ZOE znamená životPiaty elementAudi Q7 60 TFSIeShooting BrakeOriginálRaptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSV ako...
Úvod / Auto/Moto / Pohľad z Venuše / Mercedes-Benz GLE 350de 4 MATIC AMG Line – Piaty element

Mercedes-Benz GLE 350de 4 MATIC AMG Line – Piaty element

Byť potomkom slávneho ML-ka je celkom slušná výzva, ktorú nová GLE poňala naozaj zodpovedne. Plug-in hybridná trieda GLE je predstaviteľom novej éry, ktorej záleží na „čistom štíte”... 

V dnešnej dobe to začína vyzerať tak, že sci-fi filmy, na ktorých sme vyrastali, sa stávajú bežnou realitou. Píše sa rok 2020, taxikárom nie je Korben Dallas a Mercedes nie je Mila Jovovich alias Leeloo..., ale so štipkou fantázie môžeme túto hybridnú GLE s označením de smelo titulovať piatym elementom vo svete áut. 

Žijeme v časoch, kedy musíme byť zodpovední a nesmie nám byť jedno, ako sa správame voči našej matke Zem. Dnes sa už aj prémiové automobilky vydali alternatívnou cestou a ekológia neobchádza ani veľké luxusné vlajkové lode. 

V GLE 350 d – ako diesel a e - ako electric sa spájajú dve zdanlivo nespojiteľné zdroje, ktoré zlým jazykom dokazujú, že simultánne dokonale fungujú. Rečnícka otázka znie: „Je táto kombinácia cesta budúcnosti?“

Ako vhodne opísať dizajn, v mojom ponímaní gigantickej, slečny Mercedes odetej vo svojej róbe briliantovo modrej metalickej farby a obutej do 20 palcových AMG diskov? Nič výstižnejšie ako korpulentná dáma z dobrej rodiny, ktorú vždy a všade budete hrdo vystavovať a obdivovať, mi nenapadlo. 



Pohľad zoči voči diamantovej mriežke chladiča je ako rad predajní luxusných loveckých potrieb, medzi ktoré sa podarilo umiestniť aj obchod so šperkami, aby  to nepôsobilo príliš....hm, maskulínne? Páči sa mi estetické vyváženie mužsko – ženského sveta v dizajne auta. 



Matematické vyjadrenie parametrov GLE vzbudzuje poriadny rešpekt. Najväčší „strach“ som pociťovala pri pohľade na jeho mohutnú zadnú časť, ktorá u menších obyvateľov tejto Zeme a detí doslova vyráža dych.



Kým predné MULTIBEAM LED osvetlenia sú výrazným a dominujúcim prvkom, svetlá na zadku si slušne a „tichučko” hovejú, až sa strácajú na tej obrovskej ploche. Oveľa výraznejším prvkom ako svetlá sú mohutné, ale nepravé, koncovky výfukov. 





Interiér utvrdzuje očakávané predpoklady nadštandardného luxusu. Vo veľkolepom priestore dominujú fantastické ergonomické sedadlá s elektrickou nastaviteľnosťou v každom smere, detailne prepracované kvalitné materiály bez zbytočnej okázalosti lesklých povrchov, dizajnové reproduktory  audiosystému Burmester a veľký stredový tunel, na ktorom sa hlásia o slovo praktické madlá. Z počutia madlá na stredovom tuneli veľký význam nedávajú, ich zmysel sa ukáže pri dynamickejšej jazde (hlavne mimo spevnených ciest). 





Trojramenný volant je dokonalý, sama neviem či je príjemnejšie ho vizuálne stalkovať, či obťažovať hladkaním. Je jednoducho skvelý a o oversize projekčnom head-up displeji ani nehovorím. Kedykoľvek sa pozeráte na neho/cez neho, zaiste máte väčšiu radosť, ako zo sledovania správ na najkvalitnejšom televízore. 



Infotainment MBUX s rozšírenými funkciami s možnosťou ovládania gestami, hlasom, či len tak normálne dotykom  na displeji, touchpade na stredovom paneli alebo priamo na volante, je detailne prepracovaný, ale zároveň intuitívny. Android Auto, či Apple CarPlay je v aute ako Mercedes samozrejmosťou. 



Príjemným osviežením počas dlhých ciest môže byť balík Energizing, ako aj ambientné osvetlenie, či príjemný parfém slečny M. 



Kráľovský priestor na zadných sedadlách a pohodlie pasažierov umocňuje panoramatická posuvná strecha, elektrické ovládanie sedadiel, či plnohodnotné ovládanie klimatizácie. O všetkých prvkoch komfortu by som mohla ešte veľa písať, ale podľa mňa, zmysel hybridnej GLE je oveľa hlbší, ako „len“ uspokojiť pohodlie (možno aj ego) a bezpečnosť svojich pasažierov.





GLE 350 de ako plug-in hybrid je auto, ktoré dokáže prejsť približne 100 km na čistú elektrinu a ďalších 900 km na naftu. Prakticky to znamená, že piaty element dokáže prejsť 1000 km na jeden dych. Čomu vďačí za túto netypickú vesmírnu schopnosť, enormnej nádrži, či nízkej spotrebe?

Naftový 4 valec s objemom 1950 cm3 s výkonom 143 kW (194 koní) pri 3800 ot./min a krútiacim momentom 400 Nm pri 1600 – 2800 ot./min je bežec na dlhé trate. Ten druhý, ktorý je výborný v šprinte, je elektromotor s výkonom 100 kW (136 koní), s krútiacim momentom 440 Nm. Takže 1+1 = systémový výkon 235 kW (320 koní) a systémový krútiaci moment 700 Nm. Z 0 na 100 km/h to trvá 6,8 sekundy a maximálna rýchlosť je 210 km/h. V čisto elektrickej prevádzke má GLE maximálnu rýchlosť 160 km/h. 

Dojazd na čistú elektrinu (podľa NEDC) je vraj 106 km - verte/neverte, v praxi som skutočne prešla 90 km na čistú elektrinu bez lokálnych emisií. 



Prevodových stupňov automatickej prevodovky je 9,  jazdných režimov  má GLE  ako dní v týždni a tieto ovplyvňujú nielen našu náladu, ale majú dopad aj na spotrebu a dojazd. Koráb GLE dokáže „plachtiť“ a rekuperovať energiu. 



Počas mojich 7 dní s GLE som uprednostňovala režimy ECO, Comfort, či Electric, ale keďže jeden z tých 7 dní som mala správneho sparring partnera, nebála (som) sa ani výziev v teréne. GLE mala vo výbave aj terénny balík. Aby sme boli spravodliví a spomenuli možnosti všetkých jazdných režimov (trebárs využiteľných cez víkend), zostávajú režimy SPORT, Batery Level a INDIVIDUAL. Ehm, je toto návod na to, ako mať každý deň iné auto a predsa to isté? 



Spotreba hybridnej GLE sa pohybuje v širokom rozmedzí a premennými sú nielen štýl jazdy, režim ale hlavne aktuálny stav nabitia 31,2 kW batérie. Po meste a satelitoch hrá prvé husle elektromotor (nafťák dýcha čerstvý vzduch na prestávke).  Jeho spotreba  je okolo 26 kWh/100 km. Keď elektromotor dohral svoje sólo v pianissime, nastúpil vynikajúco odhlučnený nafťák, ktorý si za sólo hru 4 valcov vypýta okolo 7 litrov na 100 km v diaľničnom tempe. Ak hrajú motory duet, spotreba môže byť naozaj excelentná.  Priemerná spotreba počas testu (883 km) z toho 298 km prejdených na čistú elektrinu bola 6,4 l/100 km a 5,1 kWh/100 km. 

Nabíjanie GLE 350 de môže byť v podstate veľmi rýchle: z 0% na 100 % na rýchlonabíjačke 50 kW cez CCS konektor to trvalo 38 minúť - štandardný telefonát s kamoškou. GLE 350 de má možnosť nabíjania jednosmerným prúdom (DC) s maximálnym nabíjacím výkonom až 60 kW (za príplatok 600 Eur). 



Systém nabíjania striedavým prúdom (nabíjanie AC) s výkonom 7,4 kW chce poriadny paušál – alebo neobmedzené dáta, pretože to trvá...zbytočne dlho. Ak sa predsa len rozhodnete, že to necháte na doma a dáte to na klasiku -  230V, bude to trvať jeden poriadny beauty sleep (12 hodín). Niekedy sa predsa stane, že sa Vám počas nabíjania nechcú počúvať sťažnosti vašich priateľov na ich zlý deň, pretože ten Váš je aj vďaka GLE 350 de, jej jazdným režimom, neuveriteľne ladným pohybom na cestách vďaka podvozku Airmatic a vzduchovým tlmičom, ako aj pocitu bezpečia a vkusne elegantného luxusu predsa vždy skvelý.  



Korpulentná pani M. nemá núdzu ani o asistentov. Nechýba parkovací balík s 360 stupňovou kamerou, adaptívny tempomat, asistent udržiavania jazdného pruhu, asistent zmeny jazdných pruhov, asistent, čítajúci dopravné značky, asistent sledovania mŕtveho uhla alebo prispôsobovanie rýchlosti charakteru trasy. Teraz je správny čas, aby som sa priznala, že prvé minúty s GLE som zažívala jeden šok za druhým. Okrem obavy z jej dominantného správania sa - priam autonómnosti, som zažila situáciu, kedy ONA vyhodnotila, že som v ohrození, vydala zvukový signál (toho času pre mňa neznámy) a náhlym pritiahnutím bezpečnostného pásu mi priam vyrazila dych. Aby som uviedla veci na pravú mieru, mala totiž aj asistenta PRESAFE, ktorý mňa a moje telo pripravil na možnú kolíziu. 



Na začiatku som položila rečnícku otázku a viem, že by som na ňu nemusela odpovedať, ale ja chcem. Piatym elementom som GLE 350 de 4MATIC nenazvala náhodou. Myslím si, že toto je cesta, toto je chýbajúci element v našich životoch s autami a áno, ja v tom vidím cestu budúcnosti. Pretože 1. ste ekologický, 2. nemusíte riešiť manažment dňa kedy sa do hektického dňa dá vopchať hoci aj krátke nabíjanie (máte naftových 900 km času na to, aby ste našli vhodné miesto na nabíjanie), 3. GLE je ideálne rodinné auto, ktoré spája edukatívnosť, praktickosť, priestrannosť,  luxus a radosť z jazdy. 



Cena za tento luxus na kolesách je 104.598 Eur, čo nie je málo, ale je primeraná poskytovanému zážitku. V prípade nutnosti sa dá ukrojiť z opulentnej výbavy, základná cena začína na sume 77.286 Eur aj s DPH. 

Autor: Amy Zaťková, foto: Jakub Čajko

Advertisement