípravy okruhovej BMW M3-CS a plány boli veľké. Z veľkej časti prekopať techniku. Ako to už býva, nie všetko sa podarí a často nie vlastnou vinou. Rovnako tomu bolo aj teraz. Aj napriek urgovaniu dodávateľov a prísľubu, že všetko bude načas, nestalo sa tak. Diely meškali a tak sa na prvý dvojzávod SOP do Brna vyrazilo na síce pozmenenej, ale predsa len starej technike. 

Ak by boli mechanici platení od počtu prezutí, tím by sa dostal do finančných problémov. Počasie sa s celým závodným poľom hralo ako mačka s myšou. Ak by ešte nasnežilo, boli by všetky ročné obdobia spojené do jedného dňa. Bolo jasné, že voľba pneumatík bude jednou z najťažších ale zároveň aj rozhodujúcich. 

Na voľný tréning sme zvolili nastavenie a pneumatiky, ktoré urobili zo zadokolky nedotáčavú hračku. Po pár kolách, vzhľadom na Peťovu preferovanejšiu pretáčavosť padlo rozhodnutie – tvrdá zmes mokrých pneumatík na zadnú nápravu. Čo však chýbalo bol čas na vyskúšanie tejto zmeny. A keďže nebol čas, do kvalifikácie sa išlo „na srdce“.  V podstate iba s nejakým predpokladom, ako táto zmena ovplyvní jazdné vlastnosti. A ovplyvnila ich zásadne. Z nedotáčavej M3-ky sa stala extrémne pretáčavá. Výsledok? Dobrý a zároveň aj nie. Čas stačil na P1 v triede, v konečnom dôsledku sa ale zhoršil o celé 2 sekundy. Na samotný závod boli odskúšané obe varianty. Pragmaticky padlo rozhodnutie na ten prvý, rýchlejší, bez ohľadu na zábavu a osobné preferencie. Predsa len – je to pretek. 

Letmý štart do prvého preteku nemohol dopadnúť lepšie, ani keby ho napísal autor klišoidnej romantiky. Peťovi sa podarilo predbehnúť obe Clia RS, ktoré dominovali v kvalifikácii. Na druhé miesto sa dostal Kochta na BMW 130i, ktorý sa pokúšal tlačiť na Peťa. Ale ako to už býva, pod tlakom, a je jedno z ktorej strany, sa robia chyby. Doplatila na ňu aj 130ka a po chybe dostala „krásne“ hodiny, ostala na trati a tým pribrzdila aj celú konkurenciu. Všetci sme vedeli, že v princípe stačí dojazdiť. Problém ale bol, že trať osýchala a tu zlyháva bežná každodenná logika – Peťo musel hľadať mokré miesta na trati. Na dochladzovanie prehrievajúcich sa pneumatík.

  

Šachovnicová vlajka nám dala požehnanie a celému Petersportu endorfíny ako po prvom sexe. Chcete vidieť nespútanú detskú radosť v dospeláckom tele? Jedna z možností je nahliadnuť do boxov víťazného tímu. Keďže to bol dvojzávod, prišla druhá kvalifikácia. Fungujúce a rýchle M3-CS ostalo v pôvodnom nastavení. Dôsledná prehliadka a bežný servis ho však neminul. Hlavný konkurent Kochta zajazdil v druhej kvalde o 0,084 sekúnd lepší čas, Marián Polonyi strácal takmer 10-tinu. Predzvesť tvrdého súboja sa preniesla do reality okamžite po štarte. Zavádzacie kolo odhalilo fatálnu chybu. Mokré pneumatiky na takmer suchej trati jednoducho dlho fungovať nebudú. To sme nedomysleli a teraz sa s tým Peťo musí popasovať. Mokré vs suché pneu boli v celom štartovom poli takmer 50/50. Taktika jasná – čo najskôr, teda kým pneu ešte ako tak fungujú – si urobiť dostatočný náskok a potom sa ho snažiť udržať. Štart bol takmer identický ako v prvom závode. Kochta a Žaček obložili Renaulty z oboch strán a do prvej pravej vošiel Peťo a leader preteku. Pneumatiky si popiskovali všade, na celej trati sa nenašlo takmer žiadne miesto na dochladzovanie. Obava z prehriatia a následného defektu bola na mieste. Nikto v boxoch, dokonca ani sám Peťo za volantom neveril, že toto môže skončiť tak, ako to skončí. Šťastena sa neusmiala, tá sa na Petersport rovno zaškerila. Pretek bol po viac ako polovici prerušený červenou vlajkou z dôvodu nehody (nikomu sa nič vážne nestalo, doplatila na to iba technika) a Peťo okamžite zamieril do boxov pre suché papučky. 



Ako sa ukázalo, mohli sme sa začať tešiť. Druhý závod bol predčasne ukončený a tak si Petersport odniesol z prvého dvojzávodu a po ročnej pauze hneď dvakrát prvé miesto.Motivácia hneď na začiatok nemohla byť lepšia. Ukázalo sa, že skúsenosti a tvrdá práca sa stále vypláca. Teda na trati určite. Na ďalšie kolá sa hádam podarí poskladať auto podľa pôvodných predsezónnych plánov. Čo je ale najlepšie, pocit z jazdy na závodnom špeciáli zažijem aj ja. To všetko prišlo po celkom zábavnej debate a mojom prirovnaní, že okruhári sú výborní jazdci, ktorí síce potrebujú „gule“, ale tie sú oproti rallystom také....“oholené“. 

BMW M3-CS e46 si zajazdím na našom domácom Slovakia Ringu. A kľudne môžeš aj ty – Petersport ponúka prenájom oboch závodných áut. 

Teším sa na ďalšie stretnutie. 


Autor: Peter Baran, Foto: Petersport