Projektil!Najlepšie Tarraco?e-tronQ3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUN
Úvod / Časopis RoadLife / Číslo 5 (2018) / KTM 790 DUKE - Skalpel na okresky

KTM 790 DUKE - Skalpel na okresky

Keď som videl popis pod názvom motorky, pomyslel som si, že marketingovo je to zvládnuté na jednotku. THE SHARPEST STREET WEAPON, teda najostrejšia zbraň na cestu. Výborné, len či to bude korešpondovať s realitou? KTM 790 DUKE to síce má v koreňoch, ale predsa len, nejedná sa o prekopanú 690-tku či menšieho Super DUKA. Je to úplne nanovo vyskladaná motorka, čo môže byť prínosom, ale vo výsledku aj veľkým prepadákom. Ako to teda je? Ako vystrelila táto cestná zbraň?


Príslušnosť k značke je jednoznačná. Predné LED svetlo sa nedá zameniť so žiadnym modelom akejkoľvek inej značky. Je to tak markantný podpis, že identifikovať Duka bude ľahké aj z veľkej diaľky. „Helma bojovníka“ navyše ešte viac zvýrazňuje ostrosť, ktorú KTM posúva v týchto modeloch úspešne vpred. Čo je však najmarkantnejšie je štíhla línia. Pri bočnom pohľade sa v princípe pokračuje rovnakým dizajnovým smerom. Ostré, jasne definované línie, dominantou je však úplne nový motor, hliníková podsedadlovka a z pravej strany koncový tlmič výfukového systému. Nedá sa mi pri ňom nepristaviť. Na prezentačnej akcii boli pripravené 790 s Akrapovičom, ale aj so sériovým výfukom z fabriky. A či ma za to budete chcieť ukameňovať alebo ukrižovať, je mi to jedno. Stále budem tvrdiť, že sériový tlmič je nielen krajší a hodí sa mi na DUKA viac, ale aj vyprodukovaná akustika príde môjmu uchu viac lahodiaca a z časti aj agresívnejšia. Keď si už raz budete konfigurovať tú Vašu 790-tku, na toto určite pamätajte.


Teraz ale k technike, lebo tá je v tomto prípade najpodstatnejšia. KTM 790 DUKE nemá byť iba ďalší krok v naberaní skúseností jazdca. Je to motorka určená pre ľudí, ktorí majú jasne zadefinované priority a požiadavky na stroj. Pre ľudí, ktorí presne vedia, čo potrebujú na uspokojenie svojich potrieb, čo všetko musí motorka spĺňať. A o tom, že sa na novinke makalo, svedčia aj čísla. 250 ľudí na vývoji odpracovalo spolu 111.100 hodín, 48 motorov spálilo viac ako 34 000 litrov benzínu, 80 motoriek nabehalo viac ako 50 000 kilometrov. Záruky toho, že detské choroby boli vyriešené ešte pred samotným začiatkom predaja. Detské choroby spomínam preto, lebo sa jedná o motorovú novinku, ktorú KTM ešte nepoužila. Paralelný dvoj-valec má objem 799 kubíkov a je to najkompaktnejší motor v tomto segmente, menší než väčšina 600 kubíkových pohonných jednotiek. Kompaktnosti bola prispôsobená aj prevodovka, ktorá bola uložená vertikálne. Ale späť k číslam. K dispozícii je maximálny výkon 105 koní a krútiaci moment 86 Nm, ktorý pekne zatiahne od spodných otáčok. Týmto počinom posunuli rakúski inžinieri latku o dva stupne vyššie a predpokladám, že konkurencii pribudlo pár vrások na čele. A veru, že má aj prečo. Kompaktnosť celého motocykla je doplnená výborne odladenou elektronikou. Nehovorím to často a väčšinou mi svojim spôsobom asistenčné prvky aj trochu vadia, ale v tomto prípade to je úplne inak. Takým štandardom by som nazval možnosť jazdných režimov. STREET, SPORT a RAIN padnú celkom dobre. Ale pre naozaj ultimatívne jazdenie je tu TRACK. Nie práve bežné, dokonca skôr výnimočné sú však ďalšie prvky a ich kombinácie. Trakčná kontrola v spojení s náklonovým ABS, anti-wheelie systém proti dvihnutiu predného kolesa. Nastaviť sa dá dokonca citlivosť reakcie motora na pohyb Vašej pravačky. A ak si to celé nájdete na novom TFT displeji, môžete to meniť aj za jazdy. Keď sme už pri tom TFT-čku, nehýri množstvom nezmyselných farieb. A to mu dodáva prehľadnosť bez toho, aby to rušilo pri samotnom jazdení.




Nového DUKA som si mohol vyskúšať v mestskej premávke, na okresných cestách a ako čerešnička na torte bola motokárová dráha v Dlhej pri Trnave. Mestskú premávku zvládal DUKE ako malinku. Obratnosť vďaka spomínanej kompaktnosti z neho robí stroj, pre ktorý neexistujú takmer žiadne prekážky, nepozná kolóny a dokáže využiť aj to najmenšie miesto na jazdu vpred. Občas menej príjemné však bolo nastavenie podvozku. Aj keď boli použité predné vidly s progresívnym pružením od WP,  „dvorného“ výrobcu pre KTM, celý podvozok pôsobil na menej kvalitnej vozovke trošku uskákaným dojmom. Nebolo to nič kritické, ale napriek tomu by som privítal možnosť mechanického a ešte lepšie, elektronického nastavenia. Druhé kolo testovania patrilo okresným cestám na Záhorí. A tu sa skalpel ukázal ešte presnejší, ako som od neho očakával. Výborný, super ľahko ovládateľný, presný. Proste na okresky mega. Čakal som od 790 veľa, dostal som ešte viac. Pri svižnejšom tempe som posúval jeho aj svoje hranice ďalej a ďalej s tým, že som k tej ozajstnej hranici nedostal. Proste aj ozajstné bláznenie zvládal DUKE s ľahkosťou a niekedy to vyzeralo, že sa baví ešte viac ako ja. Až mi bolo ľúto, že do časového harmonogramu dňa nebola zahrnutá prestávka na Pezinskej Babe, cez ktorú sme iba prechádzali. To bude územie výsostne pod vládou DUKU 790. Ďalšiu časť testu sme strávili na spomínanom okruhu v Dlhej. Tu sme si to užívali všetci zúčastnení. Supermoto ABS je výborná vec. Elektronika v tomto prípade kontroluje iba predné koleso, zadnému dovoľuje tancovať podľa chuti jazdca. Musím priznať, že takto som ešte nejazdil a mal som pred tým rešpekt. To sa však nedá povedať o kolegovi, ktorý to posielal do zákruty permanentne bokom. V dobrom som mu to závidel a užíval si čas pri jeho sledovaní. A podľa jeho slov: „Vono to jde bokem samo,“ usudzujem, že to tak aj bude. Pre mňa bola najdôležitejšia skúška bŕzd. Nebola tu rovinka, kde by sa dali dochladiť a tak boli pod nepretržitou záťažou. Po svižnej dvadsaťminútovke som nebadal žiadne vädnutie, dávkovanie bolo veľmi presné a príjemné. KTM logo na brzdách hovorí o tom, že boli vyvíjané a vyrábané pre 790-tku, ale podľa dostupných informácii v spolupráci so španielskou spoločnosťou J. Juan Brake System.




Ako som už spomínal, KTM 790 DUKE nenahrádza žiadny model. Je to samostatná jednotka, ktorá si svojho zákazníka omotá okolo prsta už na prvých kilometroch. A že jej zacielenie je naozaj široké je podčiarknuté aj faktom, že výška sedadla je od 780 mm, cez 805 až na 825 mm. Teda aj bikeri nižšieho vzrastu si určite prídu na svoje. A teraz zásadná vec. Celé toto veľké divadlo Vám môže hovoriť pane. Za koľko? Ak si tento článok čítate v električke a stojíte, okamžite niekoho vyhoďte zo sedadla alebo dočítajte až doma. Inak je to na Vaše vlastné riziko. Lebo základná cena úplne novučkej, kompaktnej, obratnej, mrštnej, výborne odladenej, elektronikou nabúchanej, quickshifterom disponujúcej KTM 790 DUKE nebude viac ako.....už sedíte? Nebude viac ako 9.349,- EUR. Takže obrovský kopec muziky za veľmi dobré peniaze. Neostáva mi nič, len gratulovať novým majiteľom k skvelej voľbe výborného motocykla.


Autor: Peter Baran, Foto: Martin Matula

Advertisement