Ms. MercedesOsemIndian FTR 1200T5 Focus STX4 M40dProjektil!Najlepšie Tarraco?e-tronCB650R Neo Sports CaféAfrikaCupra Ateca
Úvod / Novinky / Aktuality / BMW X5 M, X6 M a Competition - Mágia s veľkým M

BMW X5 M, X6 M a Competition - Mágia s veľkým M

Mágia? Tak trochu áno. Zatiaľ čo európske emisné normy zabíjajú jeden veľký motor za druhým a hrozia obrovskými pokutami za každý prekročený gram emisií, spoločnosť BMW M GmbH predstavuje tretiu generáciu svojich vysoko výkonných automobilov z najvyššej triedy segmentov Sports Activity Vehicles (SAV) a Sports Activity Coupés (SAC). 

Napriek tomu, že BMW nepatrí do nejakého obrovského koncernu vyrábajúceho milióny malých áut a ani sa v emisnom pakte nespriahla s Teslou, ako jedna z mála automobiliek reálne vyrába a aj v Európe predáva motory V12 a svoje najnovšie osemvalce implantuje do ďalších modelov. 

Mohli by sme sa pozastavovať nad účelom, ale prečo? Rozhodujúci je trh a kto nechce eMko v podobe SUV, stále má v Mníchove dvere otvorené a výber je široký. Obidva modely, X5 M a X6 M, prichádzajú nielen „v základe“ s výkonom 600 koní, ale podobne ako rad osem hneď aj vo verzii Competition s výkonom 625 koní a silou 750 Nm. Chladiaci a olejový systém je koncipovaný tak, aby plnil svoje úlohy s maximálnou spoľahlivosťou nielen v meste pri stop and go prevádzke, ale dokonca aj na uzavretom okruhu. 

Prenos výkonu na všetky štyri kolesá zabezpečuje 8-stupňová automatická prevodovka M Steptronic so systémom Drivelogic, ktorý upravuje charakteristiku radenia s pomocou tlačidiel Drivelogic umiestnených na upravenom M voliči automatickej prevodovky. O suverénny prenos výkonu na vozovku ako aj o optimálnu trakciu a stabilitu jazdy na nespevnených vozovkách, prípadne za nepriaznivých poveternostných podmienok, sa stará špeciálne naladený systém pohonu všetkých kolies M xDrive. Jeho súčasťou je aj aktívny M Diferenciál na zadnej náprave. Vďaka nemu sa mohlo celkové základné nastavenie pohonu všetkých kolies zamerať tak, aby viac výkonu smerovalo na zadné kolesá. V ponuke nastavení si môže vodič zvoliť možnosť režim 4WD Sport, keď na zadné kolesá smeruje ešte väčšia porcia výkonu, režim pohonu len zadných kolies ale nie je dostupný.



Na šprint z 0 na 100 km/h stačí iba 3,9 sekundy, prípadne 3,8 sekundy (modely Competition). Oproti predchodcovi ide o zlepšenie o 0,4 sekundy. Zrýchlenie z nuly na 200 km/h trvá 13,7 (X5 M), 13,5 (X6 M) alebo 13,4, resp. 13,2 sekundy (Competition). Maximálna rýchlosť je limitovaná na 250 km/h, s príplatkovým M Drivers Package je obmedzovač posunutý na 290 km/h.  

Nové vysoko výkonné modely z mníchovskej garáže sa vyznačujú výraznými opatreniami zameranými na zvýšenie tuhosti karosérie (pozri brutálne pôsobiace výztuhy v motorovom priestore), ako aj na optimalizáciu nastavenia podvozka. K zvýšeniu precíznosti a jazdných vlastností týchto modelov výrazne prispievajú aj špeciálne upravená konštrukcia a zmeny v nastavení techniky podvozka. K sériovej výbave patria aj špecifický adaptívny M podvozok s elektronicky ovládanými tlmičmi a s aktívnou stabilizáciou nakláňania karosérie či riadenie M Servotronic.

 

Integrovaný brzdový systém umožňuje vo svojom M špecifickom vyhotovení nastavenie dvoch rozličných spôsobov reakcií a pocitu brzdového pedála pri brzdení, základom sú oceľové brzdy, keramická opcia zatiaľ nie je k dispozícii. Predné kotúče majú priemer 395 milimetrov a šesťpiestikové strmene, vzadu sú kotúče s priemerom 380 mm a jednopiestikovými brzdičmi.



Optika exteriéru korešponduje s výkonom. Veľké otvory na vstup vzduchu, mriežky M na blatníkoch, aerodynamicky upravené vonkajšie spätné zrkadlá, spojler na streche, prípadne na veku batožinového priestoru, difúzor v zadnom nárazníku a pár dvojitých koncoviek výfukového potrubia. Modely Competition dostali ďalšie samostatné dizajnové prvky. Patria medzi ne aj exkluzívne disky kolies z ľahkých zliatin, ktoré na prednej náprave dosahujú priemer 21 palcov, na zadnej náprave je to až 22 palcov.



Interiér sa vyznačuje variabilným vnútorným priestorom a je obohatený o M typické ukazovatele a ovládacie a dizajnové prvky. Ovládacie tlačidlo na stredovej konzole umožňuje priamy prístup k nastaveniam motora, tlmičov, riadenia, pohonu všetkých kolies M xDrive a bŕzd. Následne sa dve navzájom nezávislé verzie nastavenia môžu uložiť a v prípade potreby vyvolať dvoma samostatnými M tlačidlami na volante. K tomu sa na stredovej konzole nachádza ešte aj tlačidlo M Mode, ktoré mení nastavenia asistenčných systémov vodiča, zobrazenia na prístrojovej doske a na projekčnom Head-Up displeji.



Exkluzívna sériová výbava okrem iného obsahuje BMW Head-Up displej s M špecifickým zobrazením, multifunkčné M sedadlá, kompletné kožené čalúnenie jemnou kožou Merino z ponuky BMW Individual, BMW Live Cockpit Professional s navigačným systémom či pomoc pri parkovaní Park Asistant. Na požiadanie sú k dispozícii ďalšie pokrokové asistenčné systémy vodiča ako aj ďalšie prvky na zvýšenie komfortu a individuálnej výnimočnosti vozidla.



Nové modely BMW X5 M, BMW X6 M a verzie Competition sa vo svetovej premiére predstavia v novembri 2019 na autosalóne Los Angeles Auto Show a na trh prídu v apríli 2020.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: BMW


Advertisement