Honda Civic Sport Plus 1,5 VTEC TurboČasopis RoadLife - predplatnéMedveď zabil chodcaDragon SkinMINI Clubman JCWKTM 1090 Adventure TestVolvo V90 CCŠkoda Kodiaq TestBaby M2Mercedes-AMG GLC 43 CoupeDarwinov odkazAudi Q2 - untaggableEbajk TestVaše PortfolioNejem, nepijem, zo vzduchu žijem!Caravelle Family Test
Úvod / Auto/Moto / Prvé dotyky / Nemám rád!

Nemám rád!

„V princípe nemám rád BMW. Nemá to žiadny logický, či pragmatický základ. Aj túto prezentáciu som dostal asi ako trest.“ Takto asi nemá vyzerať odpoveď na otázku, čo si myslím o BMW. Hlavne ak mi ju položil šéf marketingu BMW 5 Touring, vedľa ktorého sedel šéf oddelenia interiérového dizajnu rovnakého auta na medzinárodnej novinárskej prezentácii nového BMW 5 Touring v Mníchove, ktorej som sa zúčastnil. 

Bolo to v rozpore s chválospevmi kolegov – novinárov, ktorí odpovedali na rovnakú otázku pri obede chvíľu predo mnou. Reakcia bola zaujímavá. Nesnažili sa ma presviedčať o tom, aké je BMW intergalakticky fantastické a aký je môj postoj k prémiovej značke nesprávny. Premenilo sa to na veľmi príjemný rozhovor troch ľudí (aj keď sme pri stole sedeli šiesti), v ktorom som zo všetkých strán cítil reálny záujem počúvať, hodnotiť a konštruktívne argumentovať na vyjadrenia toho druhého. Táto zaujímavá debata bola dôsledkom toho, že sme sa s kolegom zdržali a v konečnom dôsledku meškali s plánovaným ukončením prezentačnej jazdy.

Aká bola teda akcia „The new BMW 5 Series Touring. International Media Launch in Munich“? Hodná prémiového segmentu. Výborne zvládnutá po všetkých stránkach. Informácie prišli vopred. Stále sme vedeli kde, kedy a čo bude nasledovať. Precízne a exaktné nemecké plánovanie. A kvôli tomu všetkému bola vlastne trochu nudná. Sedí to, nepredstavuje sa žiadne M-ko pre jazdca. Predstavuje sa Touring pre vodiča. A aký teda nový 5-kový Touring je? Čo je na ňom nové? Na prvý pohľad nie veľa. Dokonca si myslím, že rozoznať „starú“ od novej môže byť pre laika veľký problém. Neznamená to, že dizajn je zlý, škaredý či nebodaj obstaróžny. Zákazníci prémiovky s najväčšou pravdepodobnosťou nebudú vyhľadávať dizajnové výstrelky, ale osobne si myslím, že trošku viac odvahy a kreativity by predajné čísla určite neznížilo a zároveň by dokázalo oddeliť „staré“ od nového. 

4 943 mm, teda o 36 mm do dĺžky, 8 mm (na 1 868) do šírky a o 10 mm (1 498) do výšky. Tak narástol Touring a pritom schudol o takmer 100 kilogramov. Zväčšenie vonkajších rozmerov je zjavné hlavne interiéri. Pri svojich 185 cm by som si sám za seba pohodlne a s veľkou rezervou uložil svoj musculus gluteus. A to lepšie ako v BMW rady 7, v ktorej sme sa do a z Mníchova dostali. Rozvrhnutiu, dizajnu a ergonómii pracovného priestoru vodiča a posádky sa štandardne nedá nič vytknúť. Výborne spracované, exaktne navrhnuté ale zároveň takmer identické s predchodcom. A znova neviem, či chcem mať nové rovnako ako staršie, aj keď je to výborné. Ozaj neviem. Čo ale viem je to, že batožinový priestor a hlavne jeho príslušenstvo, teda deliace prvky, sú premyslené do najmenšieho detailu s neskutočnou variabilitou. 



Na zoznámenie sme mali k dispozícii dve motorizácie. 2 litrový štvorvalec s výkonom 140kW (190 ps) a 400 Nm s TwinPower Turbo technology a 8 stupňovým Steptronicom. Veľmi kultivovane fungujúci diesel, ktorý dokáž atakovať 100 km/h za necelých 8 sekúnd. Určite to nie je motorizácia na naháňanie s políciou, či vyprážanie po horských passoch ale predbiehať sa báť určite nebudete. A pri nami dosiahnutej spotrebe pod 5 litrov? No nezober to. Druhú časť sme absolvovali so 6 válcom s rovnakou TwinTurbo technológiou. Z trojlitra sa aj vďaka vysokému vstrekovaciemu tlaku (2500 barov) podarilo dostať 195 kW, čiže 265 koní a úctyhodných 620 Nm. S automatom dokáže Touring vystreliť za 5,6 na 100. Výborné čísla hodiace sa na rýchlejšie predbiehanie užšími a kľukatými cestičkami Bavorska. Ako potvrdenie mojich slov mi Spolková republika Nemecko poslala dodatočne pozdrav za 25 Eur. V priebehu roka majú pre športovejších vyznávačov luxusu pribudnúť aj benzínový dvojliter TwinTurbo v označení 530i s číslami 252/350 (ps/Nm) a rovnako benzínový 6 valec s objemom 2998 kubíkov rovnako prepĺňaný TwinTurbom, ktorý sľubuje 340 koní a 450 Nm. Oku lahodiace sú možnosti M Performance Parts. Dokážete si ich navoliť v rôznych balíčkoch. Od Power and Sound kitu (dodávaného pre 540i Touring), cez M Performance exhaust system či M Performance sport brake system spoločne s kolesami v rozmeroch 245/35 R20 a na zadnej náprave 275/30 R20. M Performance dielov je ozaj veľké množstvo a z relatívne nenápadného Touringu dokážu urobiť kombík, za ktorým sa otočí nie iba bavorský srdciar. 

Faktom je, že v doterajšej histórii sa každý nový model Touringu predával lepšie ako jeho predchodca. Či to bude aj v tomto prípade? Neviem. Čas ukáže. Môj názor na BMW sa vo všeobecnosti nezmenil. Zmenilo sa iba to, že nový Touring z radu 5 si viem predstaviť ako auto denného použitia. A to som do tohto dňa takmer kategoricky vylučoval. Za mňa - presvedčil.


Autor: Peter Baran, Foto: autor a BMW