"Hello"Seat Arona – TransshowT-Roc on the RockLand Rover DiscoveryTlačený časopis 2018Svartpilen 401N testMazda CX-3 testBaby M2Ford Mustang GT Convertible TestKTM 1090 Adventure TestMercedes-AMG GLC 43 Coupei8 Protonic test
Úvod / Eventy / Roadtripy / Mercedes AMG na horách -Varúúújjj!

Mercedes AMG na horách -Varúúújjj!

Affalterbach. Vraví vám to niečo? Aufrecht a Melcher? Prípadne Grossaspach? Pochopím ak ste sa v tomto nemeckom diktáte nenašli a preto mi dovoľte vám to objasniť. Pokiaľ si prajete rozprávku, kde Maugli skočil nahý zo stromu a papekom do piesku nakreslil prvú V8-čku, tak nie, takto romanticky to nezačalo. Hans Werner Aufrecht a Erhard Melcher boli inžinieri Mercedesu, ktorí v 1967 vytvorili vývojovú zložku (AMG Motorenbau und Entwicklungsgesellschaft mbH), ktorej prvým dielom bol pretekársky motor pre Mercedes-Benz 300 SE. Začiatočné písmená priezvísk zakladateľov A a M a začiatočné písmeno rodného mesta Hansa Aufrechta, Grossaspach, tvoria dnes svetovo známu skratku. Nebudem zdržovať, pretože potom to už naozaj šlo ako z amerického sna v nemeckej koprodukcii.

Malá skratka dnes už veľkej značky. AMG sa v súčasnosti volá Mercedes-AMG GmbH a potom ako Janko Aufrecht predal svoj podiel sa stala 100% súčasťou spoločnosti Daimler AG. Ale toto je v princípe úplne jedno, pretože AMG je stále dôkazom aj odkazom na vyladené pretekárske súčasti dnešných Mercedesov. A keďže my, motoristickí novinári robíme prácu, ktorú nikto iný robiť nechce, museli sme importérovi a predajcovi značky Mercedes, prikývnuť na pozvanie na AMG event v rakúskych kopcoch. Zbláznili ste sa? Museli prikývnuť? Pár minút potom, ako mi do mailu prišla pozvánka, som prikyvoval tak horlivo, že som si vyhodil hlavu z pántov a dobrých 5 minúť ju hľadal po kancelárii, aby som mohol odpísať a potvrdiť účasť.
 
Gigantická radosť gradovala. Nie len, že sa dva dni budem voziť na vyladených medveďoch, ale okrem diaľnice a okresných ciest to organizátori namierili rovno na jeden z vizuálne aj jazdecky, najkrajších alpských horských priechodov. Na Nockalmstrasse! Predstava dvoch dní v Alpách s Mercedesom AMG chutila ako rukola so šťavnatým steakom. Uhladene, štýlovo a zdravo zvonku, vo vnútri mäsito a krvavo. Presne ako Mercedes-Benz AMG.

Auto, ponúknuté počas raňajok v sídle Motor-Car Bratislava, sa nedalo odmietnuť a napriek tomu, že mi môj spolujazdec prízvukoval, aby som ho nechal na pokrútené okresky v kopcoch, som hypnoticky zodvihol ruku a povedal, „beriem“. Mercedes AMG GTS. No neprihlás sa! Ostatní kolegovia si strategicky rozdelili modely GLE 450 coupe, C450, C63 a monštrózne G. Po rannom brífingu a štartovacích sekvenciách sa AMG kolóna sprevádzaná servisným GL a GLE kupé vydala na západ vytvoriť si selfie do albumov na sociálnych sieťach a ja som ďakoval tektonickým posunom za ich aktivity v druhohorách v rámci Alpínsko-himalájskeho vrásnenia. Alpy alebo Biele hory, ako ich volá latinčina (Montes Albes), sú pre benzínové hlavy skutočným jazdeckým rajom.



Možnosť obedovať 800 mnm s dokonalým výhľadom na mestečko Hallstadt a priľahlé štíty som si uctil po rakúsky. Ohromný Schnitzel a kultivovaná die Wespe mi robili spoločnosť popri dopĺňaní energie pre ďalší AMG zážitok. Výmena áut medzi jednotlivými posádkami prebehla tak rýchlo, že sme so spolujazdcom zostali stáť na parkovisku a hlúpo pozerali na čakajúce, ... AMG GTS. Teda odznova! Empirický výskum počas presunu diaľnicou na GTS dokázal, že aj 4l V8 motor s výkonom 510k v pravom, dvojsedadlovom športiaku je vhodný spoločník na diaľkové presuny. Spotreba oscilovala okolo 10l a komfortný režim nijak neunavoval naše pozadia. Chalani v G-čku s odporom vzduchu rovnajúcim sa paneláku vraveli niečo iné, ale to bol ich problém. Mali si na diaľničný presun zvoliť vhodnejšie auto.

Generický prejav Mercedesu sa vytratil v prvom tuneli, kedy sme v kooperácii s kopilotom prepínali klapky výfuku GTS do režimu, „počuť a umrieť“. Veľhlasné štekanie V8 pri medziplynoch bolo tak návykové, až sme sa pristihli pri tom, že vytvárame kolónu a nemáme kam podradiť. Strmosť a presnosť GTS v športovom režime bola úchvatná a keďže sa na neho pri prvej výmene zabudlo, do sýtosti sme si užili stúpajúce okresky až na miesto stretnutia v horskom hoteli. Rýchle ubytovanie a výmena strojov nás preniesla do kokpitu GLE coupe 450 AMG a hybaj na letných pneumatikách v ústrety stúpajúcej nadmorskej výške a klesajúcej teplote. Dynamika a agilita ozrutne pôsobiaceho GLE kupé je neodškriepiteľná. Ale nanešťastie som prestupoval z GTS a prvá zákruta mi napla pozornosť na maximum, keď sa mohutné auto vrhlo na apex akoby chcelo vyhryznúť pol hory a brzdy tvrdili, že takto to nefunguje.


 
Ano, áno, áno!! Druhý deň hneď ráno si prehadzujeme veci do oroseného G AMG a veriac v dokonalosť jeho offroadových schopností sa menej bojíme predstavy, že nám ujde mimo asfalt dolu nejakým zrázom. To že G nezatáča je chiméra a musíte vedieť prekonať pocit, že toto nie je fyzikálne možné. Vo výsledku sa drží stopy viac ako by ste čakali a doprevádza vás fantastický zvuk po stranách vyvedených výfukov. G-čko bolo v horách doma aj v prevedení AMG a ja som mal neustále nutkanie strhnúť to niekam nabok a dať si drsnú hrebeňovku mimo cesty.

Medzičlánkom presunu smerom dolu bolo opäť GLE 450 coupe AMG a tentokrát som presne vedel ako sa k autu postaviť. Opačný extrém (po presadnutí z G) spôsobil, že GLE som pociťoval ako veľmi presné a pohyblivé s výraznou ochotou zatáčať. Napriek svojej váhe sa dokázalo udržať C450-ky aj v serióznom stúpaní. Spojené s plieskaním biča z výfukov pri každom odradení a hlasné bublanie po ubratí plynu síce nelahodia miestnym syslím rezidentom, ale ja som si to užíval naplno. Posledná výmena! Mercedes C63 AMG a informácia od kolegu, že po tom poslednom zjazde vädli brzdy, tak nech si dávam pozor. S vedomím, že podobné klesanie už nepríde, som sa spoľahol na inžinierov z Affalterbachu a vravel si, že vedia čo robia. Mal som pravdu. C63 už dnes neznamená 6,2l, atmosférický V8. Skeptik by namietal, že to už nikdy nebude ono. Chyba! Je to ono! Zvuk, sila, prejav, agilita, predplatné v pneuservise pri nerozumnom narábaní s plynom. Jediné, čo nie je ono je spotreba. S C63 AMG som odjazdil cez 100 veľmi svižných kilometrov v kopcoch a okresných cestách. Zvyšok na diaľnici smerom domov. A spotreba pri všetkej zábave aj pokojnom cestovaní vyšla dohromady do 11 litrov. Okrem toho úžitkové vlastnosti sedanu a istá časť zábavných vlastností GTS.


 
Grand finále. Skvelé dva dni, ktoré nám zúčastneným ukázali, že AMG je stále ikonickou súčasťou športového ducha značky Mercedes-Benz. A rovnako ako všetky ostatné automobilky sa prispôsobuje rytmom doby a jej niekedy nepochopiteľným pravidlám, ktoré euro lobby volá normy. Mercedes to dokázal a jeho AMG sú stále rovnako húževnaté a hlasné ako kedysi. Majú menšie motory aj spotrebu, ale stále rovnako veľký potenciál. 


Autor: Marek Varga, Foto: Marek Varga, Mercedes