EvoRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRPiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a MarilynCAPS LOCKKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Pohľad z Venuše / Dacia Duster Prestige TCe 150 k, 4x4, 6 MT – DobroDruh

Dacia Duster Prestige TCe 150 k, 4x4, 6 MT – DobroDruh

Záhadný fenomén, bojovník, funkcionalita a priamosť, nevzdávanie sa a nízke náklady. Všetky tieto slová u mňa predstavujú definíciu auta Dacia Duster. Ženská intuícia mi našepkáva, že pri jeho zrode musela stáť vyššia moc. Kľudne to mohlo byť takto:  „A Stvoriteľ povedal: Vám, Rumuni, zverujem úlohu vyrobiť auto, ktoré sa stane fenoménom svojej doby! Chcem, aby ste stvorili auto s atraktívnym dizajnom, schopné každodenne slúžiť rodine, ktoré sa nezľakne ani Transylvánskych hôr a môžu si ho dovoliť všetci ľudia dobrej vôle na Zemi.“ „Amen!“ povedali Rumuni, vysúkali si rukávy, vytiahli gate a vyrobili Daciu Duster.

A od tých čias (niečo vyše 10 rokov) si Duster píše svoj vlastný príbeh úspechu a vďaka jeho dostupnej genialite je spoluautorom príbehov mnohých ľudí. Jednoducho povedané, Dacia vystihla podstatu v jednoduchosti bytia - aby bolo auto nápomocnou súčasťou života jeho majiteľa. 

Čaro osobnosti D.D. tkvie v synergii vizuálu, nekonfliktnosti, možnostiach a v bezkonkurenčnej cene. To, či si D.D. zaslúži titul auto „bez doby expirácie“ ukáže čas, ale zatiaľ to vyzerá sľubne. D.D. je sebavedomé SUV, ktoré presne vie, kam patrí. Nemá najmenší záujem hrať sa na vládny špeciál, nechce byť malým mestským rozkošným presúvadlom, jediné čo chce je byť sám sebou! Dosť bolo ženských rečí a pozrime sa prečo je D.D. jednoducho úkaz na cestách. 

V aktuálnej generácii zaúradovala kombinatorika, čo znamená, že je široká škála výberu motorizácie, pohonu, druhu paliva a výbavy. Mojím testovaným dobrodruhom sa stal Duster s motorom 1,3 Tce s maximálnym výkonom 150 koní pri 5250 ot./min a max. krútiakom 250 Nm pri 1700 ot. /min., ako 4WD a vo výbave Prestige. Je to TOP kombinácia v rámci svojho druhu.



Vzhľad Dustera v oranžovej Atacama (za príplatok 490 Eur) je neskromne veľmi ľúbivý a môžeme mu dať akýkoľvek prívlastok, ale na low cost rozhodne nevyzerá. Jeho chrómové doplnky na prednej maske s LED denným osvetlením, nekomplikované jednoliate bočné tvary, tónované sklá a veľmi moderné zadné svetlá predstierajúce hru na zradcu Renegade, sa vyrovnajú akýmkoľvek konkurentom svojej triedy, až nato, že za cenu konkurencie môžete mať rovno dve fenomenálne Dacie v plnke zaparkované u vás v garáži. 

Interiér nedisponuje len pohodlím a funkčnosťou, ale aj neodmysliteľnými prvkami tejto tragikomickej digitálnej doby. Jednou z mála pozostatkov vulgárne nazvanej lacnoty sú tvrdé plasty palubnej dosky a tou druhou je niečo ako flisový tapacír stropu. Hm,... deti to nazvali jednoducho deka. 

Výškovo nastaviteľné predné sedadlá s látkovým čalúnením poskytujú dostatočné pohodlie a ani po dlhej ceste nie je potrebné riešiť termín u chiropraktika. Pre vodiča je v ponuke bonus - lakťová opierka bez možnosti polohovania, takže ak ste nenarástli... opierka nebude ani Vaša, ani „Darina šialka kávy“

Moderný Duster ponúka infotainment zobrazujúci sa na farebnom dotykovom displeji s jednoduchými a dostatočne veľkými ikonkami. Prvá otázka od Homo Sapiens Digitalis by bola: „A čo Android Auto, alebo Apple Carplay?“ Nebojte sa, ako by to vyzeralo, keby takéto fenomenálne auto nemalo zrkadlenie sa smártfóunov? Hneď by si všetci neprajníci / hejteri na ňom zgustli. Takže s určitosťou prehlasujem, že zvládne aj ľudí, ktorí si život bez nápomocnosti chytrých telefónov nevedia predstaviť život v aute. 



To, že je v ňom dostatok odkladacieho priestoru a dostatok miesta, či na predných alebo na zadných sedadlách, už mnohých ani natoľko nezaujíma. Len pre informáciu, je! Okrem toho, že ma Duster bavil jeho funkcionalitou, v rámci rozhovorov s ním som mala pocit, že hráme hru vtipnejší vyhráva. A to všetko vďaka jeho interpretácii mojich hlasových zadaní. 

Tak napríklad stalo sa: Cestou domov, mi napadlo, že zistím, aká je situácia u manžela. Zatlačím tlačidlo „pokec s Dusterom“ a hovorím:A: Hey man, call R.Z. (prepáčte, to GDPR mi nedovoľuje poskytnúť bližšie informácie o osobe, ktorá toto auto fotila..). D.D.: Ja neviem, kto je tvoja mama a vôbec, ja neviem ani to, kto si ty.... Takže podľa neho, som miesto manžela mala asi zavolať mojej mame, hm... možno na tom niečo bude.    Bola situácia, kedy mi vyrozumel, že potrebujem masáž v Afrike a pohotovo mi ju aj našiel. Nuž, neviem, či sa mám zamyslieť nad oprášením mojej angličtiny alebo získa Duster Rád Správneho manžela, čo znamená, že aj keď Vám nerozumie, tvári sa, že robí všetko preto, aby vám vyhovel. 

Faktografia o novej motorizácii uvádza, že je to štvorvalec 1,3 TCe a na jeho vývoji spolupracoval aj team ľudí z Mercedesu. Ak k motoru s objemom 1332 cm3 zvolíme verziu 4x4 so svetlou výškou 210 mm – je to ideálna kombinácia, ak chcete naozaj funkčné auto, ktoré sa terénu nezľakne a hlavne vás tam nenechá. Kým trojvalec s objemom 999 cm3 (74 kW/100 k) by mohol byť preferovaný ľuďmi žijúcimi v bublinách našich veľkomiest, štvorkolku (len s motorizáciami 1,3 TCe 96 kW/ 130 k, alebo 110 kW/150 k) majú radi drsní chlapi, ktorým by možno napadlo, že Duster je ARO 21. storočia. 

Ja, reprezentatívna vzorka z Venuše mu udeľujem tituly:  Kráľ obrubníkov a Principál nespevného terénu. S maximálnou mierou súhlasím s našim Marekom, že Duster je auto, kde nemusíš nič riešiť. Sadneš a ideš. Kamkoľvek. Tento fakt ho predurčuje na destinácie, pri ktorých je dobré mať natankovanú plnú nádrž (50l), pretože s Daciou vás to bude baviť. Jeho skromnosť sa prejaví aj na príjemnej spotrebe, kde jeho kombinovaný smäd po benzíne E10 bol 7,2 l/100 km. Ak ho budete trápiť po našich diaľniciach (trebárs aj s využitím tempomatu s obmedzovačom rýchlosti), vypýta si ešte 1,5 až 2 litre benzínu navyše, ale všetko je relatívne subjektívne. 



Verzia 4WD je dostupná len so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá ma typické krátke prevody, hlavne pri rozjazde. K výborným, hoci príplatkovým pomocníkom patrí kamerový systém Multiview, kde okrem zadných kamier máte k dispozícii aj predné a bočné kamery s možnosťou prepínania.Objem batožinového priestoru je 411 litrov a dôvodom prečo je ukrátený o 34 litrov oproti verzii 4x2 je rezerva uložená pod plátom. Oveľa zaujímavejší je maximálny objem batožinového priestoru 1444 litrov, kde naložíte aj fúrik s nákladom. 

Duster zo salónu brázdi cesty na 17 palcových diskoch z ľahkých zliatin s dizajnom Maldive. Vyzerajú výborne, ale offroadoví chlapci ma naučili, že gro úspechov mimo ciest tkvie v správnych pneumatikách. Takže, vylepšenia Dacie Duster sú už v individuálnom režime každého z nás. K offroadu patrí okrem výstupov na rôzne terasy aj zjazd v teréne, a k tomu je veľký pomocník funkcia zjazd z kopca. Nevylučujem fakt, že Dacia Duster - úkaz svojej doby, vďačí za svoju popularitu AJ kvôli sumám, za ktorú si ju môžu budúci majitelia zadovážiť. 



Na Slovensku ale vieme, že napriek tomu čo sa prezentuje, nič nie je zadarmo. A aj za Daciu Duster treba zaplatiť, nie veľa, ale treba. Suma základnej verzie TCe 74 kW/100 k, 4x2 je neuveriteľných 9990,- EUR. Cena najvyššej výbavy začína od 18.190,- EUR, testovaná Dacia Duster stála 19.819,- EUR. Na záver mi nedá nenapísať... MoneyTalks?! Amen. 

Autor: Amy Zaťková, Foto: Roman Zaťko