Shooting BrakeMadam M.Raptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...
Úvod / Auto/Moto / Pohľad z Venuše / Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV 155 k M6 – ST-Line X – Tá, čo kričí v meste

Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV 155 k M6 – ST-Line X – Tá, čo kričí v meste

Poznám pár ľudí, ktorí pociťujú krivdu, že Puma stratila svoju atletickú postavu a športový charakter a prevtelila sa do zaoblenej mestskej šelmy. Mňa ich pocit veľkej krivdy mierne prekvapuje, pretože ak ma pamäť neklame, ten malý športový Ford Puma bol síce podarenou návnadou na dievčatá v časoch prvej módnej vlny ľadviniek, ale v našom meste sme evidovali len jeden exemplár. Časy sa menia. Zabudnime na starú a privítajme novú, Pumu.  

Nový crossover Puma je svojou podstatou inšpiratívno - edukatívna osobnosť. Môjho malého syna natoľko zaujala, že sa pustil do štúdia o druhej najväčšej mačkovitej šelme – pume americkej. V encyklopédii sa dočítal, že toto zviera je rekordmankou v počte mien, ktorými ju ľudia volajú. Len v Amerike ich je 40, z ktorých najzaujímavejšie sú indiánsky diabol, či ten, kto kričí v horách, purpurové pero alebo jelení tiger. Ja som sa  dozvedela inú pikošku... Američania pumou častujú dámy s nehasnúcou chuťou za mladým mäskom. 

Našej Pume úprimne fandím. Páči sa mi jej osobitný dizajn, ktorým sa krásne vyníma v ruchu veľkomesta. Anatomické parametre šelmy ju vedome začleňujú do mestskej džungle. Som viac ako presvedčená, že aj vďaka oblým animálnym líniám, obratnosti, zdatnosti či inovatívnym riešeniam si v meste uloví svoju korisť. V dnešnej širokej ponuke mestských crossoverov to bude náročná úloha, ale devízou Pumy je jedinečná DNA a čerstvý „vzduch“, ktorý konečne rozvíri ten prach na cestách.  



Ford Puma sme dostali na test rovno vo výbave ST-Line X, z ktorej sála symbióza medzi dynamickou eleganciou oblých tvarov a športovým nádychom ST-Line. Kým zadná časť šelmy pripomína tvary coupé, jej dominantnejšia predná polovica (aj vďaka vysoko osadeným FULL LED predným svetlometom) mnohým budúcim obetiam tejto mačičky pripomínala Cayenne. 



My ženy vieme, že čierna farba, alebo čierne doplnky sú univerzálnym jazykom nestarnúceho dizajnu zdokonalenia čohokoľvek. Ženské línie Pumy boli vo výbave ST-Line doplnené čiernou prednou maskou, čiernym nápisom PUMA na veku batožinového priestoru, čiernymi bočnými lištami, ku ktorým príjemne doladili poriadnu chrómovú koncovku výfuku. 



Pre Ford je už dobrým zvykom (a v dnešnej dobe to vôbec nie je samozrejmosť), že v interiéri vládne nefalšovaný pocit nadštandardu. Vyzerá to tak, že mäkké plasty, príjemné materiály na pohľad aj na dotyk a doladené detaily sú vo Fordoch „by default“. Ergonomicky tvarované polokožené sedadlá zatraktívňuje červené prešívanie, ktoré nechýba ani na vytvarovanom koženom volante. 

Focus na vodiča v Pume:   
  • v pracovnom poli má zabezpečené ergonomické usporiadanie tlačidiel jazdných funkcií či zóny komfortu,
  • moderný 12,3 palcový digitálny prístrojový panel s farebným displejom, nadštandardné grafické animácie, 
  • osem palcový dotykový displej s dobre známym systémom SYNC 3, 
  • integrovaný navigačný systém a
  • elegantné riešenie bezdrôtového nabíjania inteligentných telefónov.
     


Puma nie je autobus, preto nikto ani neočakáva, že na zadných sedadlách bude môcť tancovať v uličke. Deti pohodlne vydržia na zadných sedadlách aj dlhšie cesty, ale ak by ste tam chceli usadiť vyšších spolucestujúcich,  je dobré mať vypracovaný správny zasadací poriadok. Šéfa s postavou ako chlap z reklamy na nanuk Mrož – neusádzajte na zadné sedadlá, lebo prídete o vianočný bonus.   



Ford Puma s trojvalcovým motorom 1.0 EcoBoost s výkonom 114 kW (155 koní) pri 6000 ot./min a krútiacim momentom 200 Nm pri 1500 -5000 ot./min., vďaka mild-hybridnému systému patrí do skupiny EPLA (ekologicky pozitívne ladené automobily). Pumu dokŕmili systémom BISG (systém remeňom poháňaného integrovaného generátora zapaľovania) s výkonom 11,5 kW, ktorý funguje buď ako alternátor a umožňuje získavanie a ukladanie energie, alebo ako elektromotor s podporou krútiaceho momentu a pri zrýchľovaní. Ženskou rečou, ten BISG zabezpečí, že pri aktívnom Štart/Stop systéme sa z križovatky pohnete prakticky okamžite a v maximálnom tichu. Okrem toho tento 48V mild-hybridný systém dokáže šetriť spotrebu, ergo, chránite životné prostredie. 



Ak tieto technické informácie premeníme na čísla pri snahe o ekologicky a ekonomicky pozitívnu spotrebu, mne sa podarilo jazdiť s 5,9 l/100 km, ak som sa snažila o čosi menej, spotreba sa pohybovala medzi 6,4  - 6,9 l/100 km. Príjemným prekvapením v tomto segmente je veľký výber jazdných režimov (Normal, Sport, Eco, Klzký povrch či Nespevnený terén), z ktorých má každý jazdný režim svoju vlastnú uvítaciu animáciu a grafické zobrazenie. 



Inovácie je ideálne doladiť aj klasikou, ktorou je šesť stupňová manuálna prevodovka. K nej by som ako žena mala dve malé poznámky: 1. uvítala by som jej umiestnenie trošku vyššie, 2.  zaradenie spiatočky potrebuje zvyk a dobrú spoluprácu mozgu a ruky.  

Modrá Puma v našom teste (oficiálny názov Desert Island Blue) si skákala v džungli mesta na 19 palcových diskoch Design ST-Line. Jej prirodzenou náturou nie je rozmaznávať a nato jej poslúži tuhší podvozok. Široký výber jazdných režimov z nej dokáže vykúzliť univerzálnu šelmu prispôsobenú na lov v meste, ale aj v terénnej divočine. Ak sa rozhodnete pre športovejší charakter jazdy dokáže výborne zabaviť,  dokonca zaujať aj náročnejšieho konzumenta. Otázne je, nakoľko by mu prekážal zvuk nebude 3-valcového motora? Ak príliš, treba to riešiť radikálne a nahlas. Táto Puma „kričí v horách“ cez B&O – audiosystém s 10 reproduktormi vrátane subwooferu.



My ženy máme radi spojenie príjemného s užitočným. Príjemným spestrením dlhých ciest (nielen) pre spolujazdcov je elektricky ovládateľná panoramatická strecha – romantika za príplatok? Prečo nie? Užitočným riešením je batožinový priestor s objemom 401 litrov. Na tom by nebolo nič zvláštne, ale v kufri nájdete MegaBox s objemom 80 litrov, nosnosťou 50 kg, kde bezpečne uložíte aj vysoké predmety. Z tohto MegaBoxu si môžete vytvoriť dokonca aj chladničku na nápoje. Stačí tam nasypať ľad, uložiť nápoje a piknik sa môže začať. Ak sa nápoje minú, zvyšný roztopený ľad jednoducho vypustíte. Toto je správny príklad toho, že na detailoch naozaj záleží. 

Detaily potešia, ale nesmieme zabudnúť ani na bezpečnosť a asistentov jazdy. Ford ich má už štandardne dlhý zoznam, ktorý si môžete podrobne preštudovať TU.



Mám Fordy rada, aj keď nepatria medzi najlacnejšie. Ponúkajú nadštandard v štandarde a dokážu elegantne reflektovať na požiadavky konzumnej spoločnosti. Crossover Ford Puma vo výbave ST-Line X sa predáva s cenou od 27 090, - Eur aj s DPH. Ak si to celé zrekapitulujeme, Ford Puma prináša čerstvosť do šede mestských crossoverov. Konečne! Svojím atraktívnym vzhľadom, ekologickým nádychom, praktickosťou a zábavnosťou pripomína ideálny popis ženy na zoznamke. Na rozdiel od popisu virtuálnej ženy na zoznamke, Ford Puma deklarované vlastnosti skutočne má.   

Autor: Amy Zaťková, foto: Roman Zaťko

Advertisement