AfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUNBlack is backSport TurismoTechnokratLord of the RingHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrak
Úvod / Auto/Moto / Prvé dotyky / Škoda Scala Style 1,5 TSI DSG – Prvý dotyk so slovenským asfaltom

Škoda Scala Style 1,5 TSI DSG – Prvý dotyk so slovenským asfaltom

Máte k dispozícii úplne novú Škodu pýšiacu sa najväčším batožinovým priestorom v triede*, dve hodiny času a voľný výber trasy. Kam to bude? Na nákup do Hornbachu alebo na obľúbený kopec? Odpoveď je jasná, našim úmyslom je najazdiť čo najväčšiu porciu kilometrov. Hoc je hladký rakúsky asfalt veľkým pokušením, ostávame na domácich cestách a po diaľnici smerujeme na Lozorno, Pernek a... presne tak, na Pezinskú Babu.

Pod prednou kapotou nášho auta vo farbe „Zelená Rallye metalíza“ pracuje najsilnejší motor v ponuke, výkon 150 koní (v rozpätí 5.000 - 6.000 otáčok) a silu 250 Nm (v rozpätí 1.500 - 3.500 otáčok) prenášajú na cestu cez sedemstupňové DSG predné kolesá. Pomocou pri dynamickej jazde je systém XDS+, ktorý pribrzďovaním predných kolies simuluje samosvorný predný diferenciál. Neutrálne jazdné vlastnosti sa po prekročení optimálnej nájazdovej rýchlosti menia na nedotáčavosť, ktorú môžete korigovať ubratím plynu. Škoda nevypínateľného ESP, zadok má tendenciu pomôcť so zatáčaním, jeho hravosť ale brzdí stabilizačný systém. Brzdy sú dimenzované dostatočne, žiadne zásadné vädnutie nebolo badateľné napriek plným diskom. Riadenie v športovom režime je presné, s dostatočným odporom, aj keď bez hmatateľnej spätnej väzby. Uvedomujem si, že málokto z cieľovej zákazníckej skupiny bude jazdiť na hranici priľnavosti, ale je dobré vedieť, že prípadná verzia RS nemusí zostať len víziou...



Poďme k podstatnému. Scala je postavená na podvozkovej platforme MQB A0, napriek tomu nie je konkurentom vozidiel Polo, Ibiza a Audi A1. S dĺžkou 4362 milimetrov, rázvorom 2649 mm a šírkou 1793 mm patrí do nižšej strednej triedy. Natiahnutie rozmerov však nič nemení na technickom základe danom platformou. Čo to znamená? Výlučne pohon predných kolies, mechanickú parkovaciu brzdu, pre základné motorizácie bubnové brzdy vzadu a vlečenú zadnú nápravu (žiadne viacprvkové zavesenie). Než sa začnete rozhorčovať nad jednoduchou konštrukciou zadnej nápravy, dovolím si pripomenúť, že ani najnovšia Mazda 3 nemá vzadu viacprvkové zavesenie kolies a rovnako jeden z najlepších ostrých hatchbackov, Megane R.S. má vzadu „vlečku“. 

Nami skúšaný exemplár bol postavený na osemnásťpalcových kolesách, s aerodynamicky optimalizovanými diskami VEGA AERO. Príplatkový podvozok Sport Chassis Control je oproti štandardu znížený o 15 milimetrov a má nastaviteľnú tuhosť tlmičov v dvoch stupňoch (Normal a Sport). Ide o riešenie známe z iných vozidiel postavených na platforme MQB A0 (napr. Polo), nie o zložitejší systém DCC. Dôležité je však ako to celé funguje a to... výborne. V bežnom režime je podvozok pohodlný aj na osemnástkach, s nerovnosťami sa však vie aj v režime Sport vysporiadať dôstojne bez akéhokoľvek búchania kolies. Drobné komplikácie spôsobujú len krátke priečne nerovnosti, ale s nimi majú stále problém aj podvozky vozidiel vyšších tried. Podvozok je výborne odhlučnený, pri vysokých rýchlostiach na diaľnici je vnímateľný prevažne len aerodynamický hluk. 



Interiér je prvým modelom Škody, ktorý disponuje novou architektúrou palubnej dosky s voľne stojacim displejom multimediálneho systému (osempalcové Bolero v našom prípade) a bočnými výstupmi ventilácie zasahujúcimi až do dverí. Vrchná časť je tvorená mäkčenými materiálmi, škoda, že si nenašli cestu aj na stredový tunel v miestach, ktoré môžu prísť do kontaktu s nohami cestujúcich. Drobné výhrady smerujú k výplni dverí z tvrdého plastu, aj keď sa celkový dojem snaží vylepšiť látkové čalúnenie a vrchná časť potiahnutá tenkou vrstvou mäkšieho materiálu, je tu priestor na zlepšovanie. Športové sedadlá ako súčasť balíka Sport Paket Style (Plus) sú prvkom, ktorý zasluhuje jednotku s hviezdičkou. Veľkoryso dimenzované, s dostatočne dlhým sedákom, pohodlné, dobre držiace telo aj v oblasti ramien. Čalúnenie kombinuje robustnú látkovinu, miestami prešívanú podľa vzoru „Bentley“ a druh alcantary. Markantným príplatkovým prvkom je panoramatická sklenená strecha s krycou roletou zasúvajúcou sa smerom k čelnému sklu. Zadní pasažieri majú miesta dostatok a môžu sedieť „pod slnkom“, vodič si môže ponechať príjemnejší tieň.   



Dizajn. Obvykle konzervatívne linky českej automobilky boli v prípade Scaly nahradené odvážnejšími líniami, celkové proporcie sú príjemne vyvážené. Profil mi skôr ako hatchback pripomína vďaka preskleniu krátke kombi (nakoniec aj elektricky ovládané veko batožinového priestoru je skôr kombi-prvkom). 
 
Cenník modelu Scala začína už na sume 13.490,- EUR, naša verzia bude stáť najmenej 21.790,- EUR, testovaný exemplár s pomerne bohatou príplatkovou výbavou stál 25.528,- EUR. Ak by sa to niekomu zdalo veľa, pripomeniem, že prednedávnom testované Audi A1 s litrovým trojvalcom stálo viac ako 38 tisíc. 



Prvé zoznámenie so Scalou na slovenských cestách síce nemalo formát klasického týždňového testu, ale pôvodne plánované dve hodiny sa natiahli na dva dni. Vďaka najazdenej porcii kilometrov môžeme poskytnúť aj orientačné údaje o spotrebe. Prvá stovka kilometrov vrátane rýchlej jazdy po diaľnici a dynamickej jazdy na Pezinskej Babe si vyžiadala 8,7 litra na sto kilometrov, minimálna spotreba na mojom klasickom skúšobnom úseku bola podľa palubného počítača len vynikajúcich 4,5 litra (ustálená jazda maximálnou povolenou rýchlosťou umožňuje deaktiváciu dvoch valcov). Doterajší celkový priemer 7,4 l/100 km za niečo málo ako 2000 km, ktoré malo auto najazdené považujem za adekvátnu hodnotu.

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner  

*Ak má byť Scala vnímaná ako priamy konkurent vozidiel nižšej strednej triedy, batožinový priestor s objemom 467 litrov nie je najväčší, pre časť modelov Hondy Civic totiž výrobca udáva hodnotu 478 litrov.

P.S. Dodatočný čas navyše mi poskytol priestor otestovať aj prepravnú kapacitu, vybral som sa teda do toho Hornbachu a nakúpil celkom šesť balení záhradníckych substrátov a na to všetko naložil aj bicykel. Simply Škoda.

Advertisement