EvoRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRPiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a MarilynCAPS LOCKKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Pohľad z Venuše / Peugeot 2008 1.2 PureTech 155k EAT8 GT – Medium Size Model

Peugeot 2008 1.2 PureTech 155k EAT8 GT – Medium Size Model

Niekedy sa zamýšľam nad tým, prečo niečo prirodzene jednoduché, čo nám bolo dané, dokáže ľudská bytosť skomplikovať. Definícia krásy je v civilizovanom svete extrémne diverzifikovaná. Kým ľudská krása je nezmyselne a mediálnym tlakom (toho času) definovaná ako veľkosť XS, či až XXS, vo svete áut sú váhy veľkostí na opačnom konci. Každodenná realita na cestách hovorí o tom, že autá veľkostí XL a XXL – teda aj SUVčka zažívajú svoje obdobie aktívnej slávy. Nech je toto mementom, že krása je absolútny pojem a nesmie byť uniformovaná do veľkostí. Žiadne šablóny krásy a úžitkovosti by nemali existovať.

Neviem či si dostatočne uvedomujeme paradox, že v ľudskej prirodzenej kráse sa zdravé línie a proporcie vytláčajú, v tej neživej veľkosti ich velebíme. Mojím zámerom - tu a teraz,  je nájsť vhodnú symbiózu veľkosti a krásy v aktuálnych trendoch, teda ... zaškatuľkovať nový Peugeot 2008. Zaujíma ma, ako ju môžeme oslovovať? 

Mademoiselle, alebo pekne po slovensky slečna, či rovno pani? Bude typicky francúzsky chic, alebo skromná slovenská deva? 2008čka je vzrastom medzi dospievajúcim potomkom a zrelým jedincom s primárnou esenciou SUV. Vyžaruje z nej silný francúzsky odkaz, ktorý doslova reve na okoloidúcich, že ona nie je žiadna slečinka na diétach, je skutočná mademoiselle, ktorej tvary a la „krv a mlieko“ právom priťahujú pohľady. 



Spredu ju stále stráži typický lev v pohybe, ktorého drapáky v tvaroch Full LED svetlometov chránia 2008čku pred nežiadúcou náhodnou známosťou. Jej špecifický profil dolaďujú umelecky vytvarované línie lomov na zadných dverách. Obávam sa, že vzhľadom na kultúru parkovania v našej krajine, je tento francúzsky detail dokonale estetický pokým nepríde prvá rana. Potom to bude už typický slovenský dizajn „na parkovisko“. 



Zadok auta vyzerá geometricky veľmi moderne, i keď... výrazný čierny nárazník pripomína nevydarenú operáciu zväčšenia pier. Farebná kombinácia čiernej strechy, ktorá cez čierne stĺpiky prechádza do sýtej červenej farby Elixir je výbornou voľbou, ktorá dodáva nielen šmrnc, ale aj vážnosť. 



Moderný vizuál „outfitu“ reflektujúceho aktuálne trendy dokáže zatieniť jedine interiér 2008čky. Tam nájdete dizajnérske etudy štýlových atypických tvarov. Pravidlo Francúz ? minimalizmus je dodržané na 100%. Pri pohľade na interiér mi napadlo, či nová 2008čka nie je francúzskym ponímaním škandinávskeho hygge...? Začnúc malým volantom skoseným na oboch svojich póloch, 3D i-Cockpitom s veľkou variabilitou futuristických zobrazení parametrov jazdy, tvarmi palubovej dosky prešívanej zelenou niťou, septimovým klávesovým radom funkcií, či dotykových plôšok nad ňou, ktorých zdanlivá jednoduchosť je často irelevantná. Žiaľ, pri niektorých funkciách si ich dodatočné nastavenie na 10 palcovom displeji vyžaduje pozornosť vodiča.



Priestrannosť a veľkosť interiéru sa približuje veľkosti L. Poskytuje dostatočné pohodlie a dodržanie svojej bezpečnej osobnej zóny každého jedného pasažiera. Pre vodiča a spolujazdca je v ponuke veľký úložný priestor v stredovej konzole s možnosťou indukčného nabíjania a perfektne vymyslená finta „F“ pre umiestnenia mobilného telefónu. Odkladacích priestorov je v praktickej 2008čke naozaj dostatok. Niežeby to potrebovala, ale jej štýl vylepšuje aj ambientné osvetlenie interiéru s možnosťou výberu farieb podľa aktuálnej nálady, či palubovka šmrncnutá „mäkkým“ karbónom. 



Našej výherkyni v kategórii Medium Size Model dopomohla aj jej výbava GT. Tu sa dostávame k jej prapodstate – motorizácii 1,2 PureTech 155k - 114 kW pri 5500 ot./min. resp. 240 Nm pri 1750 ot./min., jej 3 valcom a 8 stupňovej automatickej prevodovke. Svižnosť jazdy, perfektné rýchle reakcie a celková sviežosť auta úplne zatienia neobľúbenú symfóniu troch valcov. Spotreba je relatívna, alebo inak: spotreba je priamo úmerná štýlu jazdy a výberu jazdného režimu (Sport, Normal a Eco). Kým na okreskách jej v komfortnom režime Normal stačí 5,5 litra na 100 km, v meste si dokáže vypýtať aj 7,0 litrov. 



Pri počutí GT som očakávala oveľa tuhší podvozok, než v skutočnosti bol. Toto malé SUV malo obuté 18" disky z ľahkých zliatin. Napriek tomu, že má za menom titul SUV, štvorkolku nehľadajte. Ako hovorievam deťom, je mi ľúto – bocsi, nincsen. Batožinový priestor s dvojitou podlahou by som definovala ako veľkosť M (434 l), ale v závislosti od výbavy sa presný počet litrov môže meniť. 



Spoločnosť slečne počas jazdy robia aj rôzni asistenti, ktorí napríklad rozpoznávajú dopravné značky, alebo asistent pre udržanie v jazdnom pruhu, asistent sledujúci mŕtvy uhol, cúvacia kamera či frajer - adaptívny tempomat. Svet nie je len čierno-biely, či XS vs. XL. Verím, že nie som sama, kto vždy a všade vidí (alebo skôr hľadá) aj zlatú strednú cestu. Jednou takou zlatou strednou triedou by bola aj táto Medium Size Modelka -  nová 2008 od Pegeotu vo výbave GT. Čo za ňu? Hm, peniaze predsa. Koľko? Vo výbave GT minimálne 26.190 €. A ako ju teda osloviť? Mademoiselle, či slečna z TT? Ehm, volajme ju radšej len chic slečna ideálnych veľkostí. Nech žijú zdravé línie! 

Autor: Amy Zaťková, Foto: Roman Zaťko