Sport TurismoS batohom bokomN lightTechnokratLord of the RingStinger GTKonzultantIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedma
Úvod / Auto/Moto / Prvé dotyky / BMW M2 – Hrubozrnná múka

BMW M2 – Hrubozrnná múka

Pokojne si ihneď, teda skôr ako sa vôbec rozčítate, klepte na čelo a vedľa sediacej osobe dajte správnou grimasou najavo, že ten Varga zas niečo zjedol a do titulku píše takéto voloviny. Pôvodne som chcel použiť spojenie Fabrika na Radosť, ale dva dni potom, ako som s novou M2 intenzívne jazdil, mi to prišlo ako šialené, až do gýču zachádzajúce klišé. A preto som sa rozhodol uvariť vám prvý dotyk s BMW M2, ... z múky. 

Múka preto, že ak sa rozpráši, dostane sa vám všade. A hrubá preto, že musí to byť dobrý kuchár, aby navaril správne. Inak budete škrípať zubami, v horšom prípade, piť cez slamku. BMW M2 je ďalšie moderné auto (a ja sa nesmierne teším, že smiem použiť slovo ďalšie, pretože už ich pár naozaj je), ktoré vás donúti si jeho schopnosti zaslúžiť. Poctivá mechanika spojená s rozumnou elektronikou, ktorá v rámci dnes požadovaných kritérií a noriem veľmi správne dávkuje svoje rozhodnutia a nijak vám nebráni v jazdeckom rozpuku. Až pokým sa nerozpuknete o nejaký strom.

Definícia vlastníctva nového BMW M2 samozrejme nespočíva vo vzorci, „vidieť a umrieť“. Ale pokiaľ chcete vidieť a zažiť naozaj všetko, pripravte si náhradné tričko alebo spodné prádlo a hlavne, opakujem hlavne dostatok času a priestoru na tréning. Toto auto nie je digitálny pokemon, toto auto nie je facebook s tlačítkami na vyjadrenie duševného stavu. Toto auto je buran z vidieka, ktorý sa práve vrátil zo štúdii na Yale a opäť si doma obliekol svoju obľúbenú flanelku na oranie. 

To, či je M2 krásna alebo len pekná je rozhodnutím jednotlivca a tým, ktorým sa nepáči odkazujem, že nemajú ani gram vkusu. Z výberu 4 farieb laku volím jednoznačne Long Beach Blue Metallic. Toto je športové auto a má byť výrazné, takže kto si zvolí Alpine White Uni alebo Black Sapphire Metallic alebo Mineral Grey Metallic je antisociálny ustráchanec. Bojko a skrytý rojko, ktorý bude sedieť v garáži, pozerať na auto a utierať si slzičky s vedomím, že na to nemá odvahu. ... Prepáčte, nechal som sa mierne uniesť, tak si dovolím to zovšeobecniť. BMW M2 ponúka 4 farby pre exteriér a všetky sú samozrejme veľmi pekné, záleží len na tom, ktorú má budúci majiteľ najradšej.



Bublina kokpitu je dokonalá a profil auta splodil atlét s fitnesskou v nasvietenom bazéne 5 hviezdičkového hotela, pretože svaly a dynamika sú viditeľné na pohľad a všetko splýva v jednej línii zvlnenej hladiny. Takto nejak si predstavujem lásku na prvý pohľad. A toto bolo klišé! Dravý predok, obrovské otvory v nárazníku, široký postoj, 19 palcové valce pneumatík (235/265) a namiesto brzdových kotúčov jumbo pizza (380/370), mocné piesty modrých M strmeňov na konci typické 4 koncovky výfuku vytvárajú monolitný celok a ani z jedného uhlu pohľadu som nepochyboval, že toto auto má obrovskú chuť vyzametať s niekým pretekársku dráhu alebo serpentíny v priľahlých kopcoch. Úplne všetko bolo fajn. Úplne všetko.
 
Po kúpe základnej M2 by som si na Vianoce zaprial volant Alcantara II z M Performance príslušenstva a nutne by som chcel využiť aj možnosť doplniť namiesto štandardných sedadiel, pretekárske škrupiny. Nie, že by tie základné neboli fajn, ale fajn pri schopnostiach tohto auta nestačí. Ostatok interiéru sa nesie v dizajnových notách BMW a nič ďalšie vás neprekvapí. Posed za volantom je hlboký a športový, nohy sú uložené na pedáloch, ďaleko pod vysunutým volantom a kontrola auta je výborná. Niekto tu veľmi dobre navaril!



Volil by som automat. Presnejšie 7 stupňovú, dvojspojkovú M DCT prevodovku so systémom Drivelogic a radením pádlami na volante alebo priamo pákou ovládania prevodovky. V ponuke je aj štandardný 6 stupňový manuál, ale neviem, či by som ho chcel. Jednak som nemal možnosť ho vyskúšať a jednak pri sile, agilite a rýchlosti akou toto auto požiera vzdialenosť, asi chcem mať obe ruky na volante. Niekto iný by však mohol oceniť ušetrenú hmotnosť 25 kilogramov a spojkový pedál navyše. Ako píšem, neriadil som, neskúšal som manuál, takže mi zostáva veriť, že zlé to nebude, ale pri aute tohto typu, tejto sily a dynamiky, chcem proste rýchly automat.

Už prvé otočenie volantom vraví „patrím do rodiny skutočných M športiakov“! V režime Comfort, Sport či Sport Plus, je to stále to isté tuhé a ťažké riadenie – keď parkujete. Odladený podvozok rovnako. Tuhý, pevný, pocitovo robustný a odolný. Nie je vhodné riadiť M2, pokiaľ máte plný mechúr alebo ste zjedli pol kila tresky v majonéze. Prvé kilometre by vás mohli odradiť tým ako postupne a pomaly odhaľujú športovú nekomfortnosť celého auta. Nie važení, toto nie je akože M, toto je skutočné M. M235i, ktorú sme mali možnosť testovať v minulosti bola oproti tomuto kusu ocele oveľa nenáročnejšia. Rozdiel by som prirovnal k pocitu, keď skočíte z kuchynskej linky pupkáča na parkety alebo do tuli vaku.


 
Riadiť M2 náročné nie je. V tom základnom zmysle slovesa riadiť. Automat dokáže radiť veľmi kultúrne, riadenie je počas jazdy v poriadku a netreba naň použiť svaly, podvozok je tuhý stále, výfuk duní a elektronika si plní svoje povinnosti na výbornú a mnohokrát ani neviete, že ste to na výjazde zo zákruty alebo križovatky prehnali s plynom. V režime Sport sa pocitovo nemení takmer nič, iba ručička otáčkomera poskočí na vyššie hodnoty. Auto je rovnako tuhé, rovnako hlučné, ale na displeji svieti slovo Sport a váš mozog si práve dáva prilbu, aby sa nezranil pri strete s vnútornou stenou vašeho čela, keď vám vydá príkaz ísť tvrdo na brzdy. Tie sú totiž geniálne. Surovosť brzdenia je rýdzo športová, čím viac tlačíte, tým viac brzdíte. Hrubosť prejavu bŕzd ma napĺňala dôverou, že zastanem kedykoľvek bez jediného zaváhania.
 
Sport Plus už prekalibruje nastavenie prevodovky a tá začne využívať celé spektrum otáčok až do obmedzovača, kde v manuálnom režime ovládania ponechá výhradne na vodičovi, či nechá ručičku plieskať o najvyššiu hodnotu alebo odradí na vyšší stupeň. Rovnako sa zmenia aj preferencie stabilizačného systému, ktorý z povinnosti aktívne chrániť prechádza do stavu pozorovať a nechá vás správať sa ako prasa. Pretočiť zadné kolesá cez plný plyn nie je žiadna výzva ako na mieste tak v zákrute a keď elektronika vidí, že ste prepnutý magor, zasahuje v poslednej chvíli na to, aby ste si nespravili hanbu, nebodaj nespôsobili nešťastie. Kontrola trakcie a stability v režime Sport Plus je dostatočná a na výjazdoch viete auto posielať von zo zákruty v miernom pretáčavom šmyku. Samozrejme pokiaľ rozmýšľate a pracujete aj hlavou, nie len prekrveným pravým členkom.



Toto je na novej M2 krásne. Tá nutnosť zaslúžiť si ju. Jednoducho je to baba, ktorá ti na prvom rande nedá, lebo vie, čo sa patrí. Musíš ju dobíjať, ukecať, musíš jej a ona tebe začať veriť a až potom, neskôr, keď sa riadne spoznáte, splyniete v jeden tiahly, riadený a dokonalý šmyk. Buď namyslený frajer a vyškriabe ti oči. Buď submisívny lajko a opustí ťa. Tvrdo makaj, poctivo trénuj, vydrž a odovzdá sa ti celá. A až potom to bude skutočné.

Objem 3 litre. turbo, 6 valcov v rade. 370 koní a 465 Nm krútiaceho momentu od 1400 ot./min. 1595 kilogramov. Bezrámové okná dverí, hlboký posed takmer na zadnej náprave. Široký rozchod, krásny zvuk a prekvapivo príjemná cena. BMW M2 je pre mňa relevantnou výplňou na ceste ku skutočnému automobilovému snu. Je to auto, ktoré spája všetky atribúty radosti z jazdy a cez to všetko ešte ponúkne aj pár praktických riešení. Súčasné auto z analógovej doby kešu.


Autor: Marek Varga , Foto: Miloš Fusek