Sport TurismoS batohom bokomN lightTechnokratLord of the RingStinger GTKonzultantIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedma
Úvod / Auto/Moto / Pohľad z Venuše / Ford C-MAX Sport 1.0 Ecoboost - O prechladnutom dinosaurovi

Ford C-MAX Sport 1.0 Ecoboost - O prechladnutom dinosaurovi

Aj vám sa zdá, že dni plynú oveľa rýchlejšie ako keď sme boli deti? Nemáme čas zastaviť sa, zhlboka sa nadýchnuť a vnímať jednoduché krásy každodenného života? Preto sa stalo, že sme vzali, kto čo doma našiel (psa, frajerku, deti, manžela) a využili sme rodinného, deťmi nazvaného „prechladnutého dinosaura“, a vybrali sme sa na oxygenoterapiu do neďalekých Karpát. 

Rodinný kompakt, ako je C-Max, nebudeme predsa trepať do Orechovej Potône a nebudeme si ani klamať, že zdolá prekážky ako jeho rodinný známy, Ford Ranger. Vzali sme ho do pokojných lesných zákutí, kde sa popri luxusných vilách vynímalo jedno úžasné miesto s charakterom, z ktorého sálala rovnaká pohoda, ako z nášho Maxa. Miesto, kde to dýcha úctou k minulosti, poctivou robotou, ale hlavne radosťou má názov Horská pivnica, ktorá ponúka ideálne podmienky pre rodinu s deťmi,...alebo aj bez detí. Ale ešte než sme sa ocitli v oáze pokoja, čakalo na mňa pár skúšok. 

Vďaka C-Maxu som sa konečne vcítila do kože uja autobusára, na ktorého všetky deti z okolia mávajú, pretože sedí ako vo výklade. C-Max disponuje pre mňa až panicky veľkým čelným sklom, a ak si chcete zobrať parkovaciu kartu, začnite sťahovať to vysoké okno v dostatočnom predstihu, lebo vás netrpezliví vodiči stojaci za vami vytrúbia. 



K zovňajšku asi takto: C-Max je ako normálny chlap, pri ktorom máte istotu, že sa na neho nebudú lepiť všetky samičky z okolia, takže si v podstate môžete s kľudom Angličana povedať, že je to dobrý výber... až kým nenaberie svalovú hmotu - športové doplnky a extra tónované zadné sklá (+195 Eur) doladené krásnymi 17 palcovými diskami. Náhle sa z tuctového rodinného kompaktu stáva príťažlivý „hezoun“. Súhlasím s naším Mirom, ktorý poznamenal, že by sa mu hodila verzia ST. 

Panika č. 2: Kto vypustil Párožrúta z povaly? Pri každom jednom pohľade na prednú masku C-Maxa (napriek tomu, že má adaptívne bixenónové svetlomety s funkciou prisvetlenia do zákrut) mi napadne, že či to Párožrúti z knižky, ktorú som čítala dcére neušli a neprestransformovali sa do prednej masky Fordov (pozn. Párožrúti sú také čudné stvorenia, ktoré sú zodpovedné za zmiznutie vždy len jednej ponožky z páru). Buď bol ilustrátor knihy Ford pozitívny alebo je to priemyselná špionáž... 



Interiér auta je v podstate skoro celý čierny, čím podčiarkuje športový charakter modelu Sport. Pôsobí jednoducho, nadčasovo, animálne – deti identifikovali v interiéri slona. Milujem tú detskú predstavivosť. 



Po prvom naštartovaní ma prekvapil zvuk trojvalcového motora. Je to v podstate taký k ničomu neprirovnateľný zvuk, resp. ja ešte stále rozmýšľam, čo mi to pripomína. Čistá detská duša však nepotrebuje ani brainstorming, aby bez akéhokoľvek rozmýšľania vyšplechla, že asi takto mohol znieť prechladnutý dinosaurus. Ford C-Max s motorom 1.0 EcoBoost, výkonom 125 koní  pri  6000 ot./min a krútiacim momentom 170 Nm pri 1400-4500 ot./min by mal dosahovať max. rýchlosť 187 km/hod. Spotreba sa mi počas rush hours pohybovala okolo 8,3 l/100 km, čo sa mi nezdá málo. Okresky spasili priemerku a po 200 km ceste o rýchlosti 110 km/hod. kleslo číslo spotreby na 7,6 l/100 km. Vzhľadom k výrobcom avizovanej kombi hodnote 5,9 l/100 km mi nedalo nevypočítať pomocou kalkulačky, či sa ukazovateľ spotreby nemýli. Ten rozdiel sa mi totiž nezdal, ale ja som vypočítala číslo ktoré veľmi nepoteší - 8.03 l/100 km... 

Testovací model bol 6 stupňový manuál, a ja som si nesťažovala, nemala som na čo. Určite sú automaty pohodlnejšie pre mestské aglomerácie, ale manuál je manuál. Ak si chcete pohodlie v C-Maxe doplniť automatom, v ponuke je pri motorizácii 1,5 EcoBoost, 1,5 TDCi Duratorq alebo 2,0 TDCi Duratorq. Počas testu som započula otázku ohľadom  životnosti 3-valca. Podľa mňa je debatovanie o životnosti 3-valcov zbytočné presne tak, ako debaty o nesmrteľnosti chrústa. Čas ukáže. 



Posed za volantom C-Maxa našťastie nepripomína tie pérujúce sedadlá vodičov autobusov, ktoré sa hojdajú ako na strunke. Sedadlo vodiča bolo elektricky nastaviteľné (+350 Eur), kým to spolujazdcove bolo manuálne nastaviteľné - sorry, život nie je perie. Netvrdím, že nasledujúce číslo bude presné (som žena, kŕmite nás hausnumerami), ale keď som si sadla, nastavila sedadlo na maximálne možnú výšku, mala som nad hlavou cca 40 cm voľného priestoru. Z toho mi logicky vyplýva, že auto je vhodné aj pre vysokých basketbalistov a basketbalistky. Ak ste jeden z nich, tak dúfajte, že za vami nebude sedieť žiadna dospelá osoba, pretože miesta zostane skutočne len pre osoby mladšie ako 15 rokov. 

V zimnom období testovania áut by ma nemilo prekvapilo, ak by testovačka nemala vyhrievané „aspoň“ predné sedadlá. Samozrejme, že C-Max ponúka tento luxus, ktorý už ja, vo veku vyslúžilej mažoretky, privítam ako balzam na dušu, alebo balzam na nervy. No dobre, je to balzam na kríže... Ak si pravidelne zabúdate rukavice, tak si skrehnuté ruky môžete zohriať aj vďaka vyhrievanému volantu. Práve takéto pridané funkcie robia z auta pohodlného spolubojovníka na zimných cestách. Tento family friendly Ford disponuje systémom SYNC 3. Ale pozor, vzhľadom k tomu, že niektoré funkcie volíte na 8 palcovom dotykovom displeji (iné je možné aj na volante), nesmiete byť Dracula, ani žiadny jeho príbuzný, alebo žena s prehnanou manikúrou. Ak máte nechty „na Drakulu“, zabudnite na to, že sa vám podarí stlačiť akúkoľvek funkciu na dotykovom displeji. Ide o banálno – elementárny problém. Displej je pevne osadený - kolmo, ohraničený ventilačnými „fukármi“, ktoré vám bránia jednoducho a pohodlne stlačiť ikonky funkcií na displeji - bez ručnej jogy to pôjde ťažko. 



Kompenzáciou na joga cviky je dostatočne veľký „zavazadlový prostor“ 471 litrov (alebo aj 1723 litrov). Takže ak rozmýšľate nad rodinným miláčikom, nemusíte sa obmedzovať na Jack Russella, smelo si vyberte aj írskeho vlkodava, určite sa do kufra zmestí. Ako menší problém som vnímala ťažké dvere na kufri auta. Pri rukách plných tašiek to bolo trošku nepraktické.

„Menný“ zoznam asistentov by predĺžil môj už aj tak dlhý test, takže ...praktických asistentov nájdete na stránke Fordu. Už len spomeniem cenu, pre nami testovaný model Sport vám vďaka bonusu (-2500 Eur) stačí 17.990 Eur.

Hodnotenie z Venuše: Ford C-Max model Sport dostáva odo mňa 3 a 3/4 obrubníka (z 5 možných) za krásny športový vzhľad, foremný zadok a za family friendly charakter. Škoda tých ťažkých zadných dvier kufra a pocitu výkladovej bábky. 

Autor: Amy Zaťková, Foto: Filip Damé