Top zábavaKia XCeed 1,6 T-GDIQueen of DustRozhodnutieSandokanTaké normálne autoElektrický rytierŠťastné a Mercedes!Ceed GTNáčelníkFocus STToto nečítajte!2,0 TSI DSGElektroMechanikSky-G vs. Sky-DRečnícka otázkaMs. MercedesOsem
Úvod / Auto/Moto / Prvé dotyky / Prvá jazda Volkswagen Golf 8 (2,0 TDI DSG, 1,5 TSI MT, 1,5 eTSI DSG) – Zakladateľ

Prvá jazda Volkswagen Golf 8 (2,0 TDI DSG, 1,5 TSI MT, 1,5 eTSI DSG) – Zakladateľ

Nový Volkswagen Golf 8. Môžeme diskutovať o jeho dizajne. O digitálnom Innovision Cockpite. O ovládači DSG prevodovky. Pravdou je, že nový Golf ma prekvapil najmä tým ako jazdí. Adaptívny podvozok DCC a variabilné riadenie presvedčili na hrboľatých portugalských cestách skvelým komfortom, ale aj veľmi agilnými jazdnými vlastnosťami. A vďaka IQ.Light sme si nečakane užili aj dynamický nočný prejazd na opustených okreskách... 

Prvý dojem je najdôležitejší a nezriedka určuje charakter vzťahu... áno, stále hovorím o autách. Nikdy som sa netajil tým, že Volkswagen Golf je moja srdcovka. Už od piatej generácie som túžil po Golfe GTI, moja vtedajšia konfigurácia s cenovkou presahujúcou 1,6 milióna korún však (našťastie) presahovala moje možnosti. 

Moja túžba dozrela až v siedmej generácii. Golf GTI zaparkoval nielen v mojej garáži, ale o svojich kvalitách presvedčil aj môjho najlepšieho kamaráta. Biely a červený Golf GTI objednané v rovnaký deň už niekoľko rokov verne slúžia našim každodenným potrebách. Paradoxne, o tom, že Golf je legenda ma presviedčalo najmä okolie. Ja som sa pre GTI rozhodol výlučne na základe môjho osobného pocitu. Jednoducho som na skúšobnej jazde sadol do auta, previezol som sa a ... cítil som sa ako doma. Myslím si, že to je rozhodujúca esencia, ktorá robí Golf Golfom. Zakladateľom a etalónom nižšej strednej triedy.

Dlhý úvod má vysvetliť dve veci. Nový Volkswagen Golf má na jednej strane zdanlivo automaticky moju priazeň, avšak na druhej... Presvedčí ma o tom, že potrebujem vymeniť svoju siedmu generáciu za osmičku? Keďže ide o moje peniaze, budem mať tendenciu presvedčiť samého seba o tom, že novinka nemusí nahradiť môjho miláčika? Schizofrénia? Tak určiteeee. 



Ôsma generácia prichádza na trh s obrovskými očakávaniami. Nielenže by mala nadviazať na predajné úspechy predchodcov, ale musí sa vysporiadať s čoraz ostrejšou konkurenciou, vrátane tej vo vlastných koncernových radoch. Dôležitým prvkom tvoriacim príťažlivosť auta je samozrejme jeho dizajn. Musím sa priznať, že po prvých oficiálnych fotografiách som ešte nepocítil nutkanie kričať „To je pecka!“, ale prvé živé dojmy v otvorenom priestore boli okamžite pozitívne. 



Profil a zadná časť sú okamžite rozpoznateľné ako Volkswagen Golf, iba predok auta predstavuje nový, takmer kontroverzný prvok. Úzke svetlomety manifestujú novú svetelnú techniku a svojim tvarovaním (okuliarmi) odkazujú na skorší dizajnový jazyk automobilky. Pretiahnutie svetelnej linky až do predného blatníka osobné nepovažujem za vrchol kreatívneho dizajnu. Ako celok však pôsobí Golf 8 veľmi kompaktne, celistvo a takmer nenápadne. Musím ale doplniť, že na portugalských cestách budil veľkú pozornosť. Možno to súvisí s tým, že na cestách v Portugalsku sa pohybovalo veľké množstvo Golfov predchádzajúcich generácii. 



Revolučnou zmenou prešiel interiér, ktorý podľa vzoru iných prémiových automobiliek vymenil analógové ovládače a ukazovatele za plne digitálne rozhrania. Je to dobre? Osobne by som rád ostal pri hardvérových ovládačoch, na strane druhej musím uznať, že nový Innovision Cockpit vo verzii Style (a pri neznámom množstve príplatkov) vyzerá výborne. Všetky rozhrania, vrátane excelentného head-up displeja premietaného na čelné sklo pracujú svižne a s veľmi peknou grafikou. Ako veľmi mi vadí veľké množstvo čiernych lesklých plastov? Máličko. V sedmičke je tých lesklých plastov tiež veľa. Napriek tomu prístrojovka vyzerá hodnotne a skôr ako so svojou ľudovou konkurenciou bojuje s drahším prémiovým segmentom.    



Tradične vynikajúci je rozsah nastavenia sedadla vodiča a volantu, na prvý posed som dokonca nevyužil najviac vytiahnutú polohu volantu. Výborné. Vo všetkých testovaných exemplároch bolo sedadlo vodiča v prevedení ergoComfort. Elektricky nastaviteľné, s možnosťou predĺženia sedáka (manuálne) a s masážnou funkciou. Ak jazdíte veľa, tak toto bude rozhodne prvok, ktorý odporúčam, hoci by bol aj v príplatkovej výbave (v čase uverejnenie článku ešte nie je slovenský cenník známy). 



Prvú jazdu sme začínali s motorizáciou 2,0 TDI a sedemstupňovou DSG prevodovkou. Popri digitálnom prístrojovom paneli, novom multimediálnom systéme a dotykovom ovládaní čohokoľvek som si teda musel zvykať na ovládač automatickej prevodovky. Pripomína mi riešenie použité v novej 911tke a teda, za mňa je úplne v poriadku. 



Ako to vyzerá s ovládaním ostatných funkcií? Musím byť úprimný, som zástancom nielen analógových prístrojov, ale predovšetkým hardvérových ovládačov. Grafika virtuálneho prístrojového panelu a fantastického head-up displeja premietaného na čelné sklo je však tak jemná a vizuálne príťažlivá, že pre bežný Golf (rozumej, nie GTI) ju považujem za veľmi príjemné a trendom zodpovedajúce riešenie. S výnimkou jediného nastavenia som nemusel celý test hľadať v menu čokoľvek. A tou výnimkou bolo... nastavenie jazyka. V našom aute sme už dostali prednastavený slovenský jazyk (teda som mohol zabudnúť na hlasové ovládanie, čert ho ber), ale keď som kolegom chcel pomôcť so zmenou poľštiny... pohorel som. A pritom stačilo myslieť viac na to, ako sa ovláda smartfón. Ovládanie a naučenie sa všetkých funkcií bude vyžadovať o desať minút viac času ako doteraz. Takže za mňa v tom nevidím problém.     



Poďme ale k jazde. Priznám sa, chýbal som na prezentácii kde technici vysvetľovali prečo nový Golf jazdí tak dobre, ako jazdí. Neviem teda, že evolúcia platformy MQB ušetrila hmotnosť na tých správnych miestach a optimalizovala všetky dôležité prvky. Viem však, že jazdí skutočne vynikajúco. Pretože som sa každú dostupnú minútu nášho portugalského pobytu venoval jazde.



Naftová motorizácia 2,0 TDI s výkonom 150 koní (pri 3.500 až 4.500 otáčkach za min.) a silou 360 Nm (1.750 až 3.000 otáčkach za min.) kombinovaná so sedemstupňovou DSG prevodovkou bola mojou prvou voľbou. Okamžitý prvý dojem? Výborne odhlučnený, s veľmi slušnou dynamikou (z nuly na 100 km/h za 8,8 sekundy, Vmax 223 km/h) a predovšetkým s hladko radiacou automatickou prevodovkou. Nová DSG radí plynulo aj pri parkovacích manévroch, daňou za to je kĺzanie v kopci pri zmene prevodových stupňov. Túto maličkosť ale elegantne rieši aktivovanie funkcie Auto Hold.     

Prvá testovacia trasa nás z diaľnice, ktorá preverila bezchybne fungujúci súbor funkcií skrývajúci sa pod označením „Travel Assist“, rýchlo stiahla na kľukaté portugalské okresky. Namiesto očakávaného hladkého asfaltu sme dostali pomerne hrboľatý povrch, avšak bez jám typických pre slovenské cesty. Podvozok na týchto cestách fungoval aj pri dynamickej jazde náramne. Nielenže skvele tlmil nerovnosti (v režime Normal a pohodlnejších), ale ponúkal aj nečakanú agilitu. Na brzdách alebo pri prudkom ubratí plynu aj pri plne aktívnom ESP pomáhala zadná náprava so zatáčaním, nedotáčavosť som vôbec nezaznamenal. 

Riadenie v našom prípade (vo všetkých troch motorizáciách) pracovalo s variabilným prevodom ako progresívne riadenie. Od jednej krajnej polohy volantu do druhej sú potrebné len dve otáčky, napriek tomu nie je pri vysokých rýchlostiach riadenie príliš agresívne, naopak, pri dynamickej jazde nie je potrebné ani pri veľmi zakrútených cestách prehmatávať na volante. Áno, cit vo volante zodpovedá elektrickému posilňovaču, napriek tomu zodpovedne vyhlasujem, že progresívne riadenie je v novom Golfe 8 citeľne lepšie ako to v mojom GTI.           



Druhé kolo. Pred súmrakom sme stihli ešte krátko vyskúšať prvú a druhú generáciu Golfu a ... musia vám stačiť dve fotky a emotívny popis na našom FB profile, aby ste pochopili, prečo je Golf legenda. Zároveň to znamená, že na večerné jazdy nám ostala úplná tma. Tentoraz som uchmatol benzínovú verziu 1,5 TSI (150 koní, 250 Nm) s novou manuálnou prevodovkou. Má síce „len“ 6 stupňov (oproti vždy siedmym stupňom DSG), ale pocitovo kratšie dráhy a hladší chod v kulise ako jej predchodca v siedmej generácii. Možno, až príliš hladký, na prvých kilometroch som si trochu zvykal na krajné polohy, najmä jednotka mi pripadala tak krátka až som sa obával, že nie je „in“. Všetko sa zmenilo pri dynamickej nočnej jazde... 



To bol jednoducho skvelý jazdecký zážitok. Výborne fungujúci podvozok, akurátne výkonný motor (z nuly na 100 km/h za 8,5 sekundy, Vmax 224 km/h) a hladko radiaca prevodovka mi dávali skvelý pocit kontroly nad vozidlom. Fantastické svetlá IQ.Light prispievali k skvelej viditeľnosti. Jazdu v tandeme s Marekom sme si užili mimoriadne. 



Druhý deň. Trojka a päťka, štvorka žiaľ chýbala. Prvé TDI v Golfe III a DSG v Golfe V vo mne zanechali takmer rovnako silný, pozitívny pocit ako o deň predtým prvé dve generácie. Cestou späť na letisko nám ale spoločnosť robil Golf s novou motorizáciou skrývajúcou sa pod označením eTSI.  Zdanlivo rovnaký výkon ako konvenčná 1,5 TSI (150 koní, 250 Nm, rovnaké dynamické parametre) mal, subjektívne, rozdielny účinok. V spojení s 48V technikou umožňuje systém nielen rekuperáciu energie brzdením, ale aj „plachtenie“ s úplne vypnutým motorom a skoršiu deaktiváciu motora pri zastavovaní, teda takmer neznateľne fungujúci systém start/stop. Odpoveď na otázku, či sa to pozitívne prejaví na spotrebe oproti klasickému pohonu dá až porovnanie v rovnakom jazdnom režime. Priemer 6,3 litra po šesťdesiatich kilometroch len svižnej jazdy (priemerná rýchlosť 83 km/h) smerom na letisko do Porta je obtiažne porovnávať s priemerom 9,5 litra pri dynamickej nočnej jazde na kľukatých okreskách s dĺžkou 28 km.      



Na rozdiel od predchádzajúcich motorizácii s osemnástkami malo eTSI obuté len sedemnásťpalcové kolesá. Napriek tomu bol nárast komfortu (nezabudnime, všetky autá mali DCC) nepatrný, teda osemnástky sú rozhodne voľbou plne použiteľnou aj pre slovenské podmienky. Aspoň verím, že nás o tom presvedčí aj prvý domáci test. Nový Golf 8 ma pozitívne prekvapil jazdnými vlastnosťami a tým, že je to skutočný... Golf. Jednoducho, sadol som si, nastavil som si a jazdil som. Ako doma. 



Interiér má rovnakú filozofiu ako sedmička, teda šetrí na menej viditeľných miestach (horná časť výplní dverí vzadu je rovnako ako v sedmičke z tvrdého plastu), šetrenie je viditeľné aj na iných miestach, na rozdiel od sedmičky je plynová vzpera kapoty motorového priestoru nahradená klasickou mechanickou podperou a pár drobností by sa ešte našlo. Na druhej strane, pár príjemných detailov ako čalúnenie priestoru medzi operadlami zadných sedadiel a dverami, ako aj ponechanie veľkorysého čalúnenia odkladacích priestorov dverí pôsobí hodnotným dojmom. 



Ovládanie nového digitálneho rozhrania bude chcieť zvyk, ale snáď s výnimkou klimatizácie, ktorej dotykové ovládanie v neosvetlenej posuvnej lište chce viac úsilia ako klasické otočné ovládače, v tom nevidím žiadny zásadný problém. Teda problém, ktorý by ma odradil od kúpy nového Golfu 8. Ako ste na tom Vy? Odporúčam, aby ste sa s novým Golfom zoznámili najskôr osobne a až po tom si urobili názor. 



Záver? Nový Golf 8 je opäť komplexným autom poskytujúcim vynikajúci mix komfortu, technológií, výbavy a, trochu prekvapujúco, vynikajúce jazdné vlastnosti. Miera zábavnosti dosahuje až na špičku triedy a preto sa veľmi teším na nový Golf GTI a predovšetkým na Golf R, ktoré sa predstavia už v priebehu budúceho roka. Medzičasom kolujú v kuloároch dve zaujímavé informácie o výkonnostných verziách motora 2,0 TSI. Prvá hodnota 245 koní by mohla zodpovedať najslabšiemu GTI, druhá verzia s výkonom 333 koní, o ktorej špekuluje okrem iného nemecký AutoBild, by na prvý pohľad mala patriť Golfu R. Volkswagen ale pre GTI potvrdil aj verziu TCR, ktorá má prísť skôr ako eRko a teda... mohla by mať 333 koní? Kam by sa nám potom výkonnostne posunulo eRko?

Veľa otázok na záver prvých dojmov znamená, že sa mimoriadne tešíme na prvé domáce testy Golfu 8 a ešte viac na nové ostré verzie. A ja už teraz viem, že budem vo veľkom pokušení meniť GTI siedmej generácie za niečo ostrejšie z ôsmej rady. Rozumná cenová politika mi v tom prosím pomáhaj...

P.S.: Podrobné predstavenie Volkswagenu Golf 8 nájdete TU.

Autor: Miro Vilím, Foto: Volkswagen  
Advertisement