Porsche Panamera STMercedes-Benz S400dRolls-Royce CullinanTlačený časopis 2018i30 Fastback TestMX-5 RF TESTMitsubishi Eclipse Cross TestEčko je vraj droga radosti?Honda Jazz TestLand Rover DiscoveryT-Roc on the Rock"Hello"Karoq vs KaroqSeat Arona – TransshowMazda CX-3 testKTM 1090 Adventure Test
Úvod / Auto/Moto / Prvé dotyky / BMW 630d xDrive Gran Turismo – OpenSpace

BMW 630d xDrive Gran Turismo – OpenSpace

Closed Room. BMW tak označuje akcie, na ktorých vybranému okruhu zákazníkov predstavuje nové modely, ešte pred oficiálnym predstavením na danom trhu. Aspoň tak tomu bolo pri predstavení nového radu 5 Gran Turismo na Slovensku v júni 2009. Prečo to spomínam? Nové GT som v rámci šťastného lósu získal na víkend. Možno toto bude dôvod, pre ktorý som zhovievavo akceptoval trochu vorvaní dizajn a užíval si pozitíva spojené s novou koncepciou. Zvýšený posed, variabilný batožinový priestor (resp. jeho otváranie) a predovšetkým, v tom čase jeden z najpohodlnejších podvozkov, aké BMW ponúkalo. Jediné negatívum, ktoré som vnímal, bol relatívny nedostatok priestoru pre pasažierov na zadných sedadlách, najmä v pozdĺžnom smere.

BMW na IAA 2017 predstavilo nástupcu veľkého Gran Turisma (medzičasom sa GT zrodilo aj v trojkovom rade) a zároveň ho v hierarchii posunulo vyššie. Ako rada 6 zdieľa podvozkové komponenty spolu s radou päť a sedem, rázvor 3070 milimetrov je však totožný s krátkou verziou sedmičky. Oproti predchodcovi narástla dĺžka o 87 milimetrov na celkových 5.091 mm, šírka zostala nezmenených 1.902 mm, výška klesla o 21 milimetrov na 1.538 mm a veko piatych dverí je nižšie o 64 milimetrov. Výsledkom je dizajn, ktorý nielenže vyzerá výrazne lepšie ako u predchodcu, ale za mňa musím s prekvapením konštatovať, že sa mi páči viac ako celá päťková a sedmičková rada. Hm, starnem...?

Interiér zodpovedá päťkovému radu, vnútorný priestor tentoraz pôsobí veľkoryso nielen vpredu, ale vďaka dlhšiemu rázvoru aj vzadu a to tak v pozdĺžnom, ako aj priečnom smere. Napriek zvažujúcej sa streche je dostatok miesta aj nad hlavami zadných pasažierov. Batožinový priestor prišiel o komplikované dvojité otváranie, ale narástol o 110 litrov na celkových 610 v základe a vďaka sklápateľným operadlám zadných sedadiel predstavuje maximálna prepravná kapacita 1.800 litrov, čo je dokonca viac ako päťkový Touring (570 a 1700 litrov). Veľkorysý priestor je jedna vec, pre BMW je však dôležitejším kritériom pocit z jazdy.



Na prvýdotyk sme mali k dispozícii zatiaľ jediný naftový motor v ponuke, radový šesťvalec s objemom 2.993 cc a výkonom 265 koní pri 4.000 otáčkach za minútu a silou 620 Nm v rozpätí 2000 – 2500 otáčok za min., s osemstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Vďaka redukčnej diéte sa váha v priemere znížila o 150 kilogramov oproti modelu 5 GT, čomu zodpovedá aj zlepšenie dynamických parametrov. Z nuly na 100 za 6,0 sekúnd a už obligátne limitovaná maximálna rýchlosť 250 km/h. Napriek nepopierateľnej dynamike nemáte za volantom potrebu naháňať seba alebo ostatných účastníkov cestnej premávky. Vytýčená testovacia trasa viedla z kaštieľa v Tomášove na Pezinskú Babu a ďalej našimi obľúbenými zakarpatskými okreskami s napojením sa na diaľnicu D1 pri Vrbovom. Nuž, ja som si za volantom užíval pohodovú, mimoriadne komfortnú jazdu a tak už na Pezinskej Babe sme s mojim spolujazdcom Viktorom (ktorý si v sedle Baby neprezieravo presadol dozadu) zistili, že bude problém celý okruh podľa pôvodného itineráru zvládnuť. Na druhej strane kopca však z hustej oblačnosti a hmly vyliezlo slniečko a mohol som zrýchliť tempo. A to až tak, že Viktorovi začalo byť na zadných sedadlách jemne nevoľno. Istota podvozku, určite aj zásluhou integrálneho aktívneho riadenia a Executive Drive (aktívne tlmiče) dovolila bez námahy dosahovať až absurdne vysoké prejazdové rýchlosti. Po dynamickej vložke sme zhodnotili predchádzajúcu jazdu „na komfort“ ako prirodzenejšiu pre nové GT a po výmene vodičov sme už s časom ďalej nepretekali. Trasu sme skrátili tak, aby sme stíhali poobedný jazdný program s ďalším novým modelom od BMW.


 
BMW 6 GT dospelo a stala sa z neho nielen priestranná rodinná alternatíva k Touringu päťkovej rady, ale vďaka vydarenému dizajnu posadenému na rázvore sedmičky môže byť aj komfortnou reprezentatívnou alternatívou nielen k päťkovému sedanu, ale aj ku krátkej limuzíne radu 7. Aktuálna ponuka popri ideálnej naftovej motorizácii, ktorú sme mali k dispozícii, obsahu je základnú verziu 630i s dvojlitrovým benzínovým štvorvalcom s výkonom 258 koní a 400 Nm prenášaným len na zadné kolesá (na toto rovno zabudnite) a 640i s radovým benzínovým šesťvalcom s výkonom 340 koní a 450 Nm dostupným (obdobne ako naftový šesťvalec) nielen so zadným pohonom, ale aj s pohonom všetkých kolies xDrive. Slovenské ceny štartujú v testovanej konfigurácii na sume 70.850,- EUR s DPH (o 8.150,- viac ako porovnateľná 530d xDrive AT), s našimi príplatkami sme sa dostali na reprezentatívnu čiastku 114.576,- EUR. Úplný cenník nájdete tu: BMW 6 GT cenník.


Autor: Miro Vilím, Foto: BMW (Daniel Kaplavka)