Shooting BrakeMadam M.Raptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...
Úvod / Auto/Moto / Prvé dotyky / Ford Ranger Raptor – Zlomok sekundy

Ford Ranger Raptor – Zlomok sekundy

Ford tvrdí, že Ranger Raptor je jediné sériové auto v Európe, ktoré je pripravené na rýchlu jazdu v teréne. Zosilnený rám, jedinečný podvozok s tlmičmi Fox Racing Shox na oboch nápravách, rozšírenie auta o 150 milimetrov, špecifická geometria zavesenia kolies a špeciálne terénne pneumatiky BF Goodrich s rozmerom 285/70 R17, to všetko má pomôcť stabilizovať auto a absorbovať tvrdé nárazy pri plnej rýchlosti na nespevnenom povrchu. Aká je realita? Zisťovali sme to na našom obľúbenom pieskovisku a... domácom kopci.

Krátke zoznamovanie v pieskových dunách a niekoľko rýchlych prejazdov cez terénne vlny vzbudili našu absolútnu dôveru v schopnosti Raptora. Poďme skákať. Začínam na menšom z dvoch pieskových kopcov. Nájazdová rýchlosť okolo sedemdesiat kilometrov za hodinu, držať auto rovno a palce z volantu von. Raptor sa na malú chvíľu vzniesol do vzduchu, pristátie v mäkkom piesku je vďaka dlhej dráhe tlmičov nedramatické. Volant sa ani nepohol.

Otáčam sa a idem znovu. Celú cestu na miesto štartu uvažujem, či si môžem trúfnuť na skok z druhého, väčšieho kopca. Jeho nástup je veľmi pozvoľný, až na konci je výškový rozdiel oproti dopadovej ploche, povedzme, niekoľko desiatok centimetrov. Odrazová plocha je široká tak akurát, musím sa trafiť presne. Na štarte hlásim do vysielačky môj úmysel skákať z väčšieho kopca, Paľo sa pripravuje na fotenie. Dávam podlahu a rozbieham sa na vzletovú rýchlosť. Niekoľko metrov pred nájazdom na kopec mi hlavou prebleskne pochybnosť... Bol to skutočne dobrý nápad? Neskoro. Raptor sa na začiatku odpaľovacej rampy ponorí do tlmičov a v zlomku sekundy letím. Dopad je tentoraz tvrdší, po prvom dotyku sa auto ešte raz odrazí do vzduchu a až potom definitívne pristane.         



Ako vysoko som bol? Pozrite sa na titulnú fotografiu a skúste uhádnuť. Prezradím vám, že priemer pneumatiky je presne 838 milimetrov. Ako ďaleko som letel? Medzi vzletovou a pristávacou stopou som napočítal presne 14 krokov... Na základe mojej výšky by mala byť dĺžka kroku približne 70 centimetrov, v hlbokom piesku boli kroky menšie. Dĺžku letu ale aj tak odhadujem na najmenej osem metrov. Celé predstavenie pritom v mojom vnímaní trvalo len zlomok sekundy... 

V najlepšom treba prestať, balíme to a odchádzame. Beriem Raptora na Pezinskú Babu a zisťujem, že jeho rozšírená stopa a vynikajúci podvozok fungujú nielen v teréne, ale aj na zakrútenom asfalte. Oproti očakávaniam sa mi na kopci najviac osvedčil jazdný režim Baja, na rozdiel od režimu Sport dovoľuje väčší preklz kolies a stabilizácia zasahuje neskôr. Na asfalte jazdím výlučne s pohonom zadnej nápravy a ľutujem, že stabilizačný systém nie je možné úplne vypnúť. Po niekoľkých desiatkach kilometrov sa lúčim s Marekom, ktorý mi robil sparring na motorke a zisťujem, že do zotmenia mi stále zostáva niekoľko hodín. 



Vraciam sa na piesok a mám šťastie. Pridávam sa k malej skupine tereňákov. Dve Toyoty Land Cruiser s benzínovými V8 a Defender so skromným naftiakom. Vďaka posile sa s Raptorom odvažujem aj do náročného terénu a zisťujem, že Raptor zvláda všetky prekážky. Výnimkou je jediný výjazd do prudkého kopca lemovaný stromami, na ten si jednoducho netrúfnem. 

Záverečný výjazd v dlhom tiahlom stúpaní v hlbokom piesku dávam na druhý raz. Prvý pokus v režime Mud/Sand s aktivovanou uzávierkou zadného diferenciálu príliš dusí motor a nedovoľuje jazdu dostatočnou rýchlosťou. Cúvam a uvedomujem si, že to jednoducho musím dať, inak bude hanba. Volím režim Baja a držím akcelerátor zošliapnutý na podlahe, zostáva posledných pár metrov, Raptora tlačím aj očami a... som hore! Vodiči skutočných teréniakov uznanlivo kývnu hlavou. Lúčime sa, oni odchádzajú na najbližšiu pumpu dofúknuť pneumatiky, ja beriem Raptora domov tak, ako som s ním pol dňa jazdil v piesku. Samozrejme, cez sedlo Pezinskej Baby... už som vám spomínal, že v nedeľu som si skrátený sobotný program, bez letovej vložky, zopakoval? Tentoraz bol piesok náročnejší, na rozdiel od predchádzajúceho dňa už bol úplne suchý.   



Mnohí nášho európskeho Raptora kritizujú, motor s objemom dvoch litrov a výkonom 213 koní a silou 500 Nm sa im zdá nedôstojný. Vážení, Raptor je predovšetkým o podvozku a o tom ako funguje a kým ho nezažijete na vlastnej koži, nemáte nárok posudzovať jeho kvality. Netvrdím, že by nezniesol viac výkonu, práve naopak. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 10,6 sekundy a maximálna rýchlosť 170 km/h sú však naozaj viac ako dostatočné. Ford Ranger Raptor jednoducho funguje aj s naftovým dvojlitrom a odmenou je primeraná spotreba. Moje kilometre v náročnom teréne, s veľmi dynamickou jazdou po asfalte a pár desiatok kilometrov v meste som odjazdil s priemernou spotrebou 14,3 litra. Ak sa vám to zdá veľa... v skutočne ťažkom teréne spotreba podľa palubného počítača dosiahla priemer 47,6 litra/100 km za hodinu a štvrť jazdenia na trase dlhej 17 kilometrov. 

Z môjho pohľadu je Ford Ranger Raptor jedinečným autom, ktoré popri zachovaní časti úžitkových vlastností (užitočné zaťaženie je 545 kg, klasický Ranger s rovnakým pohonným ústrojenstvom a listovými perami vzadu odvezie až 961 kg) prináša neuveriteľnú zábavu nielen na nespevnených cestách, ale aj na asfalte a právom patrí medzi produkty divízie Ford Performance. 



Cena? K základnej cene 57.588,- EUR by som odporúčal dokúpiť nezávislé kúrenie za akciových 890,- EUR a zámok rezervného kolesa za 75,- EUR. Namiesto príplatkového laku Performance Blue našej testovačky (za 550,- EUR) by som zvolil nemetalický lak Conquer Grey a polepy za 745,- EUR by som si tiež nedoprial. Výsledných 58.553,- EUR považujem za cenu absolútne primeranú veľkorysej sériovej výbave a schopnostiam Raptora. Alebo poznáte iné sériové auto, s ktorým by ste si mohli zalietať a odísť po vlastnej osi? 

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner

Advertisement