Audi Q3Final CountdownRWD = FUNBlack is backSport TurismoTechnokratLord of the RingStinger GTKonzultantHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrak
Úvod / Auto/Moto / Prvé dotyky / Prvá jazda BMW 330i M Sport (G20) – Fifty / fifty

Prvá jazda BMW 330i M Sport (G20) – Fifty / fifty

Návrat k športovým koreňom značky? Marketingové tvrdenie BMW sme mali možnosť overiť na našich domácich okresných cestách, v malebnom prostredí neďalekého rakúskeho pohoria... Vyše dvesto svižných kilometrov nám dalo jasnú odpoveď a ja mám pre vás aj jednoznačný záver. Ale pekne od začiatku. 

Na prvé zoznámenie boli k dispozícii naftové štvorvalce s pohonom xDrive, ale aj model 330i s benzínovým štvorvalcom a pohonom jednej, tej správnej, nápravy. Našim cieľom bolo preveriť tvrdenie o návrate k športu, voľba auta teda bola jednoznačná. 

Diaľničná etapa na mieste spolujazdca prezradila, že nová trojka je komfortným cestovateľským prostriedkom. Pohodlné, športové sedačky som si síce najskôr musel vyfúknuť, ich boky ma akosi pevne zvierali, ale keď sme sa dostali na kopec, veruže som ich naspäť prifukoval. Priečne preťaženie, ktoré trojka generovala ma prinútilo hľadať všetky dostupné oporné body. Priznávam sa, nie som veľmi dobrý spolujazdec... 

Sadám za volant, sedím príjemne nízko, aktivujem režim Sport+, vypínam stabilizáciu (čím som si opäť aktivoval režim Comfort...) a štartujem hore kopcom. Hneď na druhom vracáku sa mi podarí na suchom asfalte odtrhnúť zadok, pokus o tiahly pretáčavý šmyk však zmarila moja neschopnosť... a aby som sa trochu vyhovoril, variabilné športové riadenie som ešte nemal úplne v ruke a aj toho výkonu nebol prebytok. Vymäkol som, prepínam si to naspäť do režimu Sport+... 



Zadnú nápravu poháňa benzínový dvojliter s výkonom 258 koní, ale aj ním produkovaných 400 Nm (v rozpätí 1550 až 4400 otáčok za minútu) bojovalo s príplatkovými devätnástkami obúvajúcimi pneu s rozmerom 255/35 R19. V danej konfigurácii autu svedčí čistá plynulá jazda, príliš vysoká nájazdová rýchlosť obvykle končí nedotáčavosťou, výkon motora ju nevie premeniť na pretáčavosť.  Ale keď to nepreženiete, trojka sa vám odmení príjemnou neutralitou s jemným náznakom zadokolkovej radosti. To platí pri zapnutej stabilizácii, po jej vypnutí sú charakteristiky zadného pohonu jednoznačne vnímateľné, bez potreby obávať sa nezvládateľnej pretáčavosti. 

Riadenie je presné, príjemne tuhé a po chvíli cviku je spoľahlivým partnerom dynamickej jazdy. Základom ovládateľnosti je rovnomerné rozloženie hmotnosti na nápravy, fifty / fifty (50:50). Keď máte záujem o zábavu, nová trojka je napriek podstatnému nárastu rozmerov agilná, ak iba cestujete, vnímate stabilitu auta. Brzdy, napriek prívlastku M, po blbnutí na kopci mierne zvädli a predĺžil sa chod brzdového pedála. Je to samozrejme moja vina, priveľa som brzdil... z trochu vyšších rýchlostí, ako je bežné cestovné tempo.  



Prevodovka radí skvele, ale na to sme si už pri osemstupňových športových automatoch v bavorákoch zvykli a považujeme to za samozrejmosť. Zvuk motora je v športovom režime výrazný, aj keď úprimne, k ľubozvučnosti šesťvalca má ďaleko. V komfortnom a eko režime je motor kultivovaný, skvele odhlučnený a určite dokáže jazdiť za menej výrazne menej ako nami priemerne spotrebovaných 13,1 litra na 100 km. 

Jazdne je na tom nová trojka vynikajúco, tvrdenia automobilky o návrate k športovým sedanom teda boli pravdivé a pre potenciálnych záujemcov bude dynamika jazdných vlastností dôležitým rozhodovacím momentom pre kúpu.



Bude sa však nová trojka budúcim majiteľom aj páčiť? V prvom rade odporúčam urobiť si názor až po živom stretnutí v reálnom prostredí. V našej príplatkovej farbe Portimao Blue, s devätnásťpalcovými M diskami vzor 791 bicolour a v prevedení M Sport auto vyzerá výborne. Nakoniec ani tie svetlá nevyzerajú zle, ako príplatkové LED s lasermi (BMW Laserlight) majú veľmi prísny pohľad. Zadné svetlá vám mnohí budú znechucovať odkazom na Lexus, ale to je samozrejme nezmysel; ide o urýchlenú evolúciu tvarov, ktoré poznáme z predchádzajúcich modelov značky.            

Na prílišné skúmanie interiéru sme si veľa času nenašli, už na prvý pohľad je však zrejmá snaha o ďalšiu redukciu ovládacích prvkov. Minimalistická palubná doska je natočená smerom k vodičovi, ovládanie klimatizácie sa presťahovalo k stredovým výduchom. Nahradenie otočných ovládačov kolískovými elektronickými spínačmi síce nepovažujem za dobré riešenie, ale dá sa na to zvyknúť. Viac cviku bude vyžadovať naučenie sa tlačidiel na stredovej konzole, ich nasekanie do jedného radu bez výraznejšieho tvarovania nie je úplne ideálnym riešením. Otázniky vyvoláva aj materiálové vyhotovenie stredovej konzoly, ale hľadanie odpovedí ne tieto otázky zatiaľ prenecháme v rovine úlohy do klasického testu.



Plne digitálna prístrojová doska mi svojim prevedením vyhovovala, ale jej modernosť by som s radosťou vymenil za klasické budíky. Všetky podstatné informácie vrátane veľmi podrobného zobrazovania mapy pri spustenej navigácii však zobrazuje nová generácia (príplatkového) head-up displeja a pohľad na digitálne budíky si môžete takmer celkom ušetriť. Nech znie predchádzajúce hodnotenie interiéru akokoľvek, je to veľký krok vpred oproti interiéru minulej generácie. 



Záver? Nová trojka, minimálne v nami vyskúšanom prevedení, zasluhuje potlesk. Agilné jazdné vlastnosti dopĺňa výborný komfort podvozku, sedenia a dostatočná priestorová ponuka. BMW 330i ako (takmer) základná benzínová motorizácia predstavuje skutočne športovú interpretáciu limuzíny strednej triedy, ktorá v zásade nemá žiadneho oponenta. A to je skvelá pozícia na trhu, nemyslíte?

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko

P.S.: Veľké poďakovanie patrí Jozefovi z AutoGrip.sk za perfektný sparring a dôveru. Aj keď sa ako spolujazdec musel držať zubami-nechtami, vôbec nespomenul, že jeho smart hodinky miestami ukazovali 100% mieru stresu. Myslím si, že aj ako spolujazdci sme to uzavreli remízou... Kedy bude ten šesťvalec, aby sme si dali repete? :-)

Advertisement