Top zábavaKia XCeed 1,6 T-GDIQueen of DustRozhodnutieSandokanTaké normálne autoElektrický rytierŠťastné a Mercedes!Ceed GTNáčelníkFocus STToto nečítajte!2,0 TSI DSGElektroMechanikSky-G vs. Sky-DRečnícka otázkaMs. MercedesOsem
Úvod / Auto/Moto / Pohľad z Venuše / Renault Clio R.S.Line TCe 100 – Antistresová loptička

Renault Clio R.S.Line TCe 100 – Antistresová loptička

V škole sme sa učili, ako vplýva stres na výšku človeka, aj to, prečo sú ľudia z mesta štatisticky vyšší ako tí menej vystresovaní dedinčania. Je to všetko spojené s rastovým hormónom, ktorý je atakovaný neustálym mestským stresom z dopravy, z hluku, z rýchlejšieho životného tempa a preto títo veľkomešťania rastú a rastú. Tento globálny problém by si vyžadoval celospoločenskú zmenu, alebo aspoň siahodlhý zoznam zmien, ktorý bude vycapený na mestskú bránu. Alebo... by to chcelo, zadovážiť si nové Clio, ktoré vo svojej podstate pôsobí blahodarne, trebárs aj v dynamickej verzii R.S Line. To len aby sme neboli až príliš pokojní.  

Renault Clio nie je žiadny výmysel novodobých psychológov, levituje si tu našimi cestami už päť generácií. Historicky si pamätám aj tú prvú verziu... ach.. toto zaváňa hystériou kvôli veku, preto potrebujem siahnuť po antistresovej loptičke, alebo si rovno vezmem to Clio.  

Na prvý pohľad je to veľmi moderne a dynamicky vyzerajúce malé klbko, ktoré na druhý pohľad vo verzii R.S. Line vyzerá o čosi dynamickejšie. V exteriéri nového Clia nastali skôr kozmeticko-estetické zmeny, vyladili sa už aj tak dobre vyzerajúce detaily. Vyšportovanosť R.S. Line spočíva v špecifickom prednom a zadnom nárazníku, v 17 palcových sivých diskoch kolies z ľahkých zliatin s diamantovým efektom (design Magny Cours), chrómovej koncovke výfuku. 



Aktuálny potomok z rodokmeňa Clio vyzerá skutočne výborne, so svojou pasívnou agresiou exteriéru vyjadruje svoju modernú podstatu postavenú na tradíciách. Aj keď vyzerá ako také malé milé rozkošné autíčko, ktoré by Golem mohol používať ako naše deti malé matchboxy, v živote veľkomesta sa nestratí. Práve naopak, toto je prosím auto, ktoré do mesta rozhodne patrí. Jeho veľkosť, motorizácia a životná esencia ho predurčuje na takzvaný Urban Lifestyle. Na druhú stranu, nie je to žiadna bábovka a nestratí sa ani na dlhých potulkách svetom, a nielen vďaka navigácii alebo funkcii Apple CarPlay.  

Dizajnový výbuch sopky oproti predchodcom nastal v interiéri. Nadizajnovali sa tam zmeny, vďaka ktorým mi Clio pripomína akúsi pojazdnú kanceláriu. Najvýraznejším prvkom je neštandardne umiestnený veľký 9,3 palcový farebný displej s multimediálnym systémom Easy Link, ktorý má veľmi peknú, priam fotografickú grafiku. Kvalitné spracovanie materiálov v interiéri dolaďujú farebné línie verzie R.S. Line, resp. imitácie karbónových obkladov.  



Veľkosť vnútorného priestoru korešponduje s veľkosťou auta. Nepopisovala by som ho ako primárne auto pre štvorčlennú rodinu. Je to skôr sekundant pre jedného z rodičov, ktorý si po absolvovaní každodenného ranného manažmentu detí vydýchne a ostatné záznamy z denného To Do listu už v kľude rieši sám za asistencie office managera, ktorým je Clio. 

Antistresová loptička má motor s objemom baťovských 999 centimetrov kubických, 3 valce, max. výkon 100 koní pri 5000 ot./min. a maximálny krútiaci moment 160 Nm pri 2750 ot. /min. Áno, viem, na ten chrapľák si treba zvyknúť. Pozitívne na tom je, že kabína je dobre odhlučnená a pri správnom výbere hudby sa z 9 reproduktorov Bose a subwoofera s Fresh Air Speaker príplatkovej výbavy Pack Bose Plus za 800 Eur, môže ozvať ten hudobne oceňovaný chrapľavý hlas. Auto malé, motor malý, ale v kombinácii s 5 stupňovou manuálnou prevodovkou je táto antistreska veľmi  svižná a poddajná. Pozitíva sa ukážu nielen vo víre veľkomesta, ale výborne sa s ním šachuje aj na diaľnici.  

Keďže každodenný život ženy–matky je dostatočne stresujúci, v rámci psychohygieny som dostala priepustku na jeden deň. Aby som bola úplne korektná, dostali sme ju spolu s manželom. Práve túto priepustku sme využili na dostatočne dlhý roadtrip nato, aby som mohla bez akéhokoľvek zaváhania vyhlásiť, že Clio skvelo poslúži aj na dlhé cesty. Napriek vyše 4 hodinovej ceste, s malými prestávkami, bol môj gluteus maximus v poriadku, nebolel ma chrbát a nemala som plné zuby šoférovania. Podarilo sa nám dostať sa do zahraničia, kam sme si naplánovali cestu smerom tam po klasických okreskách a cesta späť, spojená s abstinenčnými príznakmi matky, bola už rýchla trasa po diaľnici. Spotreba auta s počtom najazdených km do 4000 bola 6,2 litra na 100 km po okreskách a 6,7 litra na 100 km bol smäd malého auta na diaľnici. 



Napriek prvotnému nezvyku absencie šiestej rýchlosti (petrolheadi vedia, že Fifth Gear bol kedysi výborný program) som zistila, že v tomto prípade je 5 rýchlostí tak akurát. Faktom je, že diaľnice a cesty u našich južných susedov sú kvalitou, komfortom aj dĺžkou niekde úplne inde. Preto je lepšie kvality podvozku testovať skôr na domovských cestách, pretože ísť k zubárovi ako frajer, keď nemáš kaz, dokáže každý. Ale ak nás zub bolí, je to už horšie. Podvozok ale patrí k tým silným stránkam antistresových autogénnych tréningov s našim Cliom.   

Keďže sa bavíme o verzii R.S. Line, okrem športovo ladeného volantu a športových predných sedadiel máme aj možnosť voľby jazdného režimu Sport (a Eco aj Comfort).  Páčila sa mi estetická grafická úprava výberu aktivácie/deaktivácie asistentov jazdy. Niektoré ovládače, ako napríklad klímy, som už niekde videla... A presne viem kde. Vchrnáčiky z ľadového čaju ako u Dustera si tu v Cliu našli svoje správne miesto v ideálnej veľkosti. Dôležitejšie ako krása je ich praktickosť a funkčnosť. Keď sme už pri praktickom pohľade, ako som už písala, Clio sa do radu pre titul o najviac kids friendly auto nezaradí. Ani veľkosť batožinového priestoru (391 litrov) nepredpokladá prevoz veľkých kôp hračiek a školských tašiek. Nepraktickejšie ako toto som vnímala absenciu osvetlenia nad zadnými sedadlami. Na druhú stranu, spiacich pasažierov na zadných sedadlách nemá čo rušiť.  



Zostáva nám už len odhaliť ten správny číselný kód, ktorý ako správne predpokladáte 0000 nebude. Správny kód sa pohybuje v základe od 14.500,- EUR, nami testovaná antistresová lopta bola za  17.800,- EUR   

Môj filozoficko – praktický odkaz pre moderne vystresovanú spoločnosť je, že ak si primárne stresujúce prostredie vytvára ľudstvo samo, už len z dôvodu vlastného prežitia sme povinný znížiť až eliminovať tento rizikový faktor. Jednou z možností eliminácie je využívať Renault Clio R.S. Line pre svoje potulky mestom alebo kamkoľvek chcete. Prajem vám šťastnú cestu.  

Autor: Amy Zaťková, Foto: Roman Zaťko
Advertisement