EvoRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRPiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a MarilynCAPS LOCKKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Pohľad z Venuše / Opel Astra 1,4 Turbo CVT – Žiletky, Claudia a kvetinka

Opel Astra 1,4 Turbo CVT – Žiletky, Claudia a kvetinka

Bolo to už dávno, ale na Astru si pamätám úplne presne. Spájajú sa mi s ňou spomienky z môjho obyčajného detstva v malom meste. Ešte stále počujem mamine slová ako hovorí: „Choď ocinovi kúpiť Astru.“ Nie Opel, ale tie slávne žiletky, ktoré sa možno aj dnes ešte objavia v obyčajných holičstvách a možno aj u moderných barbierov. Ak si v duchu poviete, jasné, presne viem o čom to dievča hovorí, tak pravdepodobne aj Vy patríte k husákovým deťom. 


Žiaľ, čas náš každodenný nekompromisne plynie a film života sa točí ďalej. Scénu z detstva nahradí klapka a na nej nápis: „o štvrť storočie neskôr“.  Známa nemecká modelka 90-tych rokov - Claudia Schiffer sa objavuje v reklame na Astru a veľmi prirodzene vysvetľuje vzhľadným pánom, že sen, v ktorom sa Astra pokazí je úplný nezmysel, pretože Astra je Nemka! A tie sú predsa spoľahlivé!

 

Nedávno som čítala článok o stereotypoch spájajúcich sa nemeckou identitou, kde sa písalo, že Nemci sú chladní, bezemoční a často majú odmeraný spôsob komunikácie. Na druhú stranu treba spomenúť slušnosť, snaživosť, precíznosť, korektnosť a hlavne ich konkrétnosť. Ak neznámeho Nemca vymeníme v rovnici za Astru, výsledkom by bol 90 % - tný súlad s charakteristikou stereotypu. Astra Vás vizuálom neohúri, premotivovanými rečami Vám nesľubuje motoristický zen, ale ako Claudia spomínala, je spoľahlivá, decentná, precízna a snaživá. Očami ženy/vodičky oceňujem jej nekonfliktnosť, užívateľskú jednoduchosť a funkcionalitu, ale aj mladícky vzhľad doplnený malými precíznymi detailmi, ktoré si všimne len orlie oko fanúšika nemeckých áut. 




Snom každého rodiča je (občas) vrátiť čas a byť slobodným a bezdetným, aj keď len na pár hodín. Svoje deti ľúbim nadovšetko, ale ruku na srdce matky a otcovia, z času na čas by ste sa nechceli aj Vy vrátiť do čias, kedy sa Váš svet ešte netočil okolo malých hlasných klonov, kedy ste neriešili prečo je hrášok zelený a prečo sa susedove deti môžu schovať do smetných košov, alebo prekomplikované prečo vs. zjednodušené lebo? Práve Opel Astra mi úplne prirodzene a vedome vnucoval spomienky na časy mojej duševnej slobody. Svojou sviežosťou a ľahkosťou ma lákal: „Poď ... len tak - bez cieľa a bez konkrétneho to do listu. Či som sa dala zlákať? Samozrejme, že áno. Netrápil ma ani fakt, že auto má 3 valce a prevodovku CVT. Typický zvuk trojvalca, s ktorým sa často vodič musí najprv zžiť, u Astry absentoval. Bezpochyby k tomu dopomohlo aj slušné odhlučnenie interiéru. A keď stereotypy striedajú predsudky, dostávame sa k otázke CVT? CVT! Áno! V prípade Astry sa kombinácia 3 valcov a CVT prevodovky podarila a kto tvrdí opak, tak ju nevyskúšal....




Sviežosť, vzdušnosť a príjemná funkcionalita sála aj v interiéri, kde farebný displej infotainmentu je pekne osadený a neruší vo výhľade. Použité lesklé materiály sú výborne doladené s príjemnými mäkkými plastmi. Jednotlivé ovládače funkcií a asistentov sú usporiadané prakticky. Volant je primerane veľký a s ľahkosťou sa ovláda. Pohodlné sedadlá sú elegantným spojením kože s Alcantarou doladené decentným bielim prešívaním. Funkčných odkladacích priestorov v interiéri je dostatok a dostatok miesta sa nájde aj pre pasažierov sediacich na zadných sedadlách.

  

Priemerná spotreba v testovanej 1,4-ke s maximálnym výkonom 107 kW (145 k) pri 5000 – 6000 ot./min,  max. krútiakom 236 Nm pri 1500 – 3000 ot. /min bola 6,8 litra na 100 km. Moja ľahká ženská noha s ňou dokázala jazdiť na okreskách aj so spotrebnou 5,5 l/100 km. Výrobca udáva kombinovanú spotrebu medzi 5,6 – 6,0 litra na 100 km, čo maximálne korešponduje s mojimi skúsenosťami s touto Astrou. 




Pani Astra už zopár rôčkov brázdi naše cesty a preto je logické, že jej  už stihli vychytať muchy. Podvozok príjemne filtruje neestetické chyby našich ciest. S čiernymi 17 palcovými diskami sa mi Astra veľmi páčila, ale po čase som zmenila názor. Stáva sa...Zrazu sa mi tie výrazné čierne disky prestali hodiť k jej jemnej línii a relatívne úzkym LED svetlám. Zdali sa mi až vulgárne okaté.  


Praktickej Nemke musím pogratulovať k pekne jednoliato tvarovanému zadku a ešte lepšie vytvarovanému hlbokému batožinovému priestoru s objemom 370 litrov, kam sa zmestí celkom slušná nádielka nepraktických zbytočností. Ako som už spomínala, týždeň s ňou som sa snažila prežiť bez nákupných zoznamov a iných potrebných vecí na vybavovanie, takže gro mojich ciest nevyužívali funkcie ako Android AutoApple CarPlay. Slečne Astre ale bežne asistujú nielen tieto zrkadliace sa funkcie Vašich telefónov, ale aj kopec iných predvídavých pomocníkov ako varovanie pred čelnou kolíziou, parkovací asistent/kamera, sledovanie mŕtveho uhla.... 



  

V modernej dobe RAW tortičiek, fašírky bez mäsa na vode, paleo pečiva, barefoot topánok, orechov na pranie a všetkých tých zerowaste programov je fajn nájsť aj niečo, čo je (teraz neviem či použiť slovo len, alebo až) úplne normálne. Opel Astra je presne také „obyčajne normálne“ auto, ktoré ocenia nielen staršie ročníky.


Žiaľ, vyzerá to tak, že v súčasnom tech-svete už  „normálne obyčajné“ začne byť raritou.  K normálnemu autu akým je Astra patrí aj normálna cena, preto decentnú Nemku môžete mať už od 15.490 Eur. Ak si chcete Astru doladiť, tak ako bola v testovanej verzii, je potrebné si priplatiť ešte 5.550 Eur. Celkový pocit z auta, ktorý je vždy výsledkom súladu dizajnu, komfortu, užívateľnosti, jazdných vlastností a v neposlednej miere aj ceny, je v prípade Opel Astra veľmi pozitívny.


Hovorí sa, že prvý dojem je len jeden, je neopakovateľný a druhá šanca na prvý dojem neexistuje. Opel Astra s 3 valcami a CVT prevodovkou, funkčnou jednoduchosťou a sviežosťou zanechal vo mne veľmi príjemný prvý, druhý aj x-tý dojem. Tešilo ma, Kvetinka. (P.S. Len pre pánov: Astra je okrem auta aj farebná záhradná kvetinka).  



Autor: Amy Zaťková, Foto: Roman Zaťko