Stinger GTKonzultantLet na drakovi#HotHatch Track TestIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute Couture
Úvod / Auto/Moto / Pohľad z Venuše / Hyundai i30 N Performance - eN(m)ancipátor

Hyundai i30 N Performance - eN(m)ancipátor

Emancipácia žien ako taká si dovolím tvrdiť, že celosvetovo, širokospektrálne a komplexne doteraz neexistuje. Kde sú ženy v motorizme? Kto sú ženy v moto svete? Evidujete ich? Nie, toto nie je slepačí úlet. Poňala som tento test Hyundai i30 N Performance s témou eN(m)amcipácia práve preto v znamení osvety, povzbudenia a podpory žien v tomto svete, lebo presne také pocity vo mne tento hot hatch vyvolával. Pocity, že aj my si môžeme užívať adrenalín za volantom rýchleho, športového auta. Zdôrazňujem, za volantom. Nie ako pasívny spolujazdec, ktorého chytá kinetóza. Stále som presvedčená, že aj my na to máme ako nárok, tak aj záujem a vôľu patriť do sveta motoršportu, len nám chýba akási podpora a možno to uznanie.

Prečo práve eNko bolo spúšťačom tejto myšlienky? Napriek tomu, že doma máme v osobnom vlastníctve to druhé háčko s dodatkovým písmenom R, až pri eNku som si uvedomila, že toto je ten správne namiešaný koktail. Je maximálne využiteľné pre všedné dni pracovného týždňa, ale tie skutočne pozitívne účinky adrenalínovej terapie prichádzajú až počas dynamickej jazdy, samozrejme len na miestach na to určených. Neviem, aký vplyv zohrala ženská ruka pri zrode tohto auta, ale v každom prípade je vhodné poďakovať pánovi, ktorý už svoje know-how dokázal aj pri iných vydarených exemplároch istej nemeckej prémiovej značky a to pánovi Albertovi Biermannovi. 

Aké to auto v skutočnosti je? Prečo ma oslovilo a prečo si myslím, že je vhodné nielen pre vás, ale aj pre nás? 1. Nie je okázalé. 2. Má ideálne miery. 3. Je fakt rýchle. 4. Má naozaj dobré brzdy. 5. Má ľahko ovládateľný infotainment. 6. Je schopné decibelmi prehlušiť aj skutočne nasrdenú, kričiacu ženskú. 



ENko je vizuálne nenápadný hot hatch, ktorý v tmavej šedej nebude okato vytŕčať v bežnej doprave. Napriek tomu, že tá, pre eNko typická belaso modrá mu naozaj pristane, nemyslím si, že je to ozajstná „mačovská“ farba pre auto s 275 konskými silami po kapotou. Chýbajú mu okázalé maskulínne doplnky, ktoré priam vyžadujú pozornosť okolia. Drsný mačo vzhľad prenecháva iným súperom.

Ideálne miery? Existuje precedens ideálnych mier? Veď každý z nás má iné parametre výšky, váhy. Keď už sme pritom, s kolegom Hamletom sme sa zhodli, že si nevieme predstaviť ako z eNka vystupuje 90 a viac kilový, 190 cm vysoký potetovaný rocker. Vizuálnu anonymitu eNko kompenzuje svojím excentrickým výfukovým tónom. Aj v tom najekologickejšom režime je z diaľky identifikovateľný. Takže nočný prejazd tichou ulicou nie je vhodný v režime Sport, lebo by ste mohli rušiť nočný pokoj.

Rýchlu jazdu si môžete užívať vďaka zážihovému motoru 2,0 T-GDI N Performance, s počtom valcov 4, výkonom 275 koní pri 6000 ot./min a 378 Nm pri 1450 – 4000 otáčok za minútu (overboost). Údajne to ide až 250 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h je 6,1 s. Priznávam, také čísla som na tachometri neskúšala dosahovať. A spotreba, ktorú som evidovala ja, bola v tomto prípade skreslená, preto by som nerada zavádzala, že údaj 12,2 l/100 km je jeho skutočná, bežná konzumácia. V prípade dlhodobej „normálnej“ jazdy v eco režime by mala byť spotreba okolo 5,7 l/100 km, aspoň tak som sa dočítala.  



Každé auto má brzdy, ale nie každé ich má tak dobré, ako eNko. Jeho kotúčové brzdy s vnútorným chladením zachránili jednu zblúdilú srnku, ktorá si v ošiali noci myslela, že je nesmrteľná. Stála na ceste a čakala na ... neviem na čo čakala, ale v každom prípade sa stretu s eNkom nedočkala. 

Čo sa týka prevodovky, určite sa názory delia na dva tábory. Automat vs. manuál. Je to na diskusiu bez víťaza. Akokoľvek by to už skončilo, pre mňa je manuálna prevodovka do športovo ladených áut prirodzenejšia. Domnievam sa, že vodičovi sprostredkuje intenzívnejší zážitok z jazdy a ponúka pocit väčšej kontroly nad jazdou. ENko v oboch prípadoch, či len s 250 koňmi alebo N Performance s 275 koňmi má v ponuke len manuálnu prevodovku. 

Podvozok sa skvele prispôsobuje typu jazdného režimu. Ak sa auto cielene využíva jedným vodičom iba na každodenné premiestňovanie sa, je pohodlné, ale ak si druhý vodič vyberie režim šport, okamžite pocíti tú zmenu a hlavne ťah auta po zašliapnutí na plynový pedál. Jazdné vlastnosti sú vďaka možnosti individuálnej konfigurácie širokospektrálne, takže auto je naozaj flexibilné. 

V interiéri je to viac menej obyčajná sériovka i30, až na pár detailov. Tak ako exteriér, aj interiér je skôr o nenápadnej kráse na štýl čistých línií. Čo sa týka ovládania infotainmentu, v porovnaní s Hondou Civic Type R je oveľa logickejšie a jednoduchšie. 



Sorry chlapci, napriek tomu, že som celoživotným fanúšikom japonského háčka, v prípade otázky eNko vs. Type R sa tento krát prikláňam k tomu pokrivenému háčku s názvom Hyundai. Pre mňa bolo eNko v porovnaní s Hondou i napriek väčšej anonymite a chýbajúcemu prvotnému wow efektu pohodlnejšie, ovládateľnejšie a cenovo je prístupnejšie. Pevne verím, že po prečítaní týchto slov manželom ma doma nebudú čakať rozvodové papiere...  



Ak sa vám pozdáva predstava, že aj ženy patria do sveta motorizmu, a to nielen ako Barbie bábiky stojace popri krásnych tátošoch, podporujte ich... nás. Otcovia, podporujte a zasväťte vaše dcéry do tajov tejto filozofie - životného štýlu, pretože najlepšie je začať hneď od detstva. Páni, nebojte sa toho, že by si vaše manželky/partnerky obľúbili svet rýchlych áut. Naopak, buďte na ne hrdí. Vystúpte z toho stále pretrvávajúceho nezmyselného patriarchátu v motoršporte, aby sme aj my, spolu s vami, prežívali ten omamný pocit z adrenalínovej jazdy čo najčastejšie. 

Autor: Amy Zaťková, Foto: Jakub Čajko