Renault Mégane GT - Mirove Áno!Mirov test pôžitkovUrban lumberjackKevin EspaceMB GLE SUVVlčí test Subaru XVRS3 vs A45 AMGVražedný hattrickMäso naporcované - kliknite!BMW X5 M50d testFord Focus ST Mix TestBrontosaurus RexAntitest CTR 2016Test BMW K1300SPäsť na oko!A45 A(O)MGČaro PriestorRange Rover Evoque TestMB GLC 250dNejem, nepijem, zo vzduchu žijem!Volvo XC90 - DonarCTR ´15XE. Jaguar XE.Caravelle Family Test
Úvod / Auto/Moto / Prvé dotyky / Volkswagen Golf R - Deň Hromu

Volkswagen Golf R - Deň Hromu

Mal som počkať. Ako reakcia na kamarátovu otázku „Prečo si nepočkal na Golf R?“ mal byť pôvodne na konci prvej vety otáznik. Mala nasledovať polemika o tom, aké je GTI dobré a nejednoznačný záver ponechávajúci rozhodnutie na čitateľovi. Nuž, po jazde na otáznik nevydalo a záver je jasný.

Prvé zoznámenie s novým Golfom R prebehlo Rýchlo a Nahlas. Dominujúcim dojmom po nasadnutí bola zvuková kulisa. Ten, kto auto skúšal predo mnou, ponechal nastavenie v režime Race a motor dával o sebe patrične vedieť. Z motorového priestoru boli počuť hlboké nádychy nasávania a syčanie a odfukovanie turba. Štvorica koncoviek výfukového potrubia dunela a svoju nespokojnosť s čímkoľvek odlišným od plného plynu dávala najavo podráždeným brblaním. Pripomenulo mi to obľúbený film môjho detstva Days of Thunder a závody NASCAR. Na moje prekvapenie aj na Slovensku sme jeden zabudnutý ovál našli. Bočný náklon a preťaženie spôsobené návštevou oprávneného orgánu sme ja aj eRko vnímali veľmi intenzívne. 
  
Lepšie ako na improvizovanom ovále sme sa však spolu cítili na obľúbenej okresnej ceste. Zapnutá stabilizácia pomáhala pohonu štyroch kolies preniesť celý výkon 300 koní (v rozpätí 5.500 – 6.200 ot/min.) a 380 Nm (v rozpätí 1.800 – 5.500 ot/min.) na asfalt a držať ideálnu stopu. Presné a rýchle riadenie a uspokojivá práca DSG v športovom režime diktovali svižné tempo. Tak svižné, že po skončení jazdy som z auta vystúpil s pocitom nevoľnosti v žalúdku. Tento pocit som doposiaľ poznal iba ako Marekov spolujazdec, no tentoraz som si za to mohol výlučne ja sám. Nešlo ani o dojem zo samotnej rýchlosti alebo z pocitov preťaženia v zákrutách (ak nejde o uzavretú trať, samozrejme dodržiavame všetky predpisy cestnej premávky...), ale skôr o uvedomenie si toho, aké auto tieto pocity za volantom ponúka. Volkswagen Golf ako etalón nižšej strednej triedy obvykle v bežnej premávke vystačí s maximálnym výkonom 150 koní z naftového dvojlitra. V eRku máte dvojnásobný výkon. V tom istom tele stredného hatchbacku. Naozaj pôsobivé. Ešte pôsobivejšou je informácia, že v pozdĺžnom smere je Golf R rýchlejší ako Porsche Cayman S (325 koní, 370 Nm). Dovolím si tiež tvrdiť, že priemerný vodič bude na akejkoľvek trati, s výnimkou diaľnice samozrejme, rýchlejší s eRkom. A nejde len o moje subjektívne pocity (zhodou okolností jazdu na oboch autách delili len dva dni), ale zistenie o rýchlosti vyplýva aj z objektívnych meraní.



Moje výhrady? Skôr sa koncentrujú do čisto subjektívnych oblastí. Interiéru dominuje modro/šedo/čierna kombinácia. Svietivá modrá pre ručičky otáčkomera, rýchlomera a osvetlenia prahových a bočných dverných obkladov, šedá pre obšitie volantu a čalúnenie alcantarových častí sedadla, čierny klavírny lak s marketingovým názvom Carbon Touch pre obklady prístrojovej dosky a obloženia ramien volantu. Volkswagen to vie aj lepšie: interiér GTI ladený do červena, úžasný volant s kovovým dekorom a jeho kárované sedačky sa mi jednoducho páčia viac. Naopak, príplatková modrá metalíza Lapiz Blue pre exteriér je fantastická a tak ako biela pre GTI by bola mojou jedinou možnosťou pri rozhodovaní o farbe laku.



Druhou nezanedbateľnou otázkou je, či cena Golfu R s DSG začínajúca na sume 39.080,- EUR je primeraná. Predpokladom objektívnej odpovede je konkretizovanie súpera, s ktorým sa budeme porovnávať. Ak by ním bolo GTI Performance DSG za cenu 30.350,- EUR, budete napriek lepšej výbave Golfu R (napr. sériovo bixenóny s LED a natáčaním v hodnote 1.409,- EUR, osemnásťpalcové kolesá v hodnote 650,- EUR, o 124,- EUR lacnejší winter paket) možno ohŕňať nos a tvrdiť mi, že pohon 4Motion a 70 koní navyše za taký príplatok nestoja. Ak však do porovnávacej rovnice dosadíte základnú cenu Porsche Cayman S PDK v sume 68.909,00 EUR s DPH, tak je cena Golfu R nielenže primeraná, ale nepochybne ide o dobrú ponuku hodnú zvažovania. Golf R rýchlosťou Caymanu S a s neporovnateľne lepším komfortom plnohodnotne dopraví štyri dospelé osoby s batožinou. Nie, nepožil som žiadnu návykovú látku s omamnými účinkami, ak neveríte, overte si to sami na skúšobnej jazde.



S cenou nepriamo súvisí aj otázka, či Golf R navonok pôsobí ako auto za štyridsať tisíc euro a dostatočne reprezentuje svojho majiteľa. Odpoveďou je jednoznačné áno. Napriek určitej nenápadnosti spojenej so známou siluetou je na prvý pohľad zrejmé, že nejde len tak o obyčajný Golf. Štvorica LED úsmevov v predných svetlách už v spätnom zrkadle šibalsky signalizuje potenciál skrývajúci sa pod prednou kapotou a symetrická štvorica koncoviek výfuku pozdraví nechápavo prekvapeného účastníka premávky, ktorého ste práve nechali za sebou. Dôkazom o vizuálnej presvedčivosti bol aj zvedavý pohľad pána v najlepších rokoch sediaceho v BMW 650i Cabrio v bielej perleti, ktorý ako jediný účastník vyzval Golf R na porovnanie síl.
 
Volkswagenu sa na rozdiel od predchádzajúcej generácie podarilo Golf R dostatočne odlíšiť od modelu GTI a to nielen celkovou rýchlosťou, ale aj skutočne športovejším naladením. Vďaka plne vypínateľnému ESP je eRko zábavnejším autom a nielen na povrchu so zníženou priľnavosťou bude aj výrazne rýchlejším. Vypnuté ESP umožňuje na suchu jemné powerslidy cez štyri kolesá a za dažďa budete môcť do sýtosti jazdiť bokom.


       
V úvode som nepoložil otázku. Ale aj na nepoložené otázky sa občas patrí odpovedať. Nepočkal som. Z rôznych pragmatických dôvodov. Ale aj jedného veľmi emocionálneho. Stále totiž čakám. Na Golf R400...


Text: Miro Vilím
Foto: Adam Slobodník, Marek Kahay, Miro Vilím