Nové Volvo ...Škoda KodiaqČasopis RoadLife - predplatnéV90 CCMercedes-AMG GLC 43 CoupeChlapi majú radi beštie!Európsky Mustang ...Ebajk TestUrban lumberjackCaravelle Family Test
Úvod / Auto/Moto / Prvé dotyky / Koleos – mestský kráľ terénu, alebo opačne?

Koleos – mestský kráľ terénu, alebo opačne?

Ľudia začínajú jazdiť viac do prírody? Alebo je to stále horšími cestami na Slovensku? Na prvú otázku neviem odpovedať, na druhú odpoviem skôr áno. Rozhodne to ale nebude jediný dôvod, prečo segment SUV dlhodobo zaznamenáva rast predaja. Bola iba otázka času, kedy na tento vývoj trhov zareaguje Renault. Nedal na seba dlho čakať a prišiel s novinkou do triedy, v ktorej zrejme ešte poriadne zamieša rozdané karty. 

S radosťou sme prijali pozvánku na slovenskú premiéru Koleosu, prvého plnohodnotného SUV z Francúzska. Vlastne nie. Vyrábaný je v Busane v Južnej Kórei. Nič to však nemení na fakte, že výber prostredia, areál X-BIONIC Sphere v Šamoríne, nemohol byť vzhľadom k luxusu a dizajnu lepšie zvolený. Už pri príchode na nás čakala asi tridsiatka neprehliadnuteľných SUV-čiek v rôznych farbách, motorizáciach, výbavách a podľa evidenčných čísiel aj z rôznych krajín. Výborný obed a entrée v podobe stručnej a vecnej prezentácie. 

Najdôležitejšie info? Nový Koleos sa bude dodávať na trhy s dvoma dízlovými motormi. Prvý, s objemom 1598 kubíkov disponuje 130 koníkmi a 320 Nm. Dodávaný bude do predokoliek v kombinácii výlučne s manuálnou prevodovkou. Druhá motorizácia, s veľavravným označením „175“, má rovnaký počet koní, teda 175 a 380 Nm. To všetko už z dvojlitra, s pohonom 4x4 a v možnej kombinácii s manuálnom alebo  7-stupňovým automatom CVT. Ak niekomu chýba výkonnejší  benzín, netreba zúfať. Renault je pripravený reagovať na prípadné potreby trhu a jednoducho ten benzínový motor uložiť pod kapotu. Dosť bolo teórie.



Už na prvý pohľad je nápadný „svetelný podpis“ nových modelov fabriky. Spoločný vývoj s Talismanom by nezaprel nikto. Ale prečo by to mal aj robiť? Za seba môžem povedať, že Renault novým dizajnom trafil úplne a presne do čierneho. Už to nemusí byť iba logická voľba. Už sa dá kupovať iba tak, iba preto, že sa jednoducho páči. Nasadať! Tak znel povel, ktorý prerušil moje rozjímanie nad krivkami. Smer Slovakia Ring. Konkrétnejšie jeho off-roadový polygón. Testovacia trať stanovená. LOCK na štvorkolke prerozdeľuje silu v pomere 50/50 a 21 cm svetlej výšky v spojení s veľmi dobrými nájazdovými uhlami – to všetko sme pekne využili. Rázvor 2 705 mm (najväčší v triede) dáva posádke kvantum priestoru, je však aj príčinou občasného dotyku „brucha“ s vrcholmi terénu. Úprimne? Nepredpokladám, že viac ako 5% Koleosov zažije ešte vo svojom autoživote rovnaké podmienky. A testovacie SUVčka z nich vo všetkých prípadoch vyšli ako víťazi. Druhá časť programu bola rovnako zameraná na terén. Tentokrát reálnejší. Poľné cesty v okolí Malého Dunaja zvládal Koleos ozaj bravúrne. Žiadne trieskanie tlmičov o dorazy sa nekonalo, a to ani pri rýchlejších prejazdoch. Pri vystupovaní z riadne špinavého auta som ocenil úplne zakryté prahy. 



Večerný program spestrila spartakiádna ukážka koní (ešte aj krok držali rovnako) a módny návrhár Fero Mikloško. Ako ambasádor značky pripravil malú módnu prehliadku jeho kolekcie venovanú práve Koleosu. A veru, bolo sa na čo pozerať. „Zmyselnosť, rafinovanosť a ženskosť“ – tri kľúčové slová, ktoré sám použil ako charakteristiku modelov, hovoria za všetko. Asi aj tým si vyslúžil kľúče od nového auta. Večer zakončili kolegovia spevom, síce falošným, ale o to vtipnejším. Vraj „načo pôjdem domov“. Asi večerný spev sa podpísal pod to, že druhý deň som si mohol užiť auto sám. Na výber boli tri trasy. Zase poľňačka okolo Malého Dunaja, Rakúsko alebo.... Pezinská Baba. Rozhodnuté. S kolegom sme si vyzdvihli 130 koňový manuál a 175 koňové CVT. Na asfalte je Koleos ozaj doma. Tam bude tráviť asi najviac času a tak je to asi najlepšie. Pohodlné, široké kožené sedačky, príjemné riadenie a more asistentov vo výbave InitialeParis. To všetko síce nie je nevyhnutné, ale je to tak príjemné, hádam až návykové, ak to máte. Baba je pre každé auto ozaj ostrým testom. A tu sa objavila aj Achillova päta z troch písmenok. CVT. Prevodovka, aj keď upravené priamo na Koleos, je jednoducho ospalá. „Kick-down“ rieši až po chvíli, keď si preladíte rádio. Radenie pri ostrejšej jazde jej nechutí už vôbec. Viem, nikdy na to nebola plánovaná, ale aj tak. Celkový dojem mi však nedokázala pokaziť.



Aký vlastne je? Nový Koleos je kus výborne dizajnovo, technicky aj materiálovo prepracovaného auta, ktorý má veľký potenciál prebrať zákazníkov v triede SUV. Okrem toho, že sa technický pýši niekoľkými „NAJ“, jeho cenovka začína už na 26 490 Eur. A čo TOP výbava? InitialeParis za 37 790 Eur. Dostanete za to obrovské množstvo luxusu, ktoré vídať skôr v prémiových značkách s dvojnásobnou cenovkou. Som si viac ako istý, že nový Koleos budem stretávať na cestách veľmi často. A som za to rád. Ďakujem Renault.


Autor: Peter Baran, Foto: Renault