Honda Civic Sport Plus 1,5 VTEC TurboČasopis RoadLife - predplatnéMedveď zabil chodcaDragon SkinMINI Clubman JCWKTM 1090 Adventure TestVolvo V90 CCŠkoda Kodiaq TestBaby M2Mercedes-AMG GLC 43 CoupeDarwinov odkazAudi Q2 - untaggableEbajk TestVaše PortfolioNejem, nepijem, zo vzduchu žijem!Caravelle Family Test
Úvod / Eventy / Roadtripy / AMG TRIP 2017 (Chapter Two)

AMG TRIP 2017 (Chapter Two)

Kapitola druhá: Hviezdne vojny

Prvú etapu tohtoročného AMG tripu sme absolvovali v daždivom počasí, druhý deň sa na nás usmialo šťastie a najväčšiu hviezdu celej kolóny štartujeme do slnečného rána. Z Vinného do obce Orechová riadi môj spolujazdec, ja sa na sedadle spolujazdca neviem dočkať kedy sadnem za volant. Smerujeme do obce Orechová. Vo vinárstve Pivnica Orechová absolvujeme krátku zastávku a majitelia nám predstavujú jeho históriu, ktorá od založenia v roku 1994 nadväzuje na históriu Šľachtiteľskej stanice Orechová. Šľachtiteľská stanica bola od roku 1966 súčasťou Komplexného výskumného ústavu vinohradníckeho a vinárskeho v Bratislave. Jej úlohou boli systematické práce na šľachtení nových odrôd viniča pre oblasť Východoslovenskej nížiny, overovanie odrôd vyšľachtených v rámci výskumného ústavu a produkcia sadeníc viniča potrebných pre vinohradníctvo sobranskej vinohradníckej oblasti. Skvelé občerstvenie sme zo zrejmých dôvodov, žiaľ, nemohli doplniť o ochutnávku vín, ale snáď to v budúcnosti napravíme. Krátka zastávka je jednou z mnohých, ktoré nám predstavujú bohatstvo, rôznorodosť a kultúru východného Slovenska.

Mercedes-AMG GT R
Sadám do nízko položeného športového sedadla a od vzrušenia ani neviem nájsť štartovacie tlačidlo. Nádych, výdych, ukľudni sa! Štartujem, ozve sa tlmené zaburácanie a na voľnobehu pokračuje decentné hrmenie. Prvé stovky metrov absolvujem v obci a snažím sa zvyknúť si na dlhú kapotu, ktorá končí ďaleko vpredu v masívnom Panamerica grile masky chladiča. Bublina kabíny začína snáď až v polovici dĺžky auta, vodič sedí tesne pred zadnou nápravou a splývajúca zadná časť je ukončená masívnym krídlom. Z profilu auto vyzerá ako X-Wing Starfighter z Hviezdnych vojen. Po šiestich minútach od prebudenia vidlicového osemvalca s objemom 3982 cc, výkonom 585 koní pri a silou 700 Nm dostupnou od 1900 do 5500 otáčok za minútu skúšam na úzkej a miestami nie veľmi dobre zaplátovanej okreske prvý predbiehací manéver. Chalani v G500 4x42 predsa len dosť zdržujú a čelo kolóny je už o dve dediny ďalej. Zrýchlenie je opojné a napriek počiatočnému rešpektu z výkonu auta som si rýchlo zvykol. Motor je fantastickou, ale nie jedinou súčasťou vynikajúco odladeného celku. Podvozok s aktívnymi tlmičmi bez najmenších problémov drží auto v čistej stope aj na rozbitých cestách, komfort ovládania zodpovedá luxusnému GT a viditeľnosť z kabíny prispieva k bezproblémovej ovládateľnosti aj na úzkej ceste. Súčasťou zážitku je zvuková kulisa motora a výfukovej sústavy, v režime Sport+ a s otvorenými klapkami vo výfuku auto pri každom odradení, podradení alebo ubratí plynu produkuje takú streľbu, že blízko východnej hranice to môže vyvolať obavy z prítomnosti cudzích ozbrojených zborov. Nadšený do vysielačky všetkým ďakujem za oneskorený darček k narodeninám, tých päťdesiat kilometrov v GT R som si skutočne užíval. Samozrejme by som auto chcel vyskúšať na uzavretej trati, skoro ráno na domácom kopci a najlepšie by bolo zobrať ho na výlet do Álp. Aj tých pár desiatok kilometrov však stačí na to, aby som sa odvážil tvrdiť, že nepotrebujete pekelnú rýchlosť a uzavretý okruh, aby sa vodič zabával. Stačí vypnúť stabilizáciu a trakčnú kontrolu a zábavy bude dosť aj na bežnej ceste.


 
Ďalšia zastávka vyžaduje, aby som GT R odstavil na asfaltke, po nespevnenej ceste smerujeme k Lomu Beňatina s priezračnou tyrkysovou vodou. Aspoň mám možnosť odviezť sa v Ondrejovom G55 AMG, ktorý kompresorom prepĺňaným osemvalcom s výkonom 507 koní začal tradíciu šialených motorizácií Gelände wagenov. Cez obec Ubľa pokračujeme smerom na Stakčín a Sninské rybníky. Tamojšie bio kúpalisko využíva technológiu samočistenia vody pomocou rastlín a rias. Po obede meníme autá a na nás už čaká E 63 S 4MATIC+ Edition 1. Ak je GT R X-Wingom, tak éčko v matnej čiernej farbe je TIE fighter Dartha Vadera, len jeho lomené „nosné“ plochy dávajú tušiť, že sa v ňom skrýva radikálne odlišná technika v porovnaní s tými „bežnými“. Na prvý pohľad klasický sedan v sebe skrýva technológie umožňujúcu dosahovať extrémne výkony. Známy osemvalec má v tejto verzii 612 koní a 850 Nm v rozsahu 2.500 až 4.500 otáčok za minútu. Tomu zodpovedajú aj jazdné výkony, zrýchlenie z nuly na sto za 3,4 sekundy je dokonca lepšie ako má GT R (za 3,6 s) a maximálna rýchlosť môže byť namiesto obvyklého limitu 250 km/h posunutá až na 300 km/h (GT R má Vmax 318 km/h). Pokračujeme na vodárenskú nádrž Starina, ktorá je s rozlohou viac ako 311 hektárov najväčšia vodná nádrž na pitnú vodu na Slovensku a zároveň je najväčším zdrojom pitnej vody v strednej Európe. Sypaná hrádza s výškou 50 a dĺžkou 345 metrov a samotná nádrž bola vybudovaná v rokoch 1981 až 1988 na hornom toku rieky Cirocha v Bukovských vrchoch, na území Národného parku Poloniny. Jej účelom je zásobovanie regiónu východného Slovenska (najmä Prešova a Košíc) pitnou vodou. Neďaleko od priehradného múru je vybudovaná „plošina“ s tzv. lievikom, ktorá je spojená s hrádzou a hlavnou budovou sústavou schodíska chodieb, v ktorých sa cez potrubia dostáva voda do úpravne vôd v Stakčíne. 

 

Pri nadmernom zvýšení hladiny vodárenskej nádrže sa prebytočná voda odvádza lievikom priamo do rieky Cirochy. Pohľad do lievika, ktorý vyzerá ako gravitačná čierna diera, nás primäl rozmýšľať, aké by to asi bolo spustiť sa ním dolu. Ale to by asi nedal ani extrémny priaznivec kaňoningu. Prechádzka vnútrom hrádze, na lievik a naspäť mi celkom dala zabrať, spolu sme absolvovali viac ako 1400 schodov a moja kondička je ešte horšia ako som myslel. Unavený a ešte s plným bruchom po obede po chvíli jazdy na mieste spolujazdca zaspávam. Zo spánku ma len občas zobudia prudké zmeny smeru, hlavu si vždy tresnem o obklad „B“ stĺpika, ale vždy znovu zaspím a spím ďalej až do obce Runina. Ďalšia prietrž mračien a ja jemne rozospatý sadám za volant. Ideme sa voziť, nasleduje krásne členitý úsek s novučičkým asfaltom. Predo mnou jazdí Draho a Martin na GT R a spočiatku si myslím, že budem mať navrch. Draho ale napriek hustému daždu, semislickom Pilot Sport Cup 2 a len zadnému pohonu dáva také bomby, že mám čo robiť, aby som sa ich držal a v niektorých úsekoch ma opúšťa odvaha nasledovať. Trakcia éčka je aj na vode absolútne bezchybná, ale predsa je cítiť váhu 1955 kilogramov (GT R má 1630 kg, tiež to nie je muška). Vymedzený úsek s kontrolovanou premávkou jazdíme hore dolu a keby sme nemali ďalší program, jazdíme, kým sa nám neminie benzín. Nové E 63 S 4MATIC+ Edition 1 je neuveriteľné, na jednej strane komfortný, luxusný a tichý reprezentatívny sedan, na strane druhej brutálna strojovňa, ktorá všetok výkon bezo zbytku prenesie na cestu a na okresných cestách môže byť dôstojným súperom aj pre čistokrvné športiaky.



Z Runiny naša cesta smeruje do obce Uličské Krivé, jeho dominantou je drevená cerkva (gréckokatolícky, resp. pravoslávny chrám) archanjela Michala pochádzajúci z roku 1718. Trojpriestorová zrubová stavba bojkovského typu je umiestnená na nízkych kamenných základoch. Honosný ikonostas (stena s ikonami, ktorá v cerkvi delí časť pre veriacich od svätyne, časti pre kňaza) pochádza z 18. storočia. Ikona sv. Mikuláša, Kristusa Pantokrátora a niektoré ďalšie sú však už zo 16. storočia. Ďalšie drevené kostolíky sú v blízkom okolí, v Topoli a Ruskom Potoku, v obci Ulič je park ich miniatúr. Podvečer končíme bohatý program druhého dňa nášho roadtripu v najvýchodnejšej obci Slovenska. Nová Sedlica. Neďaleko obce sa nachádza aj vrch Kremenec, ktorý je trojhraničným bodom, kde sa stretáva Slovensko, Poľsko a Ukrajina a je zároveň najvýchodnejším bodom Slovenskej republiky. V regióne sa nachádza aj zachovaný karpatský prales Stužica, ktorý je zapísaný v zozname Svetového dedičstva UNESCO. Vyvrcholením náročného dňa je ochutnávka domácich destilátov. Pamätajúc na to, že v ich pití dokázal Chuck Norris s domácimi len remizovať, idem spať skoro, aby som zajtra nemusel byť len v úlohe spolujazdca. Zajtra nás čaká cesta domov, jedno monštrum a jeden krásavec.


Autor a foto: Miro Vilím