MINI Clubman JCWŠkoda Kodiaq TestBaby M2Časopis RoadLife - predplatnéVolvo V90 CCPickUp Test  2017Amarok V6 AventuraMercedes-AMG GLC 43 CoupeChlapi majú radi beštie!Darwinov odkazAudi Q2 - untaggableEbajk TestVaše PortfolioNejem, nepijem, zo vzduchu žijem!Caravelle Family Test
Úvod / Auto/Moto / Prvé dotyky / Volvo Winter Test Drive, alebo ako chutí Volvo V90 Cross Country

Volvo Winter Test Drive, alebo ako chutí Volvo V90 Cross Country

Zo srdca nenávidím kombíčka. Chápem ich úžitkovú hodnotu, ale nič ma na nich nebaví. Vyzerajú otrasne a iba mi pripomínajú, že som niečo v živote urobil zle, keďže musím nonstop prenášať veľké a rozmerné predmety. SUVéčkam dokonca želám smrť. A pokiaľ ste si to želanie aj prečítali, tak ste ma dozaista prekukli, že paradoxne mám rád kompromisné riešenie, na rozdiel od tvrdých chlapov, ktorí sa na prvom rande snažia babenku presvedčiť, že ich drsnosť dosahuje takú úroveň, že oni kompromisy nikdy nerobia. Žiaľ, tento typ drsnosti som nepobral, ale pobral som podivnú lásku k perverzným zážitkom. Využijem každú možnú príležitosť, aby som mohol brázdiť cesty-necesty na pickupe, alebo na hybridnom mixe SUV/kombi. Preto keď mi môj perverzný anjel strážny zoslal z "Neba nerestí" pozvánku na event Volvo Winter Test Drive konajúci sa ako v Nemecku (Berchtesgaden), tak i v Rakúsku (Faistenau), moje srdce neobyčajne zaplesalo. Išlo totiž o zimné, teda šmykľavé predstavenie nového Volva V90 Cross Country

Kým moje srdce zo svojej pozície neuhne, teda kombi verziu V90 principiálne odmietam z filozofických dôvodov, oči vidia situáciu inak. Krásne. Musím bez ostychu priznať, že je to pekné auto. Vraví sa, že láska ide cez žalúdok, aj keď ja si skôr myslím, že cez sex, tak pri autách ide skrz vizuálny orgán, oči. Takže som bol zrazu na polceste chytený do osídiel záujmu. Ten prišiel v plnom rozsahu, keď som uvidel na letiskovom parkovisku v Mníchove biele (CrystalWhite) Cross Country v motorizácií T6 (turbobenzín 320 koní, 400 Nm). Stál zaparkovaný hneď vedľa verzie kombi, takže sa mi naskytla jedinečná príležitosť preskúmať najdôležitejší rozdielový atribút. Svetlá výška narástla o 65 mm na konečných 210 mm, je to dokonca zjavné už na prvý pohľad. Len pre porovnanie, moderné SUV do mesta majú okolo 180 mm (Audi A6 Allroad disponuje 185 mm). Vo vzduchu sa začala vznášať hypotéza, že výraz „Cross Country“ teda „Cez Krajinu“ nebude iba prázdnym marketingovým nástrojom. Vyššia svetlá výška sa transformuje aj do vylepšených hodnôt nájazdových uhlov (vpredu 18,9 stupňov, vzadu 20,7 stupňov). Pre úplnosť dodávam, že k dispozícii je paleta dvoch naftových (D4 – 140 kW, D5 – 170 kW) a dvoch benzínových (T5 – 187 kW, T6 – 235 kW) motorizácií, všetky sú dopované turbom. Dané verzie sú štandardne dodávané iba s pohonom všetkých kolies, realizovaným systémom Haldex, ktorý má svoje obmedzenia, ale tie sa snaží vykrývať  nový jazdný mód OFF ROAD, ktorý v iných modelových variáciách nie je prítomný.



Hlavný účel tohto modelového počinu tkvie v možnosti prepraviť posádku na miesta, kde už asfalt nevedie. Ale aká hlboká je táto jeho schopnosť? Poľné cesty, jamy, stúpania, klesania, na nejakej úrovni časť týchto činností zvládne aj bežné auto. Pokiaľ tieto profily nie sú pokryté snehom a ľadom. Tu sranda končí a ďalej pokračujú iba lepšie pripravené vozidlá. A Volvo V90 Cross Country pripravené je. Nebolo možné kvantifikovať z pozície sediaceho vodiča, aké exaktné parametre definovali zjazdovku, po ktorej sme obojsmerne testovali možnosti automobilu, viem to len zhrnúť do sledu citosloviec: wááááá, óóóó, sakráááá. Bolo úplne jedno, či sa na šmykľavom kopci cielene zastavilo, následný rozbeh bol plynulý a sebavedomý. Problém nastal, až keď sa zastavilo na šikmej ľadovej ploche, tu bolo nutné hľadať cúvaním kúsok snehu, kde sa už rozbeh dal zrealizovať. Tieto atribúty ma ale vyslovene neprekvapili. Prekvapilo ma chovanie auta v snehovej aréne, čo bol vlastne malý okruh plný zákrut. Nepredpokladal som, že sa z kombinácie danej karosérie a pohonu Haldex vykľuje taký generátor detskej zábavy. Po vypnutí stabilizácie bolo možné vozidlo ovládať cez plynový pedál aj v šmykových situáciách, teda bohapusto driftovať. A nemyslím tým sa ledabolo šmýkať, mám na mysli naozaj riadený šmyk. Bolo to zábavné, vyčerpávajúce a prekvapujúce. Koruna pre viacúčelové vozidlo bola práve udelená. 



Práve po tomto zábavnom fyzickom vyčerpaní prišla vhod plejáda bezpečnostných prvkov, ktorými je Volvo známe, obzvlášť na nemeckej diaľnici, kde je možné jazdiť bez obmedzenia maximálnou rýchlosťou. Adaptívny tempomat a autonómny mód Pilot Assist, ktorý udrží na pár sekúnd vozidlo v jazdnom pruhu bez zásahu vodiča, môže niekomu zachrániť kožu. Alebo povedzme si to priamo, život. Rovnakým dielom prispieva k relaxačnej atmosfére aj luxusne ladený interiér, nie nepodobný tomu v modeloch S90 a XC90, čo znamená, že je kvalitný, kožený a príjemný. Je to tam, Volvo to dokázalo. Stvorilo auto, ktoré má predpoklad pokryť náročné rodinné požiadavky. Fyzické i duchovné. Tieto faktory si nechá aj zaplatiť, cena modelu začína od 53 100,-, ale to je dobrá cena za vybočenie z prúdu nemeckej konfekcie so súčasným zachovaním si kvalitatívnych štandardov. Táto ochutnávka vyvolala záujem, ktorý ukojíme až prostredníctvom plnohodnotného testu. Úprimne sa tešíme.


Autor: Ladislav Vörös, Foto: Bernhard Limberger