Projektil!Najlepšie Tarraco?e-tronQ3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUN
Úvod / Auto/Moto / Prvé dotyky / Porsche Afrika RSA 380 Petersport – Postavená pre radosť

Porsche Afrika RSA 380 Petersport – Postavená pre radosť

„To je nič...“, obrovské Petrove sklamanie koncentrované do troch slov som si z videa vypočul až dodatočne. Áno, bola to všetko moja chyba. Namiesto piesku odstrekujúceho spod všetkých štyroch kolies a rozvláčnych driftov na nespevnenom podklade som sa pohyboval len veľmi ležérne napriek plynu na podlahe, až... som zapadol. No ale, mohol som ja tušiť, že mám stále zapnutú trakčnú kontrolu a stabilizačný systém? Kto by v takomto aute čakal, že tieto systémy budú fungovať?

Úprimne, vôbec som netušil do čoho idem. Keď som videl prvé fotky Afriky, spozornel som. Keď som sa dozvedel, že nápis na prednom nárazníku skutočne znamená „ten“ Petersport a teda ide o dielo slovenskej firmy pod vedením Petra Žáčeka, s uznaním som pokývol hlavou. A keď som sa dozvedel, že sa dostanem za volant... nevedel som sa dočkať!

Auto prišlo na dohodnuté miesto na prívese, ale okrem statického fotenia sme naplánovali aj skutočne jazdenie v pieskovom teréne a nutne som chcel Afriku vyskúšať aj na asfalte. Potrebovali sme predsa jazdné fotky... až tak veľmi, že sa za volant môjho GTI ako sprievodného vozidla posadil Marek. Ja som sa cez ochranný rám vsúkal za športový volant z Caymanu GT4 Clubsport, usadil som sa vo vzduchom chladených škrupinách OMP Air Flo, po chvíľke boja som sa s Petrovou pomocou pripútal štvorbodovými bezpečnostnými pásmi OMP a konečne... otáčam kľúčikom v spínacej skrinke. Atmosférický motor vyštekne, z výfukového potrubia urobeného na mieru sa ozýva brblanie šesťvalca. 

Perforovaná hliníková hlavica radiacej páky tróni v otvorenej kulise a ja sa chvíľu rozmýšľam, čo sa stane, ak pri pokuse zaradiť jednotku spočítam zuby na prevodovke... Nič také, kulisa je presná a hladká, s krátkymi dráhami, klasika Porsche. Vyrážame na cestu, najskôr pomaly a opatrne, potrebujem motor dostať na prevádzkovú teplotu a predovšetkým zistiť ako o viac ako desať centimetrov vyššie posadené auto funguje na veľkých terénnych pneumatikách Yokohama Geolandar A/T-S. Prekvapujúco.



Riadenie modelu 996 Carrera 4S, ktorá je základom pre Afriku, má stále hydraulický posilňovač a vieme čo to znamená, však? Presné a plné citu už v stredovej polohe, jednoducho obrovská radosť pre vodiča. Tuhý podvozok s tlmičmi od Intraxu znamená, že auto sa takmer nenakláňa, váhu a veľkosť pneumatík je ale nielen počuť, ale aj cítiť. Dva prejazdy po vytýčenej trase znamenajú zohriatie motora na prevádzkovú teplotu. Od nášho fotografa Paľa prichádza jednoznačný pokyn, potrebujeme ísť rýchlejšie. Nuž, keď musím, tak idem! Ručička otáčkomeru smeruje stále vyššie a vyššie, pri podraďovaní nádherne štekajú medziplyny, zvuková kulisa je vďaka nulovej zvukovej izolácii interiéru, karbónovému nasávaniu, závodným výfukovým zvodom, katalyzátorom a nerezovým tlmičom ohromná. A je úplne jedno, či sa šuchceme pod maximálnou povolenou rýchlosťou alebo... nie. Takto vyzerá radosť z jazdy! Jedinou chybičkou na kráse je, že Marek za volantom môjho auta vôbec nestíha a tých fotiek sa veľa nepodarilo. Predpokladám, že takmer rovnaký zážitok ako ja za volantom mali ostatní účastníci cestnej premávky, cyklistom sa ešte raz ospravedlňujem, že som im vo vysokých otáčkach vrieskal motorom do ucha.          



Ale poďme späť do terénu. Po zistení príčiny môjho vlažného predstavenia popisovaného v úvode vypíname všetky asistenčné systémy a za volant sadá Peter. Plný plyn a piesok lieta na všetky strany za hromového zvukového sprievodu šesťvalca spievajúceho vo vysokých otáčkach. Vlastnou silou sa Porsche vyslobodzuje zo sypkého podkladu. Konečne! Takto sme si to predstavovali!



Nechcem ostať v hanbe a znovu sadám za volant. Je to tam, konečne aj ja trielim pieskom akoby ma za ďalšou dunou čakalo víťazstvo na Dakare! Škerím sa od ucha k uchu a zabúdam, že mám pootvorené posuvné bočné okienko z lexanu. S obrovskou radosťou v plnej rýchlosti otáčam auto surfujúce na pieskových dunách a s malým prekvapením dostávam plnú dávku piesku do úsmevu. Ako to bolo? Šťastný vodič afrického špeciálu je ten s pieskom medzi zubami?   



Pri tom všetkom blbnutí sme trochu pozabudli sledovať stav paliva v nádrži a ako to dopadlo už viete z nášho FB profilu. Peter mal našťastie kanister a najbližšia pumpa nebola ďaleko. Stovka ale v stojane chýbala, manuálne nastaviteľná riadiaca jednotka však vyriešila aj tento drobný zádrhel. 



Ako sa hovorí u nás v redakcii, ak si nezapadol, nebol si v teréne. Kvôli fotkám medzi stromami diagonálne prechádzame hlbokým jarkom. Nechápem ako je to možné, ale auto ide cez prekážku ako horúci nôž cez maslo. Spiatočný prejazd ale hovorí o tom, že sme v skutočnom teréne a zostávame visieť na dvoch kolesách. Auto nemá uzávierky diferenciálov a zostáva stáť. Situáciu vyriešil vpredu umiestnený navijak Superwinch Terra 45 s kevlarovým lanom. Veľmi užitočné a majiteľovi odporúčam ešte jeden doplniť do predprípravy v zadnom nárazníku. 



Mimochodom, nárazníky. Na mieru vyrobené hliníkové nárazníky nadväzujúce na rozšírené blatníky sú pevnejšie a dokonca ľahšie ako pôvodné plastové originály a s kľudným svedomím na nich môže človek aj stáť. Napríklad v situácii, keď cez zadné veko (ktoré nahradilo pôvodné sklo) vyberá jedno z dvoch rezervných kolies. S novými nárazníkmi súvisí aj presťahovanie chladiča do predného batožinového priestoru, ktorý poskytuje spolu s kompletným zakrytovaním podvozku dostatočnú ochranu pred nástrahami nespevnených ciest.   



Bezprostredné zážitky s akýmkoľvek Porsche sú jedinečné, ale riadiť auto, ktoré je jediné svojho druhu? Môže byť niečo lepšie? Ako odporca akýchkoľvek úprav sériových vozidiel som sa ale musel vnútorne vysporiadať s otázkou, či v prípade takejto úpravy nejde o... svätokrádež?   

Ak chcem ísť s Porsche do terénu, zoberiem si predsa Cayenne, no nie? Nuž, nie nevyhnutne. Deväťsto jedenástka je predsa len jedna. Určite vám neuniklo, že terénnych úprav modelov 911 SC, resp. 964 je prekvapujúco veľa. Petersport ale išiel ešte ďalej a pre „africkú“ úpravu zvolil 996 ako najmladší model pre takúto konverziu. Atmosféricky plnený motor má pri ideálnych podmienkach výkon 380 koní (pri 6.800 otáčkach za min.) a 430 Nm (pri 4.250 ot/min.), ktoré prenáša na všetky štyri kolesá prostredníctvom viskóznej medzinápravovej spojky, na prednú nápravu sa dostáva minimálne 5% sily, maximálne až štyridsať.   



Všetky úpravy majú svoj filozofický základ v pretekárskych špeciáloch Porsche určených na Safari Rally. Samotná automobilka „posvätila“ úmysly úpravcov budúcich generácií už svojou prvotinou určenou pre africké pustiny. Dve Porsche 911 SC 3.0 Safari sa v roku 1978 zúčastnili East African Safari Classic Rally a ako jediný tím videlo Porsche v cieli obidve autá. Zrážka Björna Waldegarda s veľkým balvanom v jednom z brodov ho stála víťazstvo (a nakoniec skončil na 4. mieste), ale druhá posádka Vic Preston Junior a John Lyall skončila na druhom mieste. Nesmieme pritom zabudnúť na to, že išlo o autá s výkonom „len“ 250 koní, ktorý na (ne)cestu prenášali výhradne kolesá zadnej nápravy.

Do Afriky sa Porsche vo veľkom štýle vrátilo v roku 1984 s modelom 953, ktorý už mal pohon všetkých kolies a na Rally Paríž-Dakar v tom roku vyhral kategóriu áut. Za volantom sedel René Metge. Nasledujúce dva roky už súťažilo Porsche s modelmi 959, v roku 1986 znovu vyhral René Metge. Dakarské špeciály už namiesto livreje Martini & Rossi niesli označenie Rothmans, naša Afrika sa nechala inšpirovať „safarskými“ špeciálmi a obliekla sa do farieb Martini. 



Porsche Afrika RSA 380 bola postavená pre radosť a s cieľom prejsť zo Slovenska až do Južnej Afriky. Prvú časť zadania sa podarilo naplniť dokonale, Afrika dokáže na tvár vodiča vyčarovať úsmev aj pri päťdesiatke v meste. Splnenie ambiciózneho sna zostáva stále otvorené. Po zhliadnutí reportáže zo Safari Rally 2015, na ktorej sa okrem iných zúčastnil tým Tuthill Porsche so sedemnástimi klasickými 911tkami si myslím, že bez dokonalej logistickej podpory to nebude také jednoduché. V každom prípade, veľkých pieskovísk máme dosť aj na Slovensku a ja si prajem, aby Afrika svojmu majiteľovi robila radosť jazdou, nielen ako model v životnej veľkosti postavený v garáži.   

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner, Martin Trenkler (interiér)
Advertisement