Sport TurismoS batohom bokomN lightTechnokratLord of the RingStinger GTKonzultantIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedma
Úvod / Auto/Moto / Pohľad z Venuše / Hyundai i30 N Line 1,4 T-GDi – Madonna a jej znamienko

Hyundai i30 N Line 1,4 T-GDi – Madonna a jej znamienko

Poznáte tie dni, keď sa všetko hmm... ako to slušne napísať, „kazí“? Tak presne taký deň bol, keď som sa zoznámila s Madonnou. A hneď aj vysvetlím dôvod, prečo dostal krásny červený Hyundai i30 N Line redakčnú titulku Madonna. Keď hneď prvý deň testovania i30-tka schytala šuter do čelného skla a zostalo jej „materské znamienko“, pánska časť redakcie ju nazvala Madonnou. Podľa mňa ju  kľudne mohli nazvať aj Cindy alebo Marilyn.

Priznám sa, z testu i30 N Line som mala obavy. Vzhľadom k tomu, že som mala možnosť testovať 275 koňový N Performance, N Line mi prišlo ako príliš veľký „downsizing“ oproti eNku. Tvrdo som musela zapracovať na tom, aby som e„N“mancipátora vytesnila z pamäte a mohla byť čo najobjektívnejšia voči baby N-ku, teda N Line. 

Červená, alebo skôr mrkvová baby N-ku sekla, červená podčiarkuje športovú líniu, ktorou je N Line navonok očividne šmrncnuté. Športový paket, ktorý dostal N Line, pekne formuje telo auta a z nudného „tuctového“ jedinca sa stáva Cindy počas svojej najväčšej slávy. Páčila sa mi predná maska, zapožičaná z eNka a pekne podčiarknutý agresívne vyzerajúci nárazník s jemnými, ale efektívnymi striebornými líniami. Ja som sa ale oveľa viac zahľadela na jej zadok, kde okrem čierneho lesklého spojlera dominujú koncovky výfuku, ktoré konečne neboli len také „akože“. Totiž, v dnešnej dobe sa už všetko dá napodobniť a veriť nemôžete ani krásnej slečne, ktorá ponúka rôzne služby... aj tá vás môže na poslednú chvíľu „prekvapiť“. 



Monogram N Line nemá vytetovaný na zadku, akoby sme čakali, ale  skromne sa týči po bokoch na predných blatníkoch a tak pekne ladí s čiernymi späťákmi. Športový look dolaďujú 18 palcové disky aj zväčšené predné brzdy. Apropo brzdy! Tak ako som zažila neuveriteľne efektívne brzdy v eNku, pri N Line som zažila déja-vu. Máloktoré autá majú naozaj dobré a efektívne brzdy, ale s čistým svedomím vyhlasujem, že tak ako eNko, tak aj N Line patria k tým, ktoré brzdiť vedia. 

Hovorí sa, že darovanému koňovi nepozeraj na zuby, ale keďže ten môj adept nebol darovaný, len požičaný na test, tak ja sa týmto 140-tim koňom ukrytým pod kapotou pozrieť na zuby chcem. Madonna (Cindy, Marilyn alebo si ju nazvite ako chcete) ukrýva preplňovaný benzínový štvorvalec 1.4 T-GDi s priamym vstrekovaním a výkonom 140 koní pri 6.000 ot./min a max krútiacim momentom 242 Nm dostupný v rozpätí 1.500 – 3.200 otáčkach za minútu. Ja som mala v teste 6 stupňový manuál, ale ak chcete, môžete si vybrať aj verziu so 7-stupňovou prevodovkou DCT s dvomi spojkami. I keď si jasne spomínam, že ten hlasný zvukový prejav eNka mi po čase začal liezť na nervy, v prípade Madonny by som prijala trošku hlasnejší, prenikavejší spev. Podvozok je športový, napriek tomu veľmi dobre filtruje nerovnosti a neobťažuje prílišnou tvrdosťou ani pri každodennom používaní na našich rozbitých cestách.

Posed za volantom je prekvapivo nízky. Pre moju výšku som musela pumpovať páčku na sedadle až na maximum, ale dalo sa. Športovo ladené sedadlo vodiča je pohodlné a dobre prispôsobiteľné, aj vďaka vysúvateľnému sedáku. Je vyhrievané – prepožičiavam si Hamletom používané „citoslovce“ - oné.... všetci sú mi svedkom, že som 70% z roka zmrznutá a vždy uvítam, keď má auto vyhrievané sedadlá. Ale čo je veľa to je moc... V prípade N Line je vyhrievanie mierne, naozaj mierne povedané - predimenzované. Pri najslabšom stupni vyhrievania „ľudského podvozku“ som mala pocit, že keď sa postavím zo sedadla, zostane po mne vypražený tuk, z čoho vyplýva, že druhý a tretí stupeň vyhrievania som nemala odvahu vyskúšať. 



Volant je príjemný, mäkký s možnosťou vyhrievania a aj napriek mojej nefalšovanej náklonnosti k jednej nemenovanej japonskej značke musím uznať, že ovládacie prvky na volante i30 N Line sú spracované kvalitnejšie a vôbec nevyzerajú ako plasty po 10 rokoch. V tomto kole to vyzerá takto: N Line vs. CTR 1:0.

Príjemne prekvapia aj športové kovové pedále a mriežka na odkladanie toho času nepotrebnej „ľavice“. Čo mi ale najviac zostalo v spomienkach testu je riadiaca páka, hovorme jej Madonnin mikrofón, a radenie. Mikrofón je možno na pohľad o niečo väčší ako by sa pre tak „malé“ auto očakávalo, ale o to lepšie sa s ním pracuje. Radenie bolo presné a rýchle.  

V interiéri nepochybne dominuje 8 palcový odsadený dotykový monitor na ovládanie infotainmentu. Praktické ovládače sú výborne umiestnené po bokoch riadiacej páky, ovládanie čohokoľvek je v i30-tke jednoduché, nepotrebujete mať zloženú maturitu z logiky alebo hrať hru „hľadaj až nájdeš“, aby ste si nastavili funkcie, ktoré chcete.  



Milým prekvapením je pozvanie na kávičku, a keby to bolo aj od tej živej Cindy, tak by to malo aj pridanú hodnotu. Samozrejme sa tu snažím popísať, že keď sa vám zobrazí obrázok šálky horúceho nápoja, tak je čas na prestávku. Čas prestávok je možné si zvoliť podľa osobných preferencií. 

Keď chválim, tak sa aj posťažujem. Stierače. Že čo s nimi? Liezli mi na nervy. To neustále manuálne zapínanie a vypínanie stieračov počas 200 kilometrovej cesty v daždivých dňoch slúži ako test trpezlivosti vodiča. Existuje možnosť, že by N Line nemalo v dnešnej dobe takú bežnú maličkosť ako dažďový senzor? Ako záplatu na tento bôľ má slúžiť nádherne sa zobrazujúca aktuálna pozícia stieračov na displeji palubného počítača? Apropo, čisté sklá. Nuž, rátajte s tým, že vzhľadom na tvar hatchbacku, budete míňať viac peňazí na vodu do ostrekovačov. 

A keď už kupujeme, tak si vypočítajme aj koľko budeme tankovať, keď mne sa podarila spotreba 7, 9 l na 100 km kombi. V kolónach to bolo okolo 8,3 l/ 100 km. Výrobca udáva kombi spotrebu 5,4 l/100 km. Neviem kde robím chybu... Ak nie ste náročný „balič“, tak si myslím, že veľkosť batožinového priestoru 395 (pri sklopení zadných sedadiel 1 301) litrov je vzhľadom k veľkosti auta tak akurát. K Madonne patria aj asistenti (systém monitorovania mŕtveho uhla, systém automatického núdzového brzdenia, systém varovania pred čelným nárazom, systém pre automatické udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu) a má ich aj viac, zoznam Madonniných asistentov Vám poskytne stránka importéra alebo predajcovia. 



Mňa Madonna príjemne prekvapila. Napriek počiatočnej skepse, spomínajúc si na čistokrvé eNko, si myslím, že za cenu (od) 18.590,- EUR získa zákazník príjemné, športovo ladené auto vhodné aj pre rodinu na každodenné použitie alebo si ho viem predstaviť ako perfektné number 1 pre rebelujúcich mladých ľudí, ktorí zatiaľ nevyrástli na e„N“mancipátora.

Autor: Amy Zaťková, Foto: Jakub Čajko