Shooting BrakeMadam M.Raptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...
Úvod / Auto/Moto / Pohľad z Venuše / Ford Ranger Raptor – Nerezový ešus style

Ford Ranger Raptor – Nerezový ešus style

Vedeli ste, že Ford Ranger Raptor, prerastený alfasamec, ktorý vedome diktuje hierarchiu na cestách i v teréne je obyčajný zlodej? Prozaické alterego je výstižným vyjadrením toho, že Raptor si ukradne aj poslednú štipku Vašej racionality a posúva hranice zdanlivo nemožného na level každodennej reality.* 

Túžba vlastniť Raptor nemá so zdravým rozumom (skoro) nič spoločné. S najväčšou pravdepodobnosťou Raptor nie je ideálnym spoločníkom pre knihovníka, ekoaktivistu a nekúpite ho ani manželke, ktorá každé ráno ošedivie o ďalší vlas počas státia v kolóne veľkomesta. 

Raptor je nekompromisný a v teréne nepozná slovo nemožné. Jediná hranica, ktorá ho obmedzuje je ľudská odvaha. Tento vodca nepatrí do kategórie áut, ktoré garantujú zástup nežných žieňat bažiacich po honosnej ceste za šťastím. Ako náhradu Vám tento gigant zaručí kamarátov rovnakej krvnej skupiny ako Vy. 

Osedlať Raptora môže nebojácny človek, ktorý si dokáže zachovať chladnú hlavu v momente, kedy ide do tuhého a zároveň dokáže absorbovať nával adrenalínu. S potešením môžem napísať, že toto všetko sa netýka výlučne mužského rodu.  



V živote každého z nás raz príde čas úplného resetu. Možno zistíme, že stať sa napríklad sebestačným farmárom má oveľa väčší zmysel v živote, ako sedieť celý deň v kancelárii za počítačom a vytrárať dokumenty, ktoré nikto nečíta. Ak to osvietenie príde, je správny čas dať výpoveď, kúpiť si Raptora a odstahovať sa na farmu, ktorú ste (možno) práve zdedili. Bude Vás čakať veľa práce, ale aj zaslúženej zábavy. Život pod vedením Raptora sa môže zdať tak výnimočný, že by si mnohí pomysleli, že je autom vyvolených. V skutočnosti je tu pre každého, kto má otvorenú myseľ, kto sa nebojí výziev aj pre toho, kto po ňom len jednoducho túži. Faktom je, že Ranger Raptor je „bežne“ dostupný spotrebný tovar. 



Nedávno tu boli časy, kedy autá typu heavy duty boli degradované „len“ ako pracovné stroje ťažko pracujúcich ľudí, farmárov, lesníkov, či stavbárov. Dnes sú takéto pick–upy s pridanou hodnotou, v ktorých ste presvedčení, že máte právo jazdiť v pruhu pre nákladné vozidlá, vnímané s obdivom a rešpektom. Stále sa môže stať, že si v mestskej kolóne vypočujete slová ako „sedliak v meste“, ale to Vás skutočne nemusí trápiť. Práve naopak! V meštianskom ponímaní sa Raptor či jemu podobné raptorčiatka do mesta nehodia. A úplne s nimi súhlasím, pretože Raptor by sa v meste dusil. Jeho anatomická štruktúra a podstata jeho bytia potrebuje zdolávať výzvy v poriadnom teréne.  



Srdcom Raptora európskeho je nový vznetový motor 2.0 l Ford EcoBlue BI-TURBO, s výkonom 213 koní (157 kW), krútiaci moment 500 Nm. Tlkot jeho srdca je pod kontrolou 10 stupňového automatu. Kostru tohto gigantického vozidla tvorí zosilnený rám podvozku, ktorý je skonštruovaný tak, aby odolal aj náročným terénnym podmienkam (Raptor dostal vysoko pevnostnú, legovanú oceľ).  Nezávislé odpruženie kolies s pružením FOX Pro, vďaka ktorému sa k svetlej výške 281 mm pridá ešte 50 mm zaručuje bezpochyby nadštandardné off-roadové vlastnosti a možnosti. Pri takýchto číslach je to málo pravdepodobné, ale hypoteticky sa môže stať, že off-roadový začiatočník zapadne ...aj s Raptorom. Ale to vôbec nevadí, to všetko patrí k charakteru tohto auta. 



Počas týždňa s ním som na vlastné oči videla Raptora vzlietnuť aj celkom elegantne a hladko pristáť (S odstupom času je to pohoda, ale v priamom prenose, opakovane, to bol neskutočný pohľad)



S brodivosťou 850 mm by mohol byť kľudne trénerom plaveckého výcviku pre autá podobného charakteru. Pri off-roade je polovica úspechu závislá na poriadnych pneumatikách.  Ranger Raptor mal na 17 palcových diskoch obuté obrie pneumatikami BF Goodrich 285/70 AT. Ak by sa predsa len stala situácia „nevidalo“ preventívne sa obrnil ochrannými hliníkovými spodnými ochrannými krytmi, ktoré eliminujú možné poškodenie v naozaj drsnom prostredí.



Modrý make-up? Prečo nie! Príplatková farba Performance Blue (660,-Eur), sada polepov Raptor po bokoch a na veku nákladného priestoru (za príplatok 894,- Eur ), obrovské čierne označenie FORD na čiernej prednej maske, či široké čierne stúpačky sú živý dôkazom, že aj heavy duty môže mať kultivovaný/ brutálny imidž. 



V interiéri vládne veľká Amerika – priestrannosť, plnohodnotných 5 miest na sedenie a elegantný komfort. Temnotu interiéru zjemňuje modré prešívanie. Tmavé prémiové športové sedadlá Raptor majú skvelé bočné vedenie a poskytujú pohodlie ako dokonalá televízna fotelka. Osem palcový multifunkčný farebný dotykový, systém SYNC 3 s funkciou hlasového ovládania, navigácia, funkcia automatického núdzového volania, USB konektor a vychytávky pre inteligentné telefóny bez tlačidiel patria dnes už k neodmysliteľným potrebám bežných vodičov. Osobne som presvedčená, že vprípade Raptora sú toto nepodstatné plusy. Bezpochyby plusom sú aj asistenti, ktorí pohotovo reagujú: systém podpory brzdenia v núdzových situáciách, asistent pre zjazd a rozjazd do kopca, rozpoznávanie značiek, upozornenia a aktívne spomalenie na povolenú rýchlosť, systém pre automatické navrátenie do jazdného pruhu, a veľa ďaších, ktorých nájdete TU. 

Najemotívnejšie zážitky s Raptorom získate pri aktívnom používaní Terrain management systému. Tento zázrak má v ponuke šiesť jazdných režimov (normal, sport, režim tráva, štrk a sneh, blato a piesok, kamene a na záver ten najzábavnejší Baja). Pri prvej návšteve terénu som sa cítila ako v zmrzlinárni, kde chcete vyskúšať všetky príchute a najlepšie hneď naraz. Takto to ale samozrejme nefunguje. Základ je zvoliť správny režim, aby sa optimalizovali jazdné vlastnosti pre daný terén. K prepínaniu pohonu (2H, 4H či 4L) slúži jednoducho ovládateľný elektrický otočný volič. 



Vďaka konštrukčným vymoženostiam, terénnym schopnostiam s poistkou RSC (sýstémom na ochranu proti prevráteniu) je toto vozidlo schopné ponúknuť niečo ako šialený prelet nad Kukučím hniezdom. Šokujúco vzrušujúci zážitok, ktorý si zapamätáte do konca života.

Život s Raptorom je ideálny pre nadšencov ešus style (ideálne už radšej nie hliníkový), ktorí nepotrebujú strieborný príbor, zamatový obrúsok a 5 chodový čerstvo uvarený obed. Chce to ľudí, ktorí si na korbe veľkou lyžicou skonzumujú hlavné menu: zohriatu konzervu chili con carne. K dokonalej idylke chýba už len taký menší detail: malý katamarán (ideálne na prívese a do hmotnosti 2500 kg), ktorý Vám Raptor utiahne k najbližšiemu moru. 



Reálnu spotrebu v prípade ťahania prívesu s loďou žiaľ neviem, ale spotreba bez prívesu, na slovenských diaľniciach/okreskách  bola 9,2 l/100 km. Tomu sa hovorí, keď extrém konkuruje bežnému autu.  

Ford Ranger Raptor za cenu od 57.588,-Eur ponúka nefalšovaný pocit bezpečia a ilúziu zrodu nového superhrdinu. Základným predpokladom superhrdinu je nájsť si svoje superihrisko (pieskovisko, štrkovisko, lesnú cestu, brod alebo čokoľvek, čo predýchate). Pre mňa je tento latinský zlodej  dôkazom toho, že aj extrémna zábava, funkčnosť  a komfort v každodennom živote môžu spolu dokonale ladiť a fungovať. 

Autor: Amy Zaťková, foto: Pavol Gemeiner

*Pozn. autora: latinský význam slova raptor je lupič.
Advertisement