Ms. MercedesOsemIndian FTR 1200T5 Focus STX4 M40dProjektil!Najlepšie Tarraco?e-tronCB650R Neo Sports CaféAfrikaCupra Ateca
Úvod / Auto/Moto / Prvé dotyky / BMW M135i xDrive (F40) – „Hot or what?“ (prvá jazda)

BMW M135i xDrive (F40) – „Hot or what?“ (prvá jazda)

Sklamanie? V žiadnom prípade! Už som predsa starý na rozprávky (aj keď nejednej som už uveril...) a po oznámení technických základov novej jednotky som vedel čo môžem očakávať. Sklamanie sa preto nedostavilo, dostal som presne to, čo som predpokladal. Je to dobre alebo nie? Budem subjektívne úprimný, ale zároveň sa budem snažiť pozerať sa na vec očami „objektívnej“ väčšiny. 

Tretia generácia BMW radu 1 je prvá s primárne poháňanou prednou nápravou a na tom nič nezmení ani pohon všetkých kolies s marketingovým označením xDrive dostupný práve v spojení s najsilnejším benzínovým štvorvalcom BMW. S tým súvisí aj priečne uloženie motora (namiesto doterajšieho pozdĺžneho) a vypadnutie šesťvalcov z ponuky. Hlavným argumentom pre zmenu koncepcie pohonu bolo „podstatné zlepšenie priestorovej ponuky“. V prípade modelu M135i xDrive nás tento argument nemusí zaujímať, podstatou tohto modelu má byť predsa radosť z jazdy. Ako teda baby M jazdí? 

Brutálne rýchlo. Dvojlitrový štvorvalec dopovaný turbom poskytuje výkon 306 koní (v rozsahu 4500 až 6250 otáčok za min.) a silu 450 Nm (1.750 – 5.000 ot/min.) a subjektívne nie je auto o nič slabšie ako model M140ix (F20). Z technických údajov je zrejmá aj charakteristika priebehu výkonu. Proste ťahá bez akejkoľvek zásadnej výkonovej špičky takmer v celom spektre otáčok, za predpokladu, že turbo je už riadne nadýchnuté. Zvuk motora má však k ľubozvučnosti šesťvalca ďaleko, určitým spôsobom to kompenzuje ASD (Active Sound Design) „zosiľňujúci prirodzený zvuk motora“ a výfuková sústava, ktorá cez dvojicu koncoviek s priemerom 100 milimetrov dáva okoliu brblaním jasne najavo, že ide o topmodel radu. 



Športová osemstupňová automatická prevodovka posiela s pomocou medzinápravovej spojky výkon na všetky štyri kolesá, zadná náprava však vie dostať najviac 50 percent. Trakciu ďalej zlepšuje sériový mechanický samosvorný diferenciál Torsen na prednej náprave a (žiaľ) aj funkcia EDLC (Elektronic Differential Lock Control). Baby M sa tak v zákrutách správa ako predokolka s nekonečnou trakciou. Pri nájazde viete príliš optimistickú nájazdovú rýchlosť upraviť ubratím plynu, aj so zapnutou stabilizáciou pomôže odsadenie zadku so zatočením, na apexe môžete dať plný a predná náprava s pomocou samosvoru a zadnej nápravy auto vytiahne so zákruty. Presne tak, vytiahne, nepotlačí ako v prípade predchádzajúcej generácie jednotky. Zabudnite na to, že na suchej ceste pod plynom dosiahnete pretáčavosť, ak sa chcete pohrať so zadkom, jedinou možnosťou je prudké ubratie výkonu alebo rozhodenie auta na brzdách.

    

Nutne musím doplniť, že priemerný vodič (za ktorého sa považujem aj ja) bude s novou M135ix rýchlejší ako s predchádzajúcou M140ix práve pre „predokolkovú“ charakteristiku jej pohonu všetkých kolies. V šesťvalcovom xdrive ste si museli rýchlosť viac zaslúžiť rozumnou prácou s akcelerátorom, ale odmenou bola nepochybne väčšia zábava za volantom. Druhou stránkou brutálnej rýchlosti je potreba zabrzdiť a udržať... brzdný účinok. Predné ventilované kotúče majú priemer 360 milimetrov a štvorpiestikové brzdiče, zadné jednopiestikové s priemerom, ktorý BMW v tlačových materiáloch neuvádza. Počiatočný brzdný účinok je impozantný, problémom je však už dve desiatky minút trvajúca ostrá jazda na zakrútenej okresnej ceste. Brzdy jednoducho neudržali konštantný brzdný účinok. Dôvodom je zrejme spomínaná funkcia EDLC, ktorá pribrzďovaním vnútorného odľahčeného kolesa simuluje uzávierku diferenciálu. Prečo BMW? Veď máme mechanický samosvorný diferenciál??? Opäť však treba doplniť, že brzdy sú na tom, napriek uvedenému, lepšie ako v predchádzajúcej M140ix.  



Ešte si dovolím pár slov k automatickej prevodovke. Ide o klasiku s hydrodynamickým meničom, ktorá pri pokojnej jazde radí veľmi dobre, v športovom režime radí rýchlo, ale pri odraďovaní nahor udeľuje poriadne kopance. Ak tým má byť simulovaný športový zážitok... nuž, takéto nastavenie by som odporúčal prehodnotiť. Na prvý dotyk to zaujme svojou nekompromisnosťou, ale pri dlhšom užívaní to môže vadiť. Prevodovka ponúka aj možnosť kontrolovaného štartu (Launch Control), kedy je k dispozícii celých 450 Nm aj pre prvý a druhý rýchlostný stupeň a zrýchlenie z nuly na sto by malo trvať len 4,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je tradične limitovaná na 250 km/h. Pre priaznivcov obmedzovača doplním podstatnú informáciu, v manuálnom režime prevodovka sama neodradí a nechá motor oprieť sa o obmedzovač.



Hodnotenie BMW M135i xDrive možno vyznieva príliš kriticky, ale v tom bežnom živote je to pre podstatnú väčšinu kupujúcich nepochybne lepšie auto ako predchádzajúca F20 M140i xDrive. Komfortnejšie, priestrannejšie, nabité technológiami a nadmieru rýchle. Interiér je obrovským skokom vpred (venujem sa mu v texte o BMW 118d), športové sedačky sú vynikajúce a veľmi subjektívne ide o najkrajšiu jednotku. Skôr než začnete hodnotiť moju kvalitu zrakových vnemov, spomeňte si ako vyzerala prvá M135i xDrive. Tie predné svetlá vyzerajúce ako prekvapené oči muchy ma strašia dodnes... 



Jedinečnosť pohonu zadných kolies (resp. pohonu všetkých s preferenciou zadnej nápravy) nevyhráva porovnávacie testy a podľa zistení automobilky zrejme bola zaujímavá len pre určitý, príliš malý, okruh zákazníkov. Zmena koncepcie pohonu tiež jednotku predstavila ako klasický hothatch s pohonom všetkých kolies a priameho konkurenta pre Volkswagen Golf R a Mercedes-AMG A35 4MATIC. Bude predný samosvorný diferenciál (ktorý nemá ani R a ani A35) stačiť na výhru v triede nabitej silnou konkurenciou? Uvidíme.

P.S.: ...pár mojich bezprostredných dojmov si môžete pozrieť aj vo videu TopSpeed.sk, kde som Marošovi Čabákovi robil spolujazdca.

Autor: Miro Vilím, Foto: BMW
Advertisement