Focus STX4 M40dProjektil!Najlepšie Tarraco?e-tronQ3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUN
Úvod / Auto/Moto / Prvé dotyky / BMW 118d (F40) – Prvá jazda

BMW 118d (F40) – Prvá jazda

Dynamická prezentácia v Mníchove nám okrem vrcholného modelu M135i xDrive ponúkla možnosť vyskúšať aj „Brot und Butter Einser“ v podobe modelu BMW 118d. Samozrejme, bavíme sa o prémiovom chlebe a luxusnom masle. Verzia 118d však zo zatiaľ ponúkaných piatich motorizácií predstavuje zlatý stred a javí sa ako rozumná voľba. Áno, toto je tá toľko diskutovaná jednotka s pohonom prednej nápravy. Na rozdiel od jazdecky zameranej M135ix si budem tentoraz všímať najmä tie rozdiely oproti predchodcovi, ktoré môžu byť dôležité pre väčšinu potenciálnych zákazníkov. 

Tretia generácia BMW radu 1 je prvá s primárne poháňanou prednou nápravou a na tom nič nezmení ani pohon všetkých kolies s marketingovým označením xDrive dostupný v spojení s najsilnejším benzínovým štvorvalcom BMW vo verzii M135i xDrive a tiež v spojení so zatiaľ najsilnejším naftovým motorom vo verzii 120d xDrive. Hlavným argumentom pre zmenu koncepcie pohonu a priečne uloženie motora (namiesto doterajšieho pozdĺžneho) bolo „podstatné zlepšenie priestorovej ponuky“. 

V reči čísiel to znamená, že nová jednotka by mala zadným pasažierom ponúknuť o 33 milimetrov viac miesta na kolená, napriek tomu, že s dĺžkou 4.319 milimetrov je päť milimetrov kratšia a rázvor má s hodnotou 2.670 milimetrov o 20 milimetrov menej oproti F20. S panoramatickou strechou by mal benefit v priestore nad hlavou predstavovať 19 milimetrov oproti predchodcovi. Nakoľko nová jednotka narástla do šírky o 34 milimetrov, mala by poskytovať v oblasti lakťov viac priestoru, o 42 milimetrov vpredu a 13 milimetrov vzadu. Popri rozmeroch by malo byť jednoduchšie aj nastupovanie na zadné sedadlá. Aká je realita?



Vpredu je miesta oproti predchodcovi podstatne viac, prispieva k tomu aj vzdušné riešenie stredového tunelu. Vzadu... prírastok priestoru nie je z môjho pohľadu vnímateľný, keď si sadnem sám za seba, kolenami sa síce predných sedadiel nedotýkam, ale toho priestoru nie je veľa. V prípade strešného okna zadní pasažieri sedia v akejsi bubline, čo pocitovo priestor ešte zmenšuje. Rovnako nastupovanie dozadu nie je zásadne pohodlnejšie. Predstavuje to problém? Nie. Vzadu, v akomkoľvek aute, vozím predovšetkým deti a tých pár ciest s dospelými bude prebiehať v dostatočnom pohodlí aj v novej jednotke. Priestorovú ponuku doplním o údaj o batožinovom priestore, ktorého objem sa zväčšil o 20 litrov na základný objem 380 litrov po sklopení operadiel zadných sedadiel (sklápateľných v pomere 40:20:40) je k dispozícii 1.200 litrov. Novinkou je aj prvýkrát v triede použité elektrické otvárania veka batožinového priestoru. 



Najzásadnejšou zmenou je nové riešenie interiéru. Základnú architektúru sviežeho dizajnu už poznáme z väčších modelov a konečne aj použité materiály sú na špičke prémiového segmentu. Kvalita spracovania je bezchybná, okrem nových povrchov dojem útulnosti zvýrazňuje podsvietenie dekoračných líšt. Základné vyhotovenie prístrojovej dosky ako BMW Live Cockpit a BMW Live Cockpit Plus (s navigáciou a Apple CarPlay) obsahuje dva klasické analógové ukazovatele s 5,1 palcovým displejom v strede. Ako to vyzerá zatiaľ nevieme, všetky autá, ktoré sme mali k dispozícii boli vybavené príplatkovým digitálnym BMW Live Cockpit Professional. Jeho základom sú dva displeje s uhlopriečkou 10,25 palcov, ktoré môžu byť doplnené famóznym plne farebným head-up displejom s uhlopriečkou 9,2 palca. Súčasťou profesionálneho kokpitu je aj iDrive Touch Controller. Inými slovami, aj v jednotke môžete mať to najlepšie, čo BMW aktuálne ponúka v najvyšších radoch. Z môjho pohľadu je interiér novej jednotky ten najlepší, ktorý daný segment ponúka a to napriek tomu, že v porovnaní s riešením používaným v Mercedesoch neponúka dostatočnú mieru individualizácie.  



Predné kolesá v prípade verzie 118d roztáča naftový dvojliter s výkonom 150 koní (pri 2.500 až 4.000 otáčkach za min.) a silou 350 Nm (pri 1.750 až 4.000 ot/min.). V spojení s osemstupňovou automatickou prevodovkou dosahuje 118d zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 8,4 sekundy a maximálnu rýchlosť 216 km/h. Prevodovka je rovnaká ako v prípade M135i xDrive, teda klasika s hydrodynamickým meničom. K jej hladkému radeniu som nemal žiadne výhrady, ani v športovom režime sa nekonali kopance pri odraďovaní ako tomu bolo v prípade M135ix



Základom pre model 118d je šesťstupňová manuálna prevodovka, ktorá je rovnako základom aj pre modely 118i (prepĺňaný benzínový trojvalec 1,5 litra s výkonom 140 koní a silou 220 Nm) a 116d (prepĺňaný naftový trojvalec 1,5 litra s výkonom 116 koní a silou 270 Nm). Obidva trojvalce sú dostupné aj so sedemstupňovou dvojspojkovou Steptronic prevodovkou.



označením 120d xDrive je najsilnejším motorom v bežnej ponuke dvojlitrový naftový agregát s výkonom 190 koní a silou 400 Nm, ktorý je k dispozícii výlučne s pohonom všetkých kolies xDrive a osemstupňovou automatickou prevodovkou. Tomu zodpovedajú aj dynamické údaje, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 7 sekúnd a maximálna rýchlosť 230 km/h



Veľmi pekným dizajnovým a funkčným prvkom naftových štvorvalcov (118d a 120d xDrive), hlavne v dnešnej dobe skrytých riešení, sú dve kruhové koncovky výfukov s priemerom 90 milimetrov. Za toto má u mňa BMW veľkú pochvalu. 



BMW radu 1 jazdí aj ako 118d veľmi dobre, k bezproblémovej trakcii prispieva technológia ARB (k regulácii preklzu dochádza už v riadiacej jednotke motora namiesto použitia riadiacej jednotky DSC) a rovnako sériová výbava BMW Performance Control, ktorá funkciou EDLC (Electronic Differential Lock Control) pribrzďovaním vnútorného odľahčeného kolesa simuluje uzávierku diferenciálu. 



Osobne mi bude chýbať pocit, že zo zákruty ma tlačí zadná náprava (aj 118d predchádzajúcej generácie sa dala cez zadok utrhnúť), ale z pohľadu väčšiny kupujúcich bude dôležitejší pridaný komfort, lepšia priestorová ponuka (najmä vpredu), vynikajúci interiér a kvalita jeho spracovania a pokročilé asistenčné systémy. Nová jednotka vo svojich verziách (118d a 120d xDrive) patrí na vrchol daného prémiového segmentu. 

P.S. Pár mojich slov k novej 118d opäť nájdete aj vo videu magazínu TopSpeed.sk

Autor: Miro Vilím, Foto: BMW
Advertisement