Kia Sportage 2018Hra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakAgent Myší kožuštekObrubník Poker a ZlatovláskaZlaté KrídloFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute CoutureSurové železo!Tlačený časopis 2018
Úvod / Auto/Moto / Prvé dotyky / BMW X3 2017 M40i, xDrive30d a xDrive20d: Prvá jazda

BMW X3 2017 M40i, xDrive30d a xDrive20d: Prvá jazda

Tretia generácia BMW X3 bola na slovenský trh uvedená v novembri 2017 a pri tej príležitosti sme mali možnosť zoznámiť sa hneď s tromi verziami nového modelu. Jazdná prezentácia netradične začínala organizovaným výletom do terénu a cesta bola tentoraz až druhá v poradí dôležitosti.
   
BMW už v prvom odseku tlačovej správy hrdo uvádza, že celkové rozmery sa oproti predchodcovi výrazne nezmenili, ale rázvor sa predĺžil o 5 centimetrov, čo spolu s dlhou kapotou a extrémne krátkym predným previsom umožnilo dokonalé rozloženie hmotnosti na prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50. Odľahčením jednotlivých komponentov zavesenia kolies a optimalizáciou kinematiky  prednej nápravy došlo nielen vďaka príplatkovému systému elektronickej regulácie tlmičov k zvýšeniu komfortu, ale v kombinácii s pohonom xDrive aj k zlepšeniu dynamiky jazdných vlastností na ceste. Nová X3 sa vďaka svetlej výške 204 milimetrov, nájazdovému uhlu 25,7 stupňa, prejazdovému 19,4 stupňa a odjazdovému uhlu 22,6 stupňa nestratí ani v teréne. Niekoľko dní pred prezentáciou výdatné dažde rozmočili pripravenú testovaciu trasu a vyjazdené hlboké koľaje nám zabránili dôkladnejšie vyskúšanie terénnych schopností. Poľné cesty s jamami zaliatymi vodou však boli realistickou previerkou maximálneho offroadového využitia v živote budúcich majiteľov a mokré pole s hladkým klzkým povrchom nám potvrdilo preferenciu zadnej nápravy. Malé úkroky stranou boli viac než dostatočnou náhradou za zábavu v ťažšom teréne.



Na ceste sa potvrdili tvrdenia automobilky o zvýšení komfortu jazdy a to nielen na príplatkových 19 palcových runflatoch najslabšej verzie, ale aj na 20 palcových kolesách trojlitrového naftového šesťvalca. Obutie benzínového topmodelu M40i do príplatkových 21 palcových kolies však spolu so špecifickým adaptívnym M podvozkom prinieslo zvýšenú tuhosť. Nakoniec, je to pochopiteľné a s ohľadom na výkony aj plne akceptovateľné. Ak však ostanete pri sériových dvadsiatkach, nič tým nepokazíte. Verzia M40i poskytuje zo svojho radového šesťvalca výkon 360 koní (v rozpätí 5.500 – 6.500 otáčok za min.) a 500 Nm (v rozpätí 1.520 až 4.800 otáčok za min.). Subjektívne vnímanie dynamiky korešponduje s tabuľkovým údajom zrýchlenia z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy (!), maximálnu limitovanú rýchlosť 250 km/h sme nemali kde skúšať. Radosť z jazdných výkonov zvýrazňuje krásna zvuková kulisa a výborné reakcie na povely akcelerátora, najmä v režime Sport Plus. Trasa na širokých rovných okresných cestách mi však zatiaľ neumožňuje zhodnotiť jazdu v ostrejšom okreskovom režime.


 
Na druhej strane ponuky stojí naftový štvorvalec s objemom dva litre a v triede priemerným výkonom 190 koní a 400 Nm. Napriek bežným hodnotám poskytuje aj „základný“ motor dostatočnú dynamiku, z nuly na 100 km/h aj vďaka osemstupňovej automatickej prevodovke zrýchľuje za 8,0 s. Maximálna rýchlosť 213 km/h je plne postačujúca. Zlatým stredom ponuky a motorom, ktorý musíte mať, je nepochybne naftový radový šesťvalec s objemom troch litrov. Výkon 265 koní a 620 Nm v rozpätí 2.000 – 2.500 otáčok za min. umožňuje zrýchlenie z nuly na sto kilometrov za hodinu za skvelých 5,8 sekundy a maximálna rýchlosť je 240 km/h. Spolu s predpokladanou rozumnou spotrebou sa môžete tešiť aj na vynikajúcu kultúru jeho chodu a príjemnú zvukovú kulisu.
        
Druhá generácia BMW X3 po svojom poslednom facelifte vyzerala skutočne výborne, dizajn a vyhotovenie interiéru však už nedokázalo zamaskovať svoj vek. Interiér nového modelu je preto skutočne výrazným krokom vpred a miestom, kde je medzigeneračný rozdiel cítiť najviac. Popri krajšom dizajne narástla aj priestorová ponuka pre cestujúcich a objem batožinového priestoru poskytuje 550 litrov v základnej konfigurácii a 1.600 litrov po sklopení (v pomere 40:20:40) zadných operadiel.



Plne digitálny prístrojový štít ponúka rôzne motívy zobrazovania, jeho grafika a čitateľnosť je absolútne bezchybná. Naznačené rámiky štyroch kruhových ukazovateľov sú pekným detailom prinášajúcim duch klasických prístrojov aj pre digitálne zobrazenie. Centrálna obrazovka multimediálneho systému už nie je zapustená do prístrojovky, ale podľa vzoru X5 je voľne stojaca. Jej uhlopriečka sa zväčšila na 10,2 palca a úplnou novinkou je spôsob ovládania systému. Popri zachovaní klasického rozhrania iDrive a ovládania prostredníctvom otočného ovládača a pomocných tlačidiel a hlasového ovládania, pridáva aj možnosť ovládať jednotlivé funkcie gestami a prostredníctvom dotyku na centrálnej obrazovke. Dotykové rozhranie tak doterajšej skvelej ovládateľnosti pridáva ďalší rozmer. Bez akéhokoľvek preháňania musím konštatovať, že tento systém ovládania je na úplnom vrchole a to aj v porovnaní s akoukoľvek inou prémiovou konkurenciou a nemá ďaleko k dokonalosti.
  
BMW X3 ponúka vo svojej triede prémiových stredných SUV vyváženú zmes dynamiky, komfortu a úžitkových vlastností. Na rozdiel od novej rady 6 GT však dizajn exteriéru nemusí vyhovovať každému. Bočná silueta nemá vďaka dynamike proporcií najmenšiu chybu, zadná časť je vydarenou evolúciou predchodcu. Výhrady však mám k dizajnu prednej časti. Obrovské ľadvinky a do strán posunuté a pretiahnuté svetlomety mi totiž trochu pripomínajú vypúlené oči a nozdry leňochoda Sida z Doby ľadovej...Ale po čase si určite zvyknem.

Základná verzia xDrive20d začína na sume 48.900,- EUR, nami testovaný exemplár so slušnou príplatkovou výbavou však stál už 68.819,- EUR, verzia xDrive30d dokonca 85.305,- EUR. Topmodel M40i s cenovkou 86.781,- EUR možno v kontexte ceny naftového trojlitra považovať za výhodnú ponuku. Úplný cenník nájdete tu a my sa pri jeho štúdiu budeme tešiť na plnohodnotné testy nového BMW X3.


Autor: Miro Vilím, Foto: BMW (Daniel Kaplavka)