Audi Q2 - untaggableV90 CCMercedes-AMG GLC 43 CoupeNezničiteľnýVaše PortfolioImidž nie je na nič!BMW proenviro 740LeP3008 je COOL!Amarok V6 AventuraPickUp Test  2017Slobodná jar - mesačný testSQ7 - King of The Urban JungleThorove kombiDarwinov odkazEbajk Test
Úvod / Auto/Moto / Prvé dotyky / Land Rover Discovery – Ultimate 5

Land Rover Discovery – Ultimate 5

Land Rover predstavil nové Discovery už v septembri 2016, na slovenskom trhu bolo oficiálne predstavené a do predaja uvedené dňa 22.3.2017. Boli sme pritom. 

V poradí piata generácia dizajnovo veľmi presne vychádza zo štúdie Discovery Vision predstavenej v roku 2014 a doterajší hranatý, utilitárny dizajn modifikuje do modernej aerodynamickej podoby (cd 0,33). Charakteristickou črtou zostáva výrazne tvarovaný C stĺpik a predovšetkým zvýšená línia strechy nad tretím radom sedadiel, poskytujúca dostatok miesta na sedenie aj pre dospelých. Skutočne, mám cca. 176 cm a vzadu som mal rezervu miesta nad hlavou a v prípade jemného posunutia stredných sedadiel aj dostatok miesta na nohy. Druhý a tretí rad sedadiel disponuje technológiou IntelligentSeatFoldTechnology, ktorá umožňuje nielen elektrické ovládanie sklápania a vyklápania sedadiel, ale môžete ich ovládať aj z centrálneho monitoru vpredu alebo aj diaľkovo, prostredníctvom aplikácie v smartfóne, napríklad počas zoskoku padákom smerom k autu (promo video LR).

Zaujímavosťou je, že systém v prípade potreby posunie aj predné sedadlá vodiča a spolujazdca, ak by nebol dostatok miesta na sklopenie druhého radu. Samozrejme, je postarané aj o bezpečnosť, pokiaľ senzory detekujú zvýšený odpor pri sklápaní, celý proces zastavia. Dieťa to zachráni, čínsku vázu z obdobia dynastie Ming však zrejme nebudete chcieť riskovať (Tomáš Neuschl, LR). Druhý rad sedadiel môže byť nielen vyhrievaný, ale aj odvetrávaný a ako prvé vozidlo v segmente má možnosť vyhrievania aj tretí rad sedadiel. Veko batožinového priestoru už nie je delené, avšak za piatymi dverami sa nachádza elektricky sklopné spodné veko s nosnosťou troch rybárov do hmotnosti 300 kg. Rybári by však museli byť veľmi štíhli, aby sa zmestili traja, dvaja dospelí sa však pohodlne usadia. Batožinový priestor pri päťmiestnej konfigurácii sedadiel sedemmiestnej verzie má 1.137 litrov, pri sedemmiestnej konfigurácii 258 litrov a maximálna veľkosť po sklopení druhého a tretieho radu dosahuje 2.500 litrov (všetky údaje sú uvádzané s naložením až po vrch/strechu, tie v zátvorke platia pre 5 miestnu verziu).



Technicky je nové Disco postavené na platforme D7U, čo znamená samonosnú karosériu, len s pomocnými rámami vpredu a vzadu, vďaka 85% podielu hliníka dosahuje úspora hmotnosti až 480 kg pri modeli Sd4. V základnej ponuke sú tri naftové pohonné jednotky, štvorvalce Ingenium Td4 (180 koní a 430 Nm), nové biturbo Ingenium Sd4, jedno z nich má variabilnú geometriu lopatiek a druhé pevnú (240 koní a 500 Nm) a vrcholom ponuky je trojlitrový šesťvalec TdV6 s výkonom 258 koní a silou 600 Nm. Jedinou benzínovou jednotkou je prepĺňaný vidlicový trojliter Si6 s výkonom 340 koní a 450 Nm. Všetky motorizácie sú kombinované výlučne s osemstupňovým automatom od ZF.


 
Popri zlepšeniu jazdných vlastností na ceste si Discovery 5 zachováva aj bezkonkurenčné terénne schopnosti so svetlou výškou 283 mm (vzduchové pruženie) a výbornými nájazdovými, prechodovými a odjazdovými uhlami (34/27,5 a 30). Jedinečnou v triede je aj brodivosť až 900 milimetrov. Pohon všetkých štyroch kolies štandardne prenášajúci sily v pomere 50/50 môže podľa podmienok automaticky tento pomer upravovať. Príplatkový systém s dvojrýchlostnou rozdeľovacou prevodovkou umožňujúcej voľbu redukcie až do rýchlosti 60 km/h a uzavretie diferenciálu. Tí, ktorí redukciu nepotrebujú, môžu voliť jednoduchší systém so stredovým diferenciálom Torsen so základným rozdelením hnacej sily 42/58 v prospech zadnej nápravy (s možnosťou redistribúcie od 62/38 po 22/78) a usporia 17 kg hmotnosti. Aj tento pohon je plne kompatibilný so systémom TerrainResponse 2 Auto s jazdnými režimami na cestu, trávu, šotolinu / sneh, blato a vyjazdené koľaje, piesok a skaly. Systém AllTerrainProgressControl(ATPC) je v podstate tempomatom do terénu, udržiava zvolenú minimálnu rýchlosť a vodič sa môže sústrediť len na krútenie volantom.



Všestrannosť využitia vozidla podporuje aj schopnosť ťahať prívesy do hmotnosti 3.500 kg (pre USA trh 3.720 kg) a jazdu, manipuláciu a cúvanie s prívesom uľahčuje systém AdvancedTowAssistMnožstvo bezpečnostných asistenčných systémov, automatické parkovanie,rozsiahle možnosti konektivity vrátane funkcií InControlApps umožňujúcich ovládať niektoré funkcie vozidla prostredníctvom smartfónu alebo smarthodiniek na diaľku, monitorovanie polohy vozidla a vode odolný a bezúdržbový ActivityKey posúvajú ostatnú generáciu modelu do digitálneho veku. 

Discovery 5 označuje samotná automobilka ako ultimátne rodinné SUV a zo sumy jeho vlastností je možné predpokladať, že takéto tvrdenie vôbec nie je prehnané. Tešíme sa na test!


Autor: Miro Vilím, Foto: LandRover