Projektil!Najlepšie Tarraco?e-tronQ3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUN
Úvod / Auto/Moto / Motoršport / WTCR Race of Slovakia 2019 – V priamom prenose... naživo!

WTCR Race of Slovakia 2019 – V priamom prenose... naživo!

Naživo alebo v pohodlí vlastnej obývačky? Čas plynie neúprosne, ale pre niekoho snáď pomalšie ako pre nás ostatných - keď vidíte ako to stále baví Gabriele Tarquiniho vo veku 57 rokov... 
 
Od malička som s nadšením sledoval preteky F1 a neskôr aj preteky cestovných vozov, samozrejme len doma, na obrazovke televízora. Pamätám si časy keď sa Andy Prialux na BMW stal víťazom Európskeho šampionátu cestovných vozidiel (ETCC 2004) a ďalej pokračoval v zbieraní titulov vo WTCC, kde vyhral  v rokoch 2005, 2006 a 2007. Jeho bavorák mal vďaka pohonu zadných kolies obrovskú výhodu oproti predokolkách pri štartoch... 

Rovnako si pamätám istého pána Yvana Mullera a aj jeho naftový Seat Leon ako spolu v roku 2008 získali titul svetového šampióna. A určite nemôžem zabudnúť na búrliváka Gabriele Tarqiniho, ktorý kedysi dávno jazdil aj Super Tourenwagen Cup...

Píše sa rok 2019 a ja sa na štartovom rošte prvých pretekov na prvom (a jedinom) slovenskom pretekárskom okruhu, ktorý v tomto roku oslavuje desiate výročie, prechádzam pomedzi aktuálne vozidlá vrcholnej série cestovných vozidiel WTCR. Popri nových menách mám na dosah ruky Andyho, Yvana a Gabrieleho. Viem sa ich dotknúť, keby som sa neostýchal, odfotiť sa s nimi... Jednoducho to, čo som si pred rokmi ani nevedel predstaviť, zažívam naživo. 


(Gabriele Tarquini)

Áno, pred obrazovkou máte celé dianie ako na dlani, máte okamžitý prehľad o poradí jazdcov, v kľude vlastnej obývačky si môžete vypočuť podrobný komentár. Ale zažiť atmosféru pretekov naživo má svoje nezameniteľné čaro.    

Pri prvých pretekoch vnímate z hlavnej tribúny hrmiaci štart, ledva vidíte po prvú zákrutu a o priebežnom poradí nemáte ani tušenia. Ale s postupujúcimi kolami zistíte, že dokážete pohľadom obsiahnuť takmer celú dráhu a ak máte svojho favorita, môžete sledovať jeho snaženie v poli ostatných jazdcov. 

Komentátor je v dvojminútových intervaloch prerušovaný vrieskajúcimi motormi na cieľovej rovinke a ak nie autami, tak trúbami fanúšikov Norbiho Michelisza, ktorý preteká v takmer domácom prostredí.


(Norbert Michelisz)

Oproti roku 2018, v ktorom dominovala jasne značka Hyundai (viete si to predstaviť pred takými desiatimi rokmi?) a celkovým víťazom sa stal Gabriele Tarquini je výsledková listina rôznorodejšia. A ja snáď konečne rozumiem komplikovanej logike kvalifikácií pre tri preteky v jednu upršanú nedeľu. Úmyslom organizátorov je poskytnúť šancu bodovať čo najväčšiemu množstvu pretekárov. Poďme skúsiť len tak cvične: 



Prvá kvalifikácia určuje štartové poradie pre Preteky 1, štartujú všetci jazdci a štartové pole je určované ich finálnym poradí. Jednoduché, však? Víťazom prvej kvalifikácie sa stal Nicky Catsburg na vozidle Hyundai i30 N TCR, druhý skončil Norbert Michelisz na rovnakom aute a tretí bol Ma Qinghua na Giuliette TCR od Alfa Romeo. V cieli sa ale z víťazstva radoval Frederic Vervisch na Audi RS3 LMS, druhý bol čínsky jazdec Ma a lokálny favorit Norbi obsadil tretie miesto. 


(Nicky Catsburg)

Pre druhé a tretie Preteky je kvalifikácia „kombinovanejšia“. V prvej časti Q1 štartujú všetci pretekári, prvých dvanásť postupuje do druhej časti Q2, ostatní majú štartové pozície pre oba preteky tak, ako skončili v kvalifikácii. V Q2 majú posledný dvaja (11 a 12) takéto pozície pre Preteky 2 a Preteky 3. Jazdci, ktorí skončili na miestach 6-10 štartujú v týchto pozíciách pre Preteky 3, pre Preteky 2 však štartujú v opačnom poradí. Teda desiaty jazdec z Q2 Rob Huff na GTI stál na pole position v druhých pretekoch.

Najrýchlejšia pätica pretekárov postupuje do Q3 a konečné poradie je rozhodujúce pre Preteky 3, pre Preteky 2 štartujú v opačnom poradí, najrýchlejší teda z desiateho miesta. Zaujímavosťou poslednej časti kombinovanej kvalifikácie je možnosť v časovom limite zvoliť si poradie v akom pôjde ten ktorý jazdec na trať zajazdiť svoje kolo. Keďže v čase kvalifikácie trať postupne osychala a stávala sa rýchlejšou, prvý si zvolil poslednú jazdu a piatemu zostala tá prvá. Naopak, ak je sucho, najrýchlejší obvykle štartuje ako prvý, aby mal čo najviac zohriate pneumatiky po predchádzajúcich jazdách.



Komplikované? Súhlasím a dúfam, že som nikde neurobil chybu... V každom prípade, cieľom je umožniť bodovať čo najväčšiemu počtu pretekárov a myslím, že tento úmysel celkom vychádza. Ešte doplním, že obidve kvalifikácie odmeňujú najrýchlejších jazdcov bodmi 5 až 1.

Preteky 2 skončili víťazstvom Nestora Girolamiho, druhý bol Esteban Guerierri (obaja Honda) a tretí skončil Kevin Ceccon na Alfe. Nicky Catsburg na Hyundai bol štvrtý, Norbert Michelisz šiesty a Rob Huff na GTI TCR s obrovským úsilím ubránil aspoň piatu pozíciu. 

Volkswagenom totiž zjavne chýba na dlhých rovinkách Slovakiaringu rýchlosť. Podľa predpisov sú všetky autá vo WTCR štvor- až päťdverové hatchbacky alebo sedany s prednou nápravou poháňanou turbom prepĺňanými produkčnými motormi s objemom od 1750 (Alfa Romeo) do 2000 ccm (zvyšok) s výkonom maximálne 350 koní. Dôležitá je teda aerodynamika a aj dodatočná hmotnosť, ktorou sú v rámci pravidiel BOP (Balance of Performance) spomaľované najrýchlejšie autá.  


(Jazdci WTCR: Gabriele Tarquini /57 rokov/ a Luca Engstler /19 rokov/)

Pre úplnosť, Preteky 3 vyhral Ma Qinghua (Alfa Romeo), druhý bol Norbi Michelisz (Hyundai) a tretí skončil Kevin Ceccon (Alfa Romeo). Najúspešnejšou značkou víkendu sa tak stala, pre mňa prekvapujúco, Alfa Romeo.           

Obrovskou zmenou zo slovenského pohľadu je neúčasť Maťa Homolu v Svetovom pohári TCR. V skoršom článku sme vysvetlili, že jeho účasť pre túto sezónu by bola nielen nákladná, ale s prihliadnutím na finančné možnosti konkurencie aj málo efektívna. Maťo pre sezónu 2019 štartuje v TCR Europe, prvé preteky na Hungaroringu vyhral (!) a v celkovom poradí mu priebežne patrí tretia priečka s nepatrnou stratou troch bodíkov na prvé dve pozície. Nezabudnite, už 24.-26.5.2019 môžete Maťovi znovu držať palce, tentoraz na Hockenheime.


(Maťo Homola)  

Na tomto mieste by som rád poďakoval slovenskému zastúpeniu značky Hyundai a šéfovi PR Marekovi Kopčovi nielen za pozvanie na preteky, ale predovšetkým za podporu, ktorú venujú motoršportu a Maťovi, ktorý je znamenitým ambasádorom divízie N aj na komerčnom poli. 

Zároveň by som rád poďakoval Maťovi a aj jeho otcovi Jarovi za sprevádzanie pretekárskou nedeľou a za vášeň, ktorú motoršportu už dlhé roky venujú. Nakoniec, jedným z tých jazdcov, ktorých som pred rokmi sledoval bol aj Jaro Homola a jeho vrchárske predstavenia...

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko
Advertisement