Projektil!Najlepšie Tarraco?e-tronQ3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUN
Úvod / Auto/Moto / Prvé dotyky / Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC - Ako jazdí elektrická inteligencia?

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC - Ako jazdí elektrická inteligencia?

Potrebujete vedieť viac ako jedno číslo? Práve jediné číslo pre mňa vyjadruje emóciu, ktorá dokáže nalomiť aj fanúšika spaľovacích motorov. Elektrická sústava modelu EQC posiela na obidve nápravy 760 Nm, ktoré dokážu 2.495 kilogramov prevádzkovej hmotnosti katapultovať na rýchlosť 100 km/h za 5,1 sekundy. Takmer okamžité zrýchlenie bez zvuku spaľovacieho motora je prvým momentom, ktorý zaujme aj v rámci krátkej jazdnej prezentácie. Informácie o dojazde, dobe nabíjania a cene sú samozrejme vítané nielen z pohľadu konkurenčného prostredia, ale aj z pohľadu dlhodobého užívania. Myslím si však, že o kúpe prvého elektrického modelu Mercedes-Benz bude ešte hodnú chvíľu rozhodovať práve emócia a pragmatické argumenty budú mať výlučne orientačnú funkciu.    

Systémový výkon dvoch asynchrónnych elektromotorov predstavuje hodnotu 408 koní a ich umiestnenie na nápravách zároveň umožňuje plne variabilný pohon všetkých kolies. Zaujímavosťou je, že primárne sú poháňané predné kolesá, v prípade potreby a v športovom režime sú poháňané obidve nápravy. V určitých momentoch sme v rámci prvej jazdy na krátke momenty odpozorovali aj pohon výlučne zadnej nápravy. Samozrejmosťou je nielen voľba stupňa rekuperácie, prípadne plachtenia (pádlami pod volantom), ale aj voľba jazdných režimov. V režime „maximálny dojazd“ riadiaca jednotka minimalizuje spotrebu energie a citeľným stuhnutím akcelerátora od určitej dĺžky dráhy odrádza vodiča od prudkej akcelerácie. Naopak, v režime „šport“ je k dispozícii maximálny výkon a rýchla odozva na stlačenie akcelerátora. Žiada sa dodať, že decelerácia pri najvyššom stupni rekuperácie (D--) je tak intenzívna, že dokáže vozidlo výrazne, až do zastavenia spomaliť. Pri troche cviku a predvídavosti teda vodič na ovládania auta nemusí brzdu vôbec používať.



Elektrická batéria má využiteľnú kapacitu 80 kWh a pri spotrebe 25,0 – 22,4 kWh/100 km by mal dojazd podľa normy WLTP predstavovať až 417 km. Doba nabíjania na 80% kapacity (z 10% na „štarte“) by sa mala v prípade rýchlonabíjacej stanice pri výkone 110 kW zmestiť do 40 minút. Nabíjanie z bežnej elektrickej siete trvá 40 hodín, z wallboxu pri výkone 7,4 kW približne 11 hodín.Hmotnosť batérie predstavuje nezanedbateľných 667 kilogramov a jej cena predstavuje sumu 38.000,- EUR bez DPH, teda viac ako polovicu základnej obstarávacej ceny vozidla (!). Automobilka na batériu poskytuje záruku 8 rokov alebo do najazdenie 160.000 km a zároveň po túto dobu garantuje minimálne 70% kapacity batérie. 



Akustický komfort dopĺňa pohodlie podvozka, ktorý kombinuje oceľové pružiny vpredu a jednokomorové vzduchové odpruženie so samoniveláciou vzadu. Absencia kompletného vzduchového podvozka zároveň znamená, že regulácia základnej svetlej výšky (97 milimetrov) nie je možná. Bez ohľadu na absenciu plne vzduchového podvozka je komfort jazdy napriek 21 palcovým kolesám výborný. 



EQC prekvapuje nielen jazdnou dynamikou a komfortom, ale aj kompaktnosťou svojich rozmerov. Nie je tajomstvom, že časť technických komponentov zdieľa s modelom GLC a vyrába sa v rovnakom závode v Brémach. Celkovou dĺžkou 4761 milimetrov len o 79 milimetrov prevyšuje GLC, rázvor 2873 milimetrov a batožinový priestor s objemom 500 litrov sú pre obidva modely spoločné.  



Interiér je napriek relatívne kompaktným rozmerom dostatočne priestranný pre štyroch dospelých a aj keď základom architektúry palubnej dosky sú dva 10,25 palcové displeje, jej dizajn je v rámci modelovej palety jedinečný. Prispieva k tomu aj jej poťah zo štruktúrovanej tkaniny, ružovo-zlaté farebné akcenty na výduchoch ventilácie a čalúnenie dverí, ktoré presahuje vonkajšiu líniu presklenia.    



Jazdná dynamika, akustický komfort, pohodlie podvozka a výnimočná kvalita spracovania. Vlastnosti, ktoré všetci podvedome očakávame od každého produktu značky Mercedes-Benz a model EQC nie je výnimkou. EQC je prvým vozidlom s hviezdou v znaku, ktoré na svoj pohon využíva výlučne elektrickú energiu a pre automobilku znamená ďalší míľnik v jej automobilovej histórii. Historický odkaz roku, v ktorom si Carl Benz nechal patentovať vozidlo poháňané spaľovacím motorom pripomína edícia EQC 1886, ktorej sme venovali samostatný článok.



Spolu s vozidlom, ktoré štartuje na cene 76.800,- EUR dostane zákazník v Slovenskej republike aj 6 ročný servis do 160.000 km, v ktorom je zahrnutá 6x údržba (raz za rok alebo po dosiahnutí 25.000 km) obsahujúca diagnostiku a funkčný test, vizuálnu kontrolu svetiel, bŕzd, podvozku a pneumatík, výmenu predfiltra, peľového filtra a každé dva roky aj výmenu brzdovej kvapaliny. V prípade servisu je k dispozícii aj služba odvozu a dovozu auta z miesta určeného zákazníkom (raz ročne do vzdialenosti 15 km) a dovolenkový balík, ktorý umožňuje majiteľovi EQC požičať si na dlhé cesty vozidlo so spaľovacím motorom za zvýhodnené cesty na obdobie 14 dní v roku. Za príplatok je možné predĺžiť záruku na 6 rokov alebo 160.000 km.    



Prezentácia úplne nového modelového radu EQC bola spojená aj s panelovou diskusiou so zástupcami subjektov zabezpečujúcich procesy a infraštruktúru spojenú s elektromobilitou, potešila ma najmä informácia o tom, že do konca tohto roku by malo na území Slovenska pribudnúť v sieti ZSEDrive 15 rýchlo nabíjacích staníc a tiež informácia o tom, že na území západného Slovenska garantuje ZSEDrive vo verejnej sieti nabíjacích staníc 100% využitie obnoviteľných zdrojov energie.



Verím, že čoskoro budeme mať možnosť preveriť v klasickom teste nielen EQC, ale aj zlepšujúcu sa infraštruktúru a sieť nabíjacích staníc.

Autor: Miro Vilím, Foto: Jozef Murárik (www.autogrip.sk)  
Advertisement