Temný prízrakAgent Myší kožuštekŽihadloObrubník Poker a ZlatovláskaZlaté KrídloFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute CoutureBMW X4 30i xDriveSurové železo!Tlačený časopis 2018
Úvod / Auto/Moto / Prvé dotyky / Rolls-Royce Wraith Black Badge – Tisíc a jeden deň

Rolls-Royce Wraith Black Badge – Tisíc a jeden deň

Tisíc dní by bolo málo na to, aby sa človek dostatočne nasýtil zážitku, ktorý Wraith poskytuje. Mne musel stačiť jeden deň ako v rozprávke, od úsvitu do súmraku. Black Badge je alter ego Rolls-Royce, temnejší, asertívnejší, istejší. Autentická transformácia osobnosti sa nepremieta len do vzhľadu, ale aj technika bola prispôsobená intenzívnejšiemu zážitku, potešeniu z jazdy. Nová stránka osobnosti sa vizuálne prejavuje v transformácii Ducha extázy, prednej mriežky, spodných výplní pre prívod vzduchu, ukončenia veka batožinového priestoru a koncoviek výfukov do tmavého kovu. Vrcholom alternatívnej reality je inverzné prevedenie známeho symbolu RR, v čiernom podklade žiaria strieborné písmená. Black Badge je o temných detailoch vizuálu a jazdy. Obrovské kupé má pod nekonečnou prednou kapotou šesťsto tridsať dva koní a astronomickú cenovku špecifikácia radšej nespomína....

Výnimočný deň! Dostanem sa za volant ultra luxusného, ultimatívne dramatického Grand Turisma pre znalcov! Všetko však chce svoj čas, prevzatie vozidla Rolls-Royce je tak trochu rituálom. Začíname neformálnymi raňajkami s pánom Frankom Tiemannom, hlavou komunikácie značky pre strednú a východnú Európu a región Spoločenstva nezávislých štátov. Dozvedám sa nielen podstatu myšlienky celej línie Black Badge, ale aj zopár príbehov spojených s tvorbou jedinečných umeleckých diel, ktoré sú zhodou okolností použiteľné aj na individuálnu dopravu ako automobily. Primárnym cieľom Rolls-Royce je vytvoriť každý jeden exemplár na obraz majiteľa svojho. A v zásade, neexistujú žiadne obmedzenia v plnení želaní klienta. Prajete si interiér vykladaný drevom zo stromov rastúcich vo Vašom parku? Samozrejme, naši experti sa tomu budú rok a pol venovať, aby ste boli dokonale spokojný. Chcete oživiť nádherné spomienky z detstva, keď Vás starý otec vozil vo svojom Rolls-Royce? Nech sa páči, dohľadáme v archívoch jeho presnú farebnú špecifikáciu... čo na tom, že je to obyčajná bordová s béžovou kožou? Pre Vás je to niečo viac, živá pripomienka Vášho milovaného deda.


Mnoho ďalších príbehov by sa dalo spomenúť, ale nechajme si ich nabudúce, s výnimkou jedného. Príbehu, ktorý nemá osobný charakter, ale je odrazom úspešného rastu značky na obchodnom poli. Predstavte si, že plánujete otvoriť luxusný hotel, ktorý svojim dizajnom interpretuje luxus francúzskych kráľov a potrebujete patrične dôstojnú prepravu pre svojich vážených zákazníkov. Riešenie je jednoduché. Objednáte si tridsať vozidiel Phantom s predĺženým rázvorom, v jedinečnej špecifikácii ladiacej s Vašim hotelom. Červený exteriér, čierno-biele poťahy a červené obklady v interiéri. Dvadsať osem je ich úplne rovnakých, dva z nich označované ako „Gold“ sú určené pre tých najvýnimočnejších hostí. Predná maska, soška Spirit of Ecstasy a ďalšie detaily sú z rýdzeho zlata, plaketa s iniciálami výrobcu je vykladaná drahými kameňmi. Realizácia najväčšej objednávky jediného zákazníka je rovnakým zrkadlom cieľa ako všetky ostatné príbehy, na konci cesty musí byť spokojný klient.



Black Badge je vyjadrením snahy poskytnúť zákazníkom modelov Ghost, Dawn a Wraith niečo naviac. Spoločnou vizuálnou črtou sú v úvode spomínané čierne akcenty, ale aj špeciálne čierne 21 palcové disky kolies z karbónového kompozitu. Naladenie celého auta smeruje viac k dynamike. Trochu viac sily (+50 Nm na celkových 870 Nm v rozmedzí 1700-4500 otáčok za minútu), málinko viac zo zvukového prejavu dvanásťvalca pod kapotou, jemne tuhšia charakteristika vzduchového odpruženia a režim low pre osemstupňovú automatickú prevodovku, ktorý dlhšie podrží nižšie prevodové stupne. Drobné zmeny, ktoré prinášajú silnejší zážitok z jazdy, bez toho, aby negatívne ovplyvnili pohodlie prepravy prirovnávanej k letu magického koberca z rozprávok Tisíc a jednej noci. Nuž, budem úprimný, v Británii zrejme nepočítali s tým, že na Slovensku nie je všetky komunikácie možné označiť cestami, aj keď zdanlivo disponujú ich asfaltovým výzorom. Na krátke priečne nerovnosti v okolí Rusoviec je aj Wraith prikrátky a posádka sa o nich prekvapene dozvedá. Drobné komfortné zaváhanie je kompenzované dynamikou, kontrastujúcou s nemalou hmotnosťou (2440 kg) a opulentnou veľkosťou (5.285 mm na dĺžku). Dizajn fastbacku s dvomi dverami otváranými proti smeru jazdy je inšpirovaný talianskymi a britskými vzormi z tridsiatych rokov, kedy snáď „veľké cesty“ začali byť populárne.


Za tým pravým jazdeckým zážitkom smerujeme na západ od hraníc. Hladký rakúsky asfalt, presne ako si to tvorcovia Prízraku želali, prebúdza moju temnú stránku. Na úzkom Braunsbergu sa ešte držím, aj keď s potešením vnímam prekvapujúcu agilitu, ale na otvorených okresných cestách sa moje hlboko skryté, temné ja, prebúdza naplno. Rýchlosť sa miestami dotýka hodnôt, ktoré by bolo možné označiť adjektívami „nemecká diaľničná“ a ja s prekvapením zisťujem, že Wraith Black Badge môžem bez preháňania vyhlásiť za pravé jazdecké auto. Nebyť prísneho časového plánu, smerujem ďalej na západ, až na veľké alpské priesmyky.   




Napriek rozmerom, Wraith sa nestratí ani v meste, aj keď stratiť sa asi nie je úplne to, čo by bolo vôbec možné. V tejto chvíli mi nenapadne vizuálna kombinácia, ktorá by mohla navonok pôsobiť nápadnejšie. Žiarivý čerešňovo červený lak exteriéru dopĺňajú v interiéri červené detaily, čierna a svetlá koža a obklad z technického vlákna. Ak by bol človek introvert, vozil by sa len vo vyľudnenom meste, výlučne pod rúškom noci.  


Prízrak vraciam už za tmy, ručne tkaná hviezdna obloha nad mojou hlavou žiari intenzívnejšie. Začínajúca noc je scénou pre to pravé predstavenie vládcu temnoty..., snáď nabudúce. Lúčim sa, kľúče vraciam portierovi pred hotelom, len tak, bez potvrdenia, čohokoľvek. Prízrak sa určite nestratí.     


Auto: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner, Modelka: Barbora Bakošová


Článok bol prvýkrát zverejnený v časopise RoadLife.