E-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéBaby RaptorCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...Ceed GTFocus ST
Úvod / Auto/Moto / Prvé dotyky / Hyundai i30 N Project C – Bez limitu

Hyundai i30 N Project C – Bez limitu

Trikrát a dosť! Presne tri jazdy mi museli stačiť na získanie prvého dojmu, ako sa Project C správa pri svižnej jazde na kopci. Viac času a svetla som nemal k dispozícii. 

Prvý podvečerný výjazd do sedla Baby od Pezinka som vnímal ako zoznamovaciu jazdu, boli to moje úplne prvé kilometre za volantom Celaskonu (tak sme si Project C familiárne pomenovali v redakcii). Veľmi chladné počasie a letné pneumatiky nabádali k opatrnosti. Asfalt bol našťastie vyhriaty od nedeľného slnka a keď stúpol tlak pneu a kamienky sa začali lepiť, vedel som, že môžem.

Pravým oranžovým tlačidlom na volante volím režim N a po krátkom čakaní na okno v premávke vyrážam smerom hore. Hoci ma zozadu tlačí modrá Audi S3, pracujem s akcelerátorom zdržanlivo. Veľmi ťažko by som si pred sebou obhájil rozsekanie exempláru číslo 496 zo šesťsto kusovej limitovanej edície. 

Okamžite cítim zmeny v riadení. Najväčšiu zásluhu na tom majú kované devätnásťpalcové kolesá od OZ, ktoré redukujú hmotnosť projektu C o celých 22 kilogramov, svojim dielom prispieva aj svetlá výška, vďaka kratším pružinám znížená o 6 milimetrov. Auto okamžite reaguje na povely od alcantarou potiahnutého volantu. Konečne si môžem vychutnať parádny grip pneumatík Pirelli P Zero HN, majú nabehané len pár stoviek kilometrov. 



Snažím sa neprepáliť nájazdy do zákrut, aby som sa vyhol potupnej nedotáčavosti. Predná náprava má však dostatok gripu, aj keď v utiahnutých zákrutách si občas poskočí smerom od apexu, kým sa samosvor chytí. Ten asfalt predsa len bude chladnejší ako by som si prial. Režim N sa pýši novou kalibráciou a skutočne musím pochváliť jeho odladenie. Stabilizačný systém v športovom režime optimálne reguluje trakciu a povoľuje drobné odsadenie zadnej časti pri prudkom zalamovaní do zákrut a na brzdách. Odpruženie je však na babský asfalt príliš tvrdé, príliš nervózne poskakujem. Na okruhu však bude akurátne. 

Dva ďalšie výjazdy už absolvujem z perneckej strany, tú mám najazdenú lepšie a mám ju radšej. Tentoraz si však konfigurujem režim N Custom, jedinou zmenou oproti eNku je ponechanie tlmičov v režime Normal. Už po tretej zákrute viem, že toto je dokonalé okreskové naladenie. Jazdec viac vníma prenos váhy a tlmiče sa dokážu lepšie vysporiadať s nerovnosťami. Hoci cítiť okruhové naladenie auta, nestratila sa ani povestná hravosť.   

Medzičasom sa zotmelo, lesné zvieratá si našťastie držia odstup, napriek filtru pevných častíc je zvuková kulisa motora a výfuku pod záťažou impozantná. Výborné sú brzdy, dávkovanie brzdného účinku je až na hranicu aktivácie ABS absolútne precízne. 



K jazdnému zážitku a precíznosti ovládania prispievajú aj zásadné zmeny v interiéri. Už spomínaný alcantarou obšitý volant je totálne porno lepiace sa na jazdecké rukavice, kovová hlavica riadiacej páky v tvare piestu vyžaduje trochu zvyku, ale to najlepšie máte pod zadkom. Škrupiny od Sabeltu sú konečne ukotvené dostatočne nízko a napriek počiatočným pochybnostiam ohľadne bočného vedenia v oblasti ramien držia telo znamenite. Jediný zásadne kritický bod, ktorý som voči eNku mal tým stráca svoje opodstatnenie.  



Tri jazdy na kopci mi ukázali, že Project C je fantasticky zladený celok fungujúci lepšie ako suma jeho častí (podrobný popis technických zmien nájdete v článku TU). Zároveň je však absolútne použiteľný aj na každodenné jazdenie. Dve stovky kilometrov na bežných okresných cestách a v meste ma presvedčili o tom, že podvozok v režime Normal je použiteľný aj na naše cesty. Budú si šťastní majitelia limitovanú verziu Projectu C šetriť na víkendové jazdenie a prípadné výlety za okruhovou zábavou? Bola by to škoda, na cestách budí Project C zaslúženú pozornosť a predovšetkým poskytuje ohromnú radosť z jazdy.



Jednu z otázok položenú v rámci nášho prvého Live Stream #obrubníku, na ktorom Project C predstavoval Marek spolu s Amy viem zodpovedať jednoznačne. Áno, Project C je auto, ktoré by som si chcel kúpiť za vlastné peniaze. Štartovacia cena 39.990,- EUR je za precízne odladené auto limitovanej edície s výnimočnými komponentami z karbónom vyztuženého plastu (CFRP) viac než férová. Len pre porovnanie, rovnaké auto stojí v Nemecku 43.000,- EUR a na rakúskom trhu zaťaženom špecifickými daňami dokonca šialených 52.990,- EUR.  

Obrovská pochvala patrí importérovi značky Hyundai na Slovensku. Nielenže sa mu podarilo stiahnuť na Slovensko dva kusy Projectu C, ale ohromne sympatický je aj spôsob, ktorý import zvolil pre jeho predaj. Auto totiž môže získať ktokoľvek z nás. 



Prvý kus s číslom 496/600 slúži na prezentačné účely a preto sa mohol objaviť v teste nášho magazínu a druhý slovenský exemplár s číslom 497/600 bude predmetom dražby. 

Výťažok z dražby, teda rozdiel medzi vydraženou sumou a cenníkovou cenou pôjde na dobročinné účely pre občianske zduženie Nie rakovine, o.z., s ktorým Hyundai dlhodobo spolupracuje. Šťastný vydražiteľ získa nielen dobrý pocit, že prispel na doslova životne dôležitú vec, ale zároveň získa vynikajúce auto, ktoré vďaka limitovanej edícii môže mať potenciál zberateľského auta. 



Podrobnosti o podmienkach a spôsobe dražby zverejníme v samostatnom článku.

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner, 

Za spoluprácu ďakujeme Slovenskému motokárovému centru a SLOVAKIA RINGu. 


Advertisement