Kia Sportage 2018Hra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakAgent Myší kožuštekObrubník Poker a ZlatovláskaZlaté KrídloFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute CoutureSurové železo!Tlačený časopis 2018
Úvod / Časopis RoadLife / 2. kvartál 2018 / Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ - HOT ROD #$%&*@§!!!

Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ - HOT ROD #$%&*@§!!!

Viete prečo má Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ pod prednou kapotou vidlicový osemvalec s výkonom 510 koní a silou 700 Nm? Nuž preto, lebo dvanásťvalec by sa tam (asi) nezmestil. Potrebujete v stredne veľkom SUV taký výkon? Určite nie, ale veľmi chcete! Najneskôr potom, ako naštartujete a už zohriaty motor naplno rozozvučíte akcelerátorom. Ten zvuk! Znie to ako keby sa Ódin s Thorom hádali, kladivami, proste pecka! Motor je ústrednou postavou príbehu o najlepšom SUV na svete.


Prvý letmý pohľad na brutálne vyšperkovaný vizuál GLC a musíte sa veľmi ovládať, aby ste sa nezačali rehotať nahlas. Vnímate jasné stanovisko AMG divízie a jej vztýčený prostredník smerujúci ku všetkým elektromobilom a EU regulátorom. Panamericana grill s 15 vertikálnymi lamelami oddeľuje strojovňu od okolitej premávky mrežou, predný nárazník otvorený len pár čísiel nad zemou vyzerá ako papuľa predátora pripravená zhltnúť menšie autá ako zajaca, rozšírenia podbehov kolies ledva schovajú dvadsaťjeden palcové kované disky s pneumatikami 265/40 R21 vpredu a dokonca 295/35 R21 na zadnej náprave a to všetko je zakončené démonicky tmavou štvoricou koncoviek výfuku. Už na prvý pohľad je zrejmé, že toto SUV do terénu nepôjde, jeho revírom sú okresné cesty, nemecké diaľnice... ale predovšetkým tunely, podjazdy, podzemné garáže, čokoľvek, čo poskytuje ozvenu úžasne znejúcemu osemvalcu a výfukovej sústave AMG Performance.




Zvukový prejav na jednotku, ako je to s jazdou? Nalejme si pravdu zo sudu čistého stooktánového benzínu. Výkon a sila zabalená v karosérii SUV nedovoľuje zaoberať sa takými zbytočnosťami ako je komfort. Podvozok, aj keď na báze „vzduchového ovládania pohybu karosérie“, je športový, AMG športový a teda, v kombinácii s obrovskými kolesami tuhý. Vadí to? Nie, len na priečnym nerovnostiach sa dostavuje jemný pocit nespokojnosti a občas drobné rezonancie z prístrojovky. Ale keď sa dostanete na hladký asfalt... Vďaka možnostiam nastavenia podvozka (Eco a Comfort ma nezaujalo) od režimu Sport, cez Sport+ až po ultimatívny Race dostanete PUV (pretekársko-úžitkové vozidlo, ako aj katalóg tvrdí). Pri rozjazde cez Race Start tri sekundy trvá kým pneumatiky zrolujú asfalt pod sebou a na stovku potom auto vystrelí za 0,8 sekundy, maximálna rýchlosť je limitovaná na 280 km/h a predovšetkým, PUV motokára funguje aj na kľukatých cestách. O takmer nekonečnú trakciu sa stará pohon AMG Performance 4MATIC+, v režime Race s veľmi výraznou preferenciou prenosu výkonu na zadnú nápravu. S pomocou elektronicky riadeného samosvorného diferenciálu je asfaltový tanec ešte jednoduchší (rozumej, ak máš nervy z ocele, zadriftuješ si), pohyby karosérie v najtuhšom nastavení takmer neexistujú. Ešteže poťah volantu z nappa kože a mikrovlákna Dinamica tak dobre saje pot z rúk... O krotenie rýchlosti sa stará vysokovýkonná brzdová sústava AMG, predné keramické kotúče majú priemer 402 milimetrov a šesťpiestikové strmene, vzadu sú „tristošesťdesiatky“ s jedným piestikom. Inými slovami, brzdí to skoro tak brutálne ako zrýchľuje.


Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner


Kompletný test GLC 63S nájdete v druhom tohtoročnom (2018) čísle tlačeného časopisu RoadLife.