Imidž je všetkoSeat Ateca TestPríbeh žralokaMirov Neslušný návrh730d - Pani LimuzínaElektrické Leto s e-Golfom - prax a jazdné maniereŠach, ale nie MatBMW M2 – HMClubman je inýClio - Vulgárny testAudi Q7 - Veľa auta, veľa radostiRS3 vs A45 AMGVražedný hattrickMäso naporcované - kliknite!Antitest CTR 2016Päsť na oko!Renault Mégane GT - Mirove Áno!Čaro PriestorRange Rover Evoque TestMB GLE SUVKevin EspaceElektrické leto s nami!Nejem, nepijem, zo vzduchu žijem!Volvo XC90 - Donar
Úvod / Auto/Moto / Prvé dotyky / Seat Leon Cupra 280

Seat Leon Cupra 280

Plánovaný únos z tlačovej konferencie nevyšiel (TK). Museli sme zvoliť menej nápadné riešenie a tentoraz výsledok stál za to. Musím sa priznať, že jej menšia sestra sa mi páči viac. Na prvý pohľad vyzerá ako športový typ, jej zvodným krivkám podľahnete okamžite. Jednoducho čistá láska. V mojom veku však muž viac ocení rodinne založenú partnerku. Päťdverová Cupra možno na prvý pohľad nie je taká zvodná ako jej trojdverová sestra, ale predpoklad rodinného spolužitia napĺňa dôslednejšie. Odetá do červenej, s čiernymi linkami a výraznými očami sériových Full LED svetiel je príťažlivá a žiadúca veľmi zrelým spôsobom.

Pocity z našej krátkej spoločnej jazdy? Je úžasná. Sériový adaptívny podvozok DCC v komfortnom režime uspokojivo tlmí nerovnosti, aj keď devänásť palcové lodičky nie sú ideálnou voľbou na slovenský asfalt. Režimy Sport a Cupra muziku ďalej pritvrdia. Logickou reakciou na žalostný povrch našich ciest je konfigurácia režimu Individual, v ktorom si môžete nastaviť poddajnejší režim podvozku a všetko ostatné necháte naostro. V meste odporúčam Komfort, ktorý do interiéru prináša aj akustickú pohodu. Prenos výkonu 280 koní a 350 Nm zabezpečujú kolesá prednej nápravy, ktorým asistuje elektronicky riadený, ale inak pravý mechasvor (mechanický! samosvorný diferenciál). Na suchej vozovke môžete pokojne na apexe zákruty zošliapnuť plynový pedál na podlahu a výkon smerujúci na zaťažené vonkajšie koleso účinne zmenší polomer zatočenia. Cítite presný opak nedotáčavosti. Bez toho aby ste pohli volantom, auto viac zatočí. Skúste dať podlahu na mokrom povrchu a Cupra vystrelí von zo zákruty. Uff, čo sa to deje? Nič pane, fyzika je tiež žena, s chlapmi vie zatočiť. Ak ju zvládnete, Cupru aj fyziku, skvelo sa zabavíte, pretože vy ste vodič a ona robí presne to, čo jej poviete. Keď chcete šantiť, úplne deaktivujete sériový protipreklzový systém a stabilizáciu a aj rodinne založená Cupra začne v zákrutách zmyselne vrtieť zadkom. Progresívne riadenie s variabilným prevodovým pomerom je rýchle a presné, ale informácie o vozovke skôr vnímate cez sedadlo ako vo volante. Prevodovka? V testovanej Cupre bola tá lepšia voľba, manuálna. Chod radiacej páky potešil presnosťou a ľahkosťou, radenie vo mne zanechalo fantastický, výrazne lepší dojem ako skôr testovaný Leon SC.

 

Interiér orientovaný na vodiča je prítulný napriek ostrým krivkám príjemne poddajnej palubovky. Skvelým rozhraním medzi strojom a vodičom sú pohodlné škrupinové sedadlá dostupné len pre Cupru 280. Dvestošešťdesiatpäťka musí vystačiť so sériovými športovými sedadlami. Príplatok za škrupiny bez váhania odporúčam, dôsledne podržia aj v oblasti ramien a preto im odpúšťam aj nepochopiteľne nepraktické biele olemovanie v exponovaných častiach. Ďalšiu nepodstatnú výhradu mám k výplni dverí. Seat, prosím pekne, nemohol by si nabudúce použiť namiesto lacno pôsobiacej koženky kvalitnú látkovú výplň? Bolo by to veľmi fajn. Bez ohľadu na výhrady, skok v dizajne a kvalite interiéru sa oproti predchádzajúcej generácii počíta v svetelných rokoch. Vďaka zhode okolností sme mali na Pezinskej Babe možnosť krátko porovnať Cupru s veľmi podareným BMW M235i. Výkon 280 koní a priateľská koncepcia pohonu predných kolies umožňujú naplno využiť všetok dostupný potenciál a bez akýchkoľvek problémov sa na známej ceste udržíte aj za BMW M235i s trojitrovým radovým šesťvalcom a výkonom 326 koní (BMW M235i test).



To všetko dobré na novej Cupre 280 pritom začína za cenu 26.720,00 EUR. Výbornou správou je, že aby ste dostali jazdecky výnimočný stroj (s očakávaným Performance packom Nordschleife pod 8 minút) bez problémov použiteľný aj ako veľmi dynamické rodinné približovadlo, nemusíte nič viac priplácať. V cene máte aj záruku na 4 roky bez obmedzenia kilometrov. Ak máte väčší rozpočet, doprajete si už spomínané škrupiny s vyhrievaním (!) za príplatok 1.207,00 EUR, a najnovšie technologické novinky ako skvele fungujúci adaptívny tempomat s automatickou reguláciou odstupu, systém pre monitorovanie priestoru pred vozidlom „Front Assist“, vrátane núdzového brzdenia „City emergency braking“ to všetko za 498,00 EUR, Driving Assistance Pack pozostávajúci z asistenta diaľkových svetiel a asistenta zachovania jazdného pruhu „Lane Assist“, ktorý vás za 311,00 EUR zásahmi do riadenia spoľahlivo udrží v jazdnom pruhu a pre potechu ucha SEAT Sound system s deviatimi reproduktormi a subwooferom za ľudových 259,00 EUR. Príplatok za navigáciu s 5,8 palcovým farebným displejom vo výške 881,00 EUR si odpustite a ušetrené peniaze použite na parkovacie senzory vpredu a vzadu (508,00 EUR). Tieto dve položky sú jediným excesom z inak priateľského cenníka Cupry pretože stoja podstatne viac ako v koncernovom bratrancovi.

Novú Cupru konečne môžete milovať nielen srdcom, ale aj rozum vám prekvapene potvrdí správnosť voľby. Akékoľvek výhrady, ktoré ste možno mali alebo mohli mať voči predchádzajúcej generácii zmizli. Výborne Seat.


Text a foto: Miroslav Vilím